Bygga egen elsparkcykel?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av EPG »

Finns det någon här som har gjort detta?
Var handlar ni delarna?
Det jag är på jakt efter är ju dels motorcontrollern men även ett drivhjul.

Min tanke är att köra med direktdrift med motorn inbyggd i bakhjulet, självklart borstlöst då.
Jag har nämligen mängder av NI-MH-celler på 4,4Ah styck som jag i så fall tänkte använda.
Lyckas jag stoppa i 310st (30s/11p) i bottenplattan så har jag ju runt 1,6kWh att leka med :)
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av Berrabongo »

Kolla den här Norrmannen han bygger en sådan.

EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av EPG »

Lite Colin Furze över honom :)

Men jag hade faktiskt förväntat mig att få fler svar.
En bekant som har byggt både elcyklar och en eldriven BMW Z3 har ju fått tips från medlemmar på detta forum till sina byggen :)
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av EPG »

Jag vet inte riktigt vad det är jag letar efter ännu men jag kollade för skojs skull vad som finns för kul på ebay.
Hjul:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... +10%22+1kW
Fartreglage:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... +brushless

Det som skulle vara lite intressant att få veta är hur hjulet monteras?
Som det ser ut på bilderna så monteras den genom ett simpelt hål bara.
Då frågar man sig ju hur bra det håller?
Jag skulle ju vilja ha en gaffel så att hjulet är monterat i båda ändarna av en axel, dessutom så känns det som en platta med 3-4 skruvhål borde ta upp vridmomentet betydligt bättre än en rund axel?

Det är såna här detaljer jag skulle behöva ha lite mer hjälp med ;)

"Fartreglagen" eller vad man nu ska kalla dem verkar ju inte särskilt dyra iaf.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av EPG »

Sen behöver man ju veta lite hur man kan kombinera motor och fartreglage också och vad som händer om man inte är noga med att matcha dem?
Om man t.ex siktar på 1kW så går det ju både att ha 36V/28A och 72V/14A och allt där emellan.

Fördelen med att få ut effekten genom att köra på en högre spänning är ju att saker och ting går kallare och därmed blir det både bättre verkningsgrad och längre livslängd på grejerna. Nackdelen är att det blir en större ljusbåge om nåt går sönder så det blir "kortis".

Fördelen med lägre spänning och högre ström är att jag inte behöver seriekoppla lika många battericeller utan kan parallellkoppla så jag får fler Ah.
Nackdelen är som sagt sämre verkningsgrad.

Alltså vad är störst risk att man grillar motorn eller reglaget?
Om man ger motorn för låg spänning så får man väl inte ut full effekt oavsett om man krämar på med mer ström i alla fall?

För hög ström är ju obra både för motorn och för fartreglaget men vad händer om man har för hög spänning?
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av EPG »

Nu har jag beställt (och fått hem) ett 10" drivhjul och ett 25A fartreglage och dessutom så har jag köpt mig en billig sparkcykel från Jollyroom att utgå ifrån.
Jag har även ritat upp batterilådan i cadden, hittills har det blivit 22st bitar som ska vattenskäras i 3mm aluminiumplåt. Det tillkommer några bitar till sen, bland annat stänkskärmar och själva locket till batterilådan. Locket kommer jag nog att tillverka i durkaluminium så det blir så bra "grepp" som möjligt på plattformen man står på.

Det som ska beställas snart är gasreglage och bromsok och detta skulle jag vilja ha lite hjälp med att reda ut vad som funkar innan jag beställer. Bromsarna är ju mekaniska grejer så det tar vi i nåt annat forum men på vilket sätt gasreglaget kommunicerar med fartreglaget skulle jag behöva veta mer om.

Vid val av gasreglage så har jag ju tre olika alternativ att välja emellan, alltså gaspedal, gashandtag och tumreglage. Alla tre har ju sina för och nackdelar men jag tror att jag har bestämt mig för tumreglage eftersom att jag har fått för mig att iomed den stående körställningen så tror jag att risken för "kramp" i ben och armar blir minst om man väljer tumreglage.

Jag har kollat efter lite vad som finns på nätet att beställa och det verkar som att de allra simplaste gasreglagen har tre trådar (oftast en röd, en svart och en grön kabel) medans de lite mer avancerade med display och nyckelbrytare har betydligt fler.
Min tanke är väl att sätta en egen nyckelbrytare någonstanns i närheten av själva fartreglaget istället som man kan koppla själv så att t.ex mittläget är "off", och höger är "on" och sen kan man även vrida nyckeln i ett hemligt läge åt vänster där man får full effekt. Alltså för att kunna använda om man blir stoppad av snuten eller liknande.

Aja, till själva frågan nu då...
Bilden föreställer det borstlösa fartreglaget jag har beställt, som ni ser så är det ett antal kablar som går ut ifrån den.
20210207_094742.jpg
Hur tar jag reda på vad alla är till?
XT60-kontakten är ju naturligtvis till batteriet (även om jag tycker att både den och kablarna är något underdimmensionerade för att tåla 25A) och de tre lite grövre (grön, gul, blå) är R,S och T (eller U, V och W om man så vill) till själva motorn (även dessa i klenaste laget enligt mig). Jag tog ur kretskortet ur aluminiumlådan och tittade lite och på baksidan av kretskortet så står det uppmärkt "RX" och "TX" (eller nåt liknande) och nån av dessa (tror det var RX går till grön eller om det var blå) på den 5-poliga kontakten, de två röda verkar vara till 5-volten och de svarta till jord.

Men är det någon som VET?
Hur kopplar man in gasreglaget?
Vad är alla de andra kablarna till?
Är det några av de andra kablarna som behöver göras något med (typ kortsluta vit och svart eller liknande) för att det ska hoppa igång?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygga egen elsparkcykel?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande projekt! XT-60 betyder väl att den är byggd för just 60 A.
Många tåtar är det och det är väl för bromsbortkoppling samt till Display.
Men det vet säkert leverantören av aggregatet bättre än vi här.
Jag skulle ha satsat på Tumgrepp för fartreglaget, att vrida ett gashandtag när man står och balanserar känns inte rätt. Men här finns det väl massor av kommersiella Elsparkcyklar att titta på lösningar.
Så beklagar jag att du är missmodig för bristen på svar ;-)
Skriv svar