Backkamera till fordon.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tronik
Inlägg: 11
Blev medlem: 10 september 2015, 12:05:51

Backkamera till fordon.

Inlägg av tronik »

På ett bilforum som jag brukar besöka annonseras det friskt för backkameror med tillhörande bildskärm. Vanligvis är dom på 7".
Nu har jag en sådan i min bil. Men den är fabriksmonterad och bilen är av årsmodell 2020. Så det är inte den jag frågar efter utan dom eftermarknadssystem som poppar upp i reklamen på bilforumen. Dom flesta kostar under tusenlappen och visas med en trådlös kamera och en bildskärm med lite tillbehör.
Den "moderna" som sitter i min bil har massvis med funktioner och i instruktionsboken för bilen tar det nog upp 1/4 av boken som är på ungefär 300 sidor! Jag kan ansluta mobiltelefonen och lyssna på musik o.s.v. Den har GPS och navigation, "Gula sidorna" som från en telefonkatalog m.m. Dessutom vanlig bilradio. Och jag har 2 USB-portar. Jag har långt kvar om jag skall gå igenom allt. Och jag har bara "skummat lite på ytan" i min infoskärm (som sitter i en Ford och heter Zync. Kameran fungerar bara när jag har lagt i backväxeln).
Jag har ingen annan alternativ bil att tillgå, men jag funderar så här: Om jag har en äldre bil och köper en sådan backkamera, kan jag då med standardprylar och gränssnitt ansluta andra funktioner till den här eftermarknadskameran? Fungerar alla på snarlikt sätt så att man kan anpassa dom till någon sorts "standardingång"? I andra sammanhang kan man ju t.ex ansluta en ELM327 i OBD2-uttaget och med rätt programvara läsa ur bilens info med eventuella felkoder etc. etc. Är det så väl att det finns en gemensam standard eller är det "Lågprisbudget" som styr och fungerar bara med ett färdigt paket och just det paketet? Det visas eller skrivs inget om extra tillbehör i annonserna. (Som naturligtvis kommer från någon Kinesisk postorderfirma)
Jag har som sagt ingen annan bil och skall inte köpa någon backkamera. Detta är bara allmänna funderingar och nyfikenhet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Backkamera till fordon.

Inlägg av Henry »

Om jag har en äldre bil och köper en sådan backkamera, kan jag då med standardprylar och gränssnitt ansluta andra funktioner till den här eftermarknadskameran?

Med ytterst stor sannolikhet inte, jag hade i alla fall blivit extremt förvånad om det hade haft några ingångar alls för något sådant.

De där brukar normalt bara vara en mer eller mindre billig kamera med i bästa fall acceptabel upplösning, AVI utgång som drar ned upplösningen och allt annat än lite mer och sedan kopplad till en än lägre lågupplöst skärm med AVI ingång som man skall ha tur om det är fler än 320 pixlar i bredd på oavsett skärmens storlek. Lite mer fancy saker kan tex ha WiFi och grejer så man slipper dra kablar och sådant och ev även ha lite högre upplösta kameror och skärmar.

Men bara för att det skulle vara dyrare saker finns det ändå ingen som helst garanti att det skulle kunna gå att koppla in något som helst annat till dom om det inte specifikt står det och om inte så med mycket stor sannolikhet ej.

Finns gör det väl dock säkert någonstans men då får man säkert leta och det lär inte heller kosta småsummor. Om det är AVI prylar så kan det dock gå att implementera något som kan skapa en OSD eller dylika grejer men det är absolut inget trivialt och knappast ens värt det med billigare prylar.
Skriv svar