När världen inte räcker!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Säter, bra att du kan! Men kan jag få fler vettiga synpunkter och exempel.
Så kan säter starta en tråd om saker som inte kan simuleras, barnalstring och slikt. :)
Se bara på hur Skellefteåfabriken för batterier skiter i Cv och testar med annat för att se fallenhet.
Så vill jag höra, under gärningar, hur säter bogserar utan bromsar, på vad?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av säter »

Det är väl klart att man vill ta ett exempel där det är svårt att simulera?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Mizzarrogh »

Denna var faktiskt en tid världsledande på matematiska simulationer när den kom BESK, efterträdaren till BARK, också den in mycket intressant maskin, BARK https://sv.wikipedia.org/wiki/BARK kom redan år 1950
https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/ ... or-6398561
Bild
Senast redigerad av Mizzarrogh 6 september 2020, 14:46:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av säter »

Är det där verkligen en bild på BESK?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skall vad jag vet vara en kontrollpanel som användes till den (det är det man såg, men alltså inte själva datorn som förefaller ha varit konstruerad med någon typ av racksystem), syftningsfel... :oops:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske litet off topic, men Sverige och Japan har faktiskt haft ett betydligt djupare samarbete när det gäller utbyte av teknologi, kunskaper och tankesätt än många kanske är medvetna om idag.

Intressant är ju också att många områden överlappar varandra när det gäller det som diskuteras i denna tråd, även om ideerna kring hjälpmedel till äldrevården kanske inte alltid fungerat lika bra i realiteten som de gjorde på papperet (tex "diskmaskinen" där man helt enkelt skickade in vårdtagaren på en brits i ett slags tunnel och denne sedan kunde plockas ut nytvättad, torr och fräsch, perfekt idé på papperet, som säkerligen skulle ha underlättat kraftigt för personalen, men i verkligheten kunde den inte användas på grund av de uppenbara etiska frågeställningarna som oundvikligen uppstod då prototypen visades upp på en internationell teknikmässa).

Även om robotarna kanske inte kommer att fungera till äldrevården så är ju onekligen saker som tex "project Geminoid" (av samma team) i mitt tycke högst intressanta, kanske inte plastgubbarna i sig såsom de ser ut idag, men väl potentialen teknologin har, robotarna i sig är väl egentligen mest ett redskap att visualisera projektet för åskådare samt prova idéer, det är så mycket mer än bara rörliga dockor i plast och metall.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av E Kafeman »

Hur man bogserar en bil utan bromsar." är inte så svårt att simulera. I verkligheten är det inte genomförbart med hänsyn till medtrafikanter, om man har det omdömet.
Det fordon som bogseras är det däremot vanligt att det saknar servo för bromsarna och dess bromsar därmed blir tungtrampande. Inga problem om den som sitter i det fordonet kan hantera detta. Om manuellt växlad bogserad bil kan man även nyttja död motor som motbroms för att hålla linan spänd i nedförsbackar.
Tyngre fordon med bra bromsar kan däremot lätt bogsera annat obromsat fordon via dragstång. Bogsera obromsat fordon via bogserlina är däremot avdelningen som inte fungerar varken som simulering eller verklighet om man tror sej kunna stanna någorlunda snabbt om något oväntat händer framför drag-bilen.
Simulatorprogrammet BeamNG kan man bygga upp olika scenarion och simulerar med någorlunda verklighetstrogna krafters påverkan. Det går även bogsera på en mängd olika sätt, fordonstyper och väglag.
Exempel:

Notera att det är virtuellt förarlösa bilar då lemlästning inte ingår i de rätt kraftiga smällar som kan visualiseras.

Ett simulatorprogram där man kan bygga egna farkoster och simulera om det går att nå rymden och andra planeter är Kerbal Space Program. Jag är lite förvånad över detta program, då jag känner till flera som jobbar med närliggande saker i verkligheten även tycks roas av detta program.
Populariteten är kanske lite för att programmet även fungerar som virtuell karta över den delen av universum som vi känner till, med inlagda miljöer och krafter som gäller för olika planeter och galaxer och man kan ställa upp massa simulerade scenarion, typ att ändra månens massa till lika som jorden och se de fenomen det skulle medföra på jorden.
Scott Manley både spelar KSP och använder det för simulering/visualisering av verkliga händelser.


Simulering är att utföra något i virtuell miljö. Matteprogram som beräknar 1+1 och visar ett virtuellt bildskärms-svar är en simulering. Att däremot underhålla någon med klappar och tilltal är verklighet även om det utförs av dator. Om matteprogrammet lyssnar på när du säjer "Hur mycket är ett plus ett" och svara dej med inprogrammerad röst, "Två", är det interaktion människa-maskin.

Skillnaden är ofta ingen alls virtuellt/verklig miljö och ibland märkligt mixad i gråzoner. Ett exempel på där sådant mixas utan att någon utom datorn har koll på detta är t.ex. när man ska registrera sej för något på en hemsida och ska bevisa att man inte är en robot och där det dyker upp 6-7 små bilder där man ska markera de bilder som innehåller ett vägmärke.
Vad många inte vet är att dessa bilder levereras i realtid från bildlärande system i bilar där det bildlärande systemet får ömsesidig bekräftelse på att svår-tolkad bild var rätt tolkad som vägmärke eller icke-vägmärke.
Den som markerar bilderna vet inte om att denna omedvetet får bidra med mänsklig tolkning av bilder för ett helt annat datorsystem och den som färdas i bilen vet inte om att det som syns genom framrutan sitter någon samtidigt i annan världsdel och tittar på och indirekt kan påverka hur bilens dator hanterar situationen.
Undan för undan så byggs det på det viset upp en kunskapsbank för att allt säkrare algoritmer för bildtolkning.
Senast redigerad av E Kafeman 6 september 2020, 17:58:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av AndLi »

sodjan skrev: 6 september 2020, 12:25:54 Simulatorer för t.ex. tåg eller flyg blir aldrig mer än tidsfördriv
Du är medveten om att stora delar av flygutbildningen för de piloter som flyger reguljärtrafiken görs i just simulatorer va?
Men regelbundna checker i simulatorer för att de ska få fortsätta flyga?

Så det är så mycket mer än ett tidsfördriv..
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av rvl »

Tycker mig nyligen ha läst att flygutbildinssimulatorerna är så bra, att första gången piloten flyger (en för piloten ny flygplanstyp) på riktigt, så är det redan passagerare med ombord.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Klickmans »

Intressant tanke med den här tråden, :) den gode LASP fick snabb respons.

Själv skulle jag ju mer än gärna åka till Kina via virtuella glasögon eller vad det nu heter.
Samma sak med framtida robotar inom äldrevården, en sån får gärna hålla mig sällskap.
Hellre det än vårdbiträden som inte förstår Svenska eller vad AI är, länge leve tekniken!

TS har fattat vad livet handlar om: Evolution.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av AndLi »

rvl skrev: 6 september 2020, 19:19:00 Tycker mig nyligen ha läst att flygutbildinssimulatorerna är så bra, att första gången piloten flyger (en för piloten ny flygplanstyp) på riktigt, så är det redan passagerare med ombord.
Det är min uppfattning med, efter allt för många avsnitt från
https://mentourpilot.com
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av sodjan »

> Du är medveten om att stora delar av flygutbildningen...

OK. jag tänkte så klart på de som är avsedda för användning hemma,
på det som kallas "fritiden", inte på professionella prylar...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Palle500 »

E Kafeman du är bara för bra, hur kan du sålla bland alla kunskaper. Skakade fram en simulering av bogsering utan bromsar, på nolltid applåd för dig. Tycker mig se lite av Säterdalen på vissa bildsekvenser, kan det vara reality som blev underlag till simuleringen? Hm hm hm...
Robotar i sjukvården provas väl redan inom vissa regioner?
https://www.umu.se/nyheter/ai-robot-utv ... -_9142399/
Sen har vi remotoperationer via internet, detta är redan vardagsmat, att en duktig kirurg opererar på distans. Men kanske inte hamnar under simulering.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag ser nu att detta med att simulera en verklighet kan komma att bli vardag för många av oss, somliga kanske hinner trilla av pinn innan allt blir verklighet.
Men häromdagen fick jag denna länk från min äldste grabb. Han jobbar med detta i Norge.
till mig

https://www.channelnewsasia.com/news/si ... e-13154072

Hörs,
Micke

Så läser jag dagens HD och detta är en arbetsplats för en mycket kunnig Sef medlem! Där har jag varit på intressant besök!

https://www.hd.se/2020-10-01/swep-vaxla ... landskrona

Så det rör på sig, just nu bygger jag en liten kravlande robot.
I morgon skall jag prata Simulering eller Virtuell Verklighet för det nya Stadsbiblioteket. Spännade!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: När världen inte räcker!

Inlägg av TomasL »

Så kan säter starta en tråd om saker som inte kan simuleras, barnalstring
Fanns ju ett simuleringsprogram för det också, SIMS, typ, där simulerade ju man familjer och liknande.
Skriv svar