Kallt bastuaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
p.blixt60
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 augusti 2020, 15:40:16

Kallt bastuaggregat

Inlägg av p.blixt60 »

Tjena allihopa!

Jag har ett bastuaggregat i min bastu men lyckas inte uppnå hög värme. Termometern visar aldrig över 55 grader och det är inte i närheten av vad jag är ute efter. Har funderat lite på vad detta kan bero på. Det är ett begagnat aggregat som är nästan 10 år gammalt men som enligt tidigare ägaren fungerade bra. Det är såklart ett elaggregat.
Mina gissningar är att det antingen beror på att det är något elfel i aggregatet och därför inte uppnår värme, några av elementen kanske är trasiga?
Eller så kanske min bastu är för stor för aggregatet?
Jag läste på https://xn--kpabastuaggregat-mwb.se/ att ett 8-kW aggregat som detta är bör användas i en bastu omkring 7-12 kubikmeter. Jag har räknat min bastu och den är just över 16 kubikmeter i volym. Min spontana känsla är att det inte borde spela så himla stor roll.
Någon som har erfarenhet och möjligtvis någon gissning om vad problemet kan vara?

tack på förhand./Patrik :lol:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5772
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av rvl »

Du har väl trefas till bastuugnen? (Ja det kanske heter aggregat, men det passar inte mitt tangentbord i bastusammanhang.)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av AndLi »

Jag har enormt lite erfarenhet av bastu, men har haft ett hus med bastu, som användes väl tre gånger, första gången fick vi den aldrig varm för att vi glömt stänga ventilen ut.
Så all varm luft steg till taket och rakt ut genom ventilen, stängde den och det blev betydligt bättre!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av sodjan »

Har det aldrig efter installation fungerat bra?
Är det hemligt vad aggregatet heter (fabrikat/modell)?
Är det installerat av elektriker? Vet du hur? 2/3 fas o.s.v.
Är "tidigare ägaren", tidigare ägare enbart till aggregatet eller
även till bastun där aggregatet sitter?
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av ds77 »

Har du kollat om det drar så mycket ström som kan förväntas? Det brukar gå att kolla strömmen fas för fas på elmätaren, kolla innan och efter du satt på den(och försök undvik att ha igång något annat som drar mycket ström samtidigt).

För litet aggregat eller för stor bastu => för låg temp i bastun. Har en kompis som gjorde det misstaget, tyvärr har jag inte koll på storlek på vare sig bastuaggregat eller bastu.
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av limpan4all »

Troligen så saknar du en fas till aggregatet då får du ut halva effekten. Eller om ett element är sönder då får du ut 2/3 av effekten eller så är två element sönder då får du ut 1/3 av effekten.
Så det är bara att titta på hur lång tid det tar för elmätaren att räkna upp en enhet (valfri) och ta tiden sedan är det bara att räkna ut vad det är för fel.
Eller så tar man en voltmeter och mäter på anslutningarna eller en tångamperemätare och mäter strömmarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kallt bastuaggregat

Inlägg av TomasL »

Eller så är termostaten trasig
Skriv svar