Modifiera extraljusramp

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

Lång historia kort. Vi ertappade ett inbrottsförsök på bar gärning i vårat förråd. Tyvärr för tidigt i skedet så läget för ett envarsgripande var inte optimalt utan att själv riskera att åka på skit. Senare så visade det sig att en granne i området hade fullbordat inbrott samma kväll, natten efter kvarterspizzerian. Och inbrott i förråden kommer regelbundet med några månader till ett års intervall. Jag tror dom rekar oftare.... Det börjar bli dags att göra något. Även om jag är så enormt sugen på ett tyst larm och ett brutalt envarsgripande så riskerar jag att bli av med jaktvapnen om det skulle finnas en "brist" i mitt agerande. Likaså så finns ju risken att de också besöker bostaden.

Jag tänker att jag ska larma handtaget på förrådet som ligger inne i tomten så det börjar skrika så in i h-e bara man känner på handtaget. Men samtidigt så har jag en extraljusramp liggandes som jag funderar på att använda som strobe/blixtljus med typ 5-10hz frekvens som kommer att ytterligare förstärka "chocken" och påtala maximal uppmärksamhet i området. Mörkerseendet hos personen på sen kväll/natt blir ju lite dassigt om man blir strobad med 100w led i ögonen.

Eftersom jag nu är lite lat så har jag inte kikat på drivkretsarna inuti dom. Den går ju från 10-30V så det bör sitta någon form av elektronik typ konstantström så jag blir lite tveksam hur det kommer att fungera/överleva om jag pulsar matningen med typ 5-10hz.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av grym »

Du har inte en tredje tråd som är styrning ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av mrfrenzy »

Micke_71 skrev: 12 oktober 2021, 15:24:24Och inbrott i förråden kommer regelbundet med några månader till ett års intervall. Jag tror dom rekar oftare.... Det börjar bli dags att göra något.
Problemet är att alla tidigare som någonsin bott i en lägenhet i huset har en potentiell nyckelkopia till förrådet, antingen som de kopierat eller slarvat bort.

Lösningen är mycket enkel, sätt en taggläsare på dörren in till förråden.
Om taggarna inte är kopieringsskyddade ska de slängas när någon flyttar ut - spara dem inte till nästa hyresgäst.
Använd inte kodlås - koder sprids efter en vecka.

Många stora fastighetsbolag har gjort detta redan och problemen minskar enormt.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 422
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Hedning »

Utan att det frågats efter det så kan jag ändå tipsa om Defas rörelsedetektorer
(2,4 GHz) för billarm. Enkla, små och lätta att gömma, storlek som ett spelkort
och ganska tunna. Har en äldre variant som drivs med 5 V, några mA och har en
analog utgång som "fladdrar" när något ändras/förflyttas i omgivningen. Nyare
varianter kanske avviker på m.a.p. anslutningarna.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

mrfrenzy skrev: 12 oktober 2021, 18:19:44
Micke_71 skrev: 12 oktober 2021, 15:24:24Och inbrott i förråden kommer regelbundet med några månader till ett års intervall. Jag tror dom rekar oftare.... Det börjar bli dags att göra något.
Problemet är att alla tidigare som någonsin bott i en lägenhet i huset har en potentiell nyckelkopia till förrådet, antingen som de kopierat eller slarvat bort.

Lösningen är mycket enkel, sätt en taggläsare på dörren in till förråden.
Om taggarna inte är kopieringsskyddade ska de slängas när någon flyttar ut - spara dem inte till nästa hyresgäst.
Använd inte kodlås - koder sprids efter en vecka.

Många stora fastighetsbolag har gjort detta redan och problemen minskar enormt.


Nu har jag det inte det bekymret eftersom jag bor i friköpt radhus och har egen tomt. Vi satt ute på tomten i ett mörkt hörn när idioten kliver in och försöker bryta sig in i förrådet och hade inte sett att vi satt i tittade på denne. Så här ser området ut och vi drabbas regelbundet av inbrott. Inte jättemånga men sista året har det varit ett par förrådsinbrott och någon påhälsning i garage.
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Micke_71 12 oktober 2021, 23:18:53, redigerad totalt 2 gånger.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

grym skrev: 12 oktober 2021, 17:21:10 Du har inte en tredje tråd som är styrning ?
Näe tyvärr.

Tanken är att slå ut mörkerseendet på personen och göra ljuset riktigt störande samtidigt som en 115-120db siren (kanske flera) ger en ljudchock. Vanliga blixtljus till larm är för klena för syftet. Det ska vara som att stå 5m framför en långtradare som blinkar med extraljusen i nyllet. Samtidigt så lär varenda människa som tittar ut kunna se vart det lever rövare.

Nu var försöket kl 21.08 exakt en lördagkväll.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av mrfrenzy »

Jo du är inne på rätt spår, även om det är lite extremt för ett förråd :)
I butiker med mycket dyr tobak exempelvis så har man stroboskopljus och 126dB siren samt rökmaskin.

Ofta kommer man ju långt bara med vanlig belysning på rörelsevakt sedan kan man eskalera. Kameror är också väldigt avskräckande om de sitter så det syns.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

Nja, tycker nog inte att det är så värst extremt utav vissa konsekvenser som medföljer.

Nr1 Det är fruktansvärt störande o hela tiden behöva kolla ut genom fönstren på kvällen pga det inträffade.

Nr2 Jag jobbar skift och frugan tycker det blir obehagligt att gå ut för en cigarett när idioter smyger inne på tomten

Nr3 Det vore otroligt störande om man blir av med fiskeutrustning, verktyg som kostat en del i inköp och försäkringsbolagen vill "räkna ned" oavsett skick.

Nr4 Det retar gallfeber på mig och upptar min fritid att veta hur idioten helt iskallt kan gå in o börja göra åverkan på lås utan att jag kan göra ett skit. Lagen om envarsgripande gäller vid brott varpå fängelse kan följa. Hemfridsbrott (ej grovt), åverkan, ringa stöld är sk "bötesbrott" och skulle jag hålla fast personen i väntan på polis så kan denna helt enkelt säga "jag var full och ville bara ta mig in, inget annat". Enligt prejudikat så räknas detta bara för åverkan och enkelt hemfridsbrott, inget annat går att bevisa. Och är saker personen värda under en viss summa så är det ringa stöld och också ett sk "bötesbrott" Jag har då gjort mig skyldig till olaga frihetsberövande. Dels så ger jag personen rätt att använda våld i nödvärn medans mitt våld räknas som misshandel. Sedan kommer polisen som skiter blankt i idioten när vi ringer om pågående inbrottsförsök senare hem till mig och tömmer mitt vapenskåp.

Men om jag har ett larm som skrämmer skiten ur personen så är det bonus, kommer jag ut och ber denna att avlägsna sig och den inte gör det så har jag rätt med nödvärnsrätten att hiva ut personen från min tomt. Går den då till motattack så är rekvisiten för envarsgripande uppfyllt.

Det var ju faktiskt så i helgen att när jag konfronterar personen så vägrade denne först att lämna våran tomt utan började käbbla emot..... Deras fräckhet och hur de kan utnyttja våra lagar.... :sick:
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Klickmans »

Testat med ljud?



Tänk lokomotiv, detta i kombination med blått/rött ljus istället för vitt uppe i nocken idioten inte når.
Taskigt läge det du beskriver så bra, själv hade jag förmodligen kopplat en kostängselapparat i brythöjd.
Hoppas du hittar en lösning som håller dom objudna gästerna borta, något dom aldrig någonsin glömmer.

Vatten kanske, högtryck?
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

Det var väl någon som gjorde något liknande inuti en bil efter att ha tröttnat på att bli av med bilstereo. Det pratades om att han blev åtalad och dömd för vållande av kroppsskada då tjuven hävdade hörselnedsättning.

Tänker något i den här stilen som motsvarar en kommersiell lösning.



Den ligger på 125db på en meter men kostar tyvärr runt 5-6000kr

Man ser på en monteringsvideo hur det är en bunt piezoelement på rad.

Tänker på ett gäng 112db sirener. Den första ska maskeras inuti en fasadlampa och kommer o hamna ca 50cm från huvudet på inkräktare. Ljudtrycket blir samma som en Inferno Intenso på 2m avstånd (118db). Inne i förrådet tänkte jag på typ 4st och kommer upp i samma ljudtryck fast på 1m. 2500-3500Hz så ligger smärtgränsen runt 110db om jag kommer ihåg rätt.

Det lär bli hyffsat obehagligt. Vi har på jobbet haft lite falsklarm och en siren runt 110db och den är inte rolig.

I samma reklamfilm så syns det också hur de monterar en typ 100w cob led i en ledstrålkastare för flashfunktion.

Tanken finns att annars göra samma i fasadlampan. Både siren och blixtljus.

Om man ska sväva iväg så har jag haft många galna idéer sista dagarna.

Högtryckstvätten har jag funderat på. Låta telldusen slå på strömmen. Är dock lite orolig att jag blåser ögonen ur skallen på idioten. En annan tanke är att köpa en flaska Carolina reaper sås (1.5 miljoner scoville) och blanda ut i dunken som tvätten får suga vatten ifrån. Tror nog det klassas som världens största pepparspray och nog inte lagligt heller. Eller låta en tyst peppardimma lägga sig ljudlöst, eller spetsa en rökmaskin….
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av E Kafeman »

Skydda tjuven från dina farliga saker såsom uppspända björnfällor genom att ha dom inlåsta på golvet i ditt stökiga mörka förråd.
bear_trap.jpg
Glöm inte fästa kedje-änden ordentligt inne i förrådet.

Min gamla mekar-verkstad ligger lite isolerat i skogen men utmed en ofta trafikerad väg. Förra ägaren hade ständiga inbrott att han till slut slutade låsa dörrarna för att åtminstone minska skadegörelsen att ta sej in.
Han hade mest äldre tunga snickerimaskiner för tillverkning av lastpallar så han blev aldrig av med något av större värde.
Jag förvarar lite mer intressanta mestadels mek-verktyg el och bildelar. Inget av jättevärde men ställer till mycket besvär att återskaffa.
Lokalen har ett antal fönster, av mej nu försedda på insidan med hönsnät. Näten är kopplade till tändspole för bil och blinkrelä. Praktiskt att kunna testa tändstift på. Fönstren är mer av typ högt placerade ljusinsläpp som man inte når från marken utifrån.
Det händer då och då att någon släpat fram gamla lastpallar att kliva på för att nå upp till fönstren från utsidan.
Fönstren är försedda med varningsskyltar väl synliga utifrån:
warning_HV.png
En stöt räcker för att få tjuvar att fundera på vad nästa stöt kan bli. Har endast haft två fönsteröppnare/fönsterkrossare på besök de sista 10 åren.
Däremot så har folk försökt nå fönstren på olika sätt säkert flera gånger per år och de har kanske tvekat när de sett varningsskylten och det tydligt sladdförsedda hönsnätet.
De som trots det krossade fönster ville tydligen kontrollera om skylten var korrekt och tjuven har i vart fall inte försökt stjäla hönsnätet som sitter rätt löst i fönsterkarmen.
Den som gör inbrottet vet ju inte om nästa stöt förvandlar tjuven till en askhög nedanför fönstret (vilket det gör :twisted: ). Sopar nedanför på måndagar.

Jag satte upp ett larm på en bensinmack/verkstad mitt i stan, men fick påsynt av polisen som begärde att jag skulle ta bort sirenen.
Larmet var för högljutt, det väckte kringboende. Det var ju tanken, att larmet skulle märkas men så fick man inte göra.

Aktivera istället helvetes-sirenen inne i ditt förråd med 30 sekunders fördröjning så tjuven hinner stänga om sej eller att dörren stänger och haspen faller för från utsidan
och stänger av eventuell förrådsbelysning, så ingen annan blir störd av oväsendet och som får tjuven till att rusa runt och hitta björnsaxen.

Något åt detta hållet:


Ett bra tjuvlarm och tjuven kommer vara tacksam när polisen hämtar honom. Dessvärre händer det att svenska polisen tar dagar på sej om de kommer alls när det gäller inbrott, om de kommer alls.
Villainbrott är lågt prioriterade.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av mrfrenzy »

>Jag satte upp ett larm på en bensinmack/verkstad mitt i stan, men fick påsynt av polisen som begärde att jag skulle ta bort sirenen.
>Larmet var för högljutt, det väckte kringboende. Det var ju tanken, att larmet skulle märkas men så fick man inte göra.
Självklart ska man väcka grannarna, men enligt lag måste sirenen tystna efter max 10 minuter, 4 minuter är den vanligaste tiden man sätter på utomhussirener.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Modifiera extraljusramp

Inlägg av Micke_71 »

Jo jag har tänkt typ 2-4 minuter eller dylikt. Väsnas det åt h-e så behöver man inte mera tid. Ljud o ljus på ett maximalt störande och desorienterande sätt borde få fart på dom.
Skriv svar