Bil med 12V -> 24V belysning..

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av StigH »

Tillfälligt gett upp detta projekt.
Mekaniska problem går före (trasiga gummibälgar i styrningen) mycket jobb.
Såg nånstans att Biltema hade kompletta kit med kabel/säkringar/relän för svindlande 149 pengar.
Pinkompatibelt med befint kablar..Kräm avsedd att hämtas direkt från batteri
Börjar där.
Nästa steg blir nog ett par fabr nya insatser, mycket rimliga priser i DE.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av StigH »

Sverige skrev:
Fortf inte vitt ljus..

Svårt att få vitt med halogen...
Tillbaka igen..
De där dyra special-H4 a 150-200:-/st (med något sänkt nominell spänning ger ett rätt bra ljus ( och hyggligt vitt) på bekostnad av livslängden.
Har införskaffat materiel för följande
- Två helt nya ljusinsatser.
- Biltemas specialkabel med reläer. man går här direkt från batteri via reläer till lamporna. (Inte ännu provad men bör vara en prisvärd lösning, 130:-)
Man kopplar förbi allt med hel-halv i bilen, de blir bara manöverström för reläerna.

Med allt nämnt junk inkopplat går det nog inte att göra mer... (möjligen skaffa nya glasögon?)
svanted
Inlägg: 4038
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av svanted »

alla har samma problem med mörker utan snö, speciellt med våta vägbanor, då är det inte mycket ljus som reflekteras tillbaka.
det gäller ju bara om man har mötande trafik, utan det kan man brassa på med heljus och problemet försvinner...

teoretiskt, om 10% reflekteras tillbaka med vanliga halvljus...
med dubbelt så starka halvljus får man 20% tillbaka,
så verkan är liten...
men dj-ligt sura medtrafikanter :evil:
och visst ska man ha så bra grejjor det bara går, fina reflektorer, klart glas och grova kablar..
men INTE starkare halvljuslampor.

här i norrland står vi ut tills snön lägger sig... :tumupp:
då finns inte problemet...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 23490
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av säter »

Har du runda eller rektangulära strålkastare?
Jag upplever att ljuset blir mycket bättre med stora runda strålkastare.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av StigH »

Rektangulära strålkastare.
Har för (väldigt) länge sen sett nån artikel om att man rent generellt får bättre ljus med runda strålkastare.
Anledningen skulle vara att det är lättare att få till optiken korrekt med runda ljus, mindre stickstrålar etc..
Vilket låter rimligt i mina öron..
Nästa fråga är ju hur man konstruerar glaset, många är ju väldigt komplicerade..
Men det är nog en annan fråga som faller utanför "det elektriska".

Nu ska jag ner i verkstan och modda lite kraftagg, (6-10A 13.8V) är ju sändarmatör också och har införskaffat lite "kul grejor" som behöver lågvoltskräm...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 23490
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av säter »

Man minns ju när SAAB-V4 gick över till rektangulära strålkastare, betydligt sämre lyse.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av StigH »

Senaste rapport i ämnet.
Köpt två fabr nya insatser. Ska bli std 12V lampor. Tillbaka på ruta ett m a o.
Dock blir det med Biltemas goa kabel/relä/säkringskabel med anslutning direkt på batteri. Kostar dock nu lite mer 199:- istf 149:-
Blev fö inget husbilsåka av 2020. Men i år!

Årets problem blir att få ladd från solceller och ladd från fordonet att lira ihop. Nån måste ju bestämma "när det är fullt"?
I'll be back.. :D
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 4002
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av Biker »

säter skrev:
27 juni 2019, 21:45:41
Man minns ju när SAAB-V4 gick över till rektangulära strålkastare, betydligt sämre lyse.
Fyrkantiga strålkastare är runda man sågat fyrkantiga så man tappar ju en del i samma storlek
danei
EF Sponsor
Inlägg: 21213
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av danei »

På vanliga blybatterier kan du låta både generator och solceller mata på fullt upp till 14,4V. Det behövs ingen master.
svanted
Inlägg: 4038
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bil med 12V -> 24V belysning..

Inlägg av svanted »

Bilens chassi är fota en mycket dålig ledare.
knappast, arean i chassit är större än någon kopparkabel man vill sätta dit,
när rost har gjort det tvärt om är bilen en trafikfara.
förutsatt att kopplingspunkterna är bra och inte rostiga.

man vill inte ha FÖR bra helljus,
ju bättre helljus desto sämre ser man då man växlar till halvljus,
och halvljuset ska man som sagt inte röra, frånsett att kanske öka på kabelarean..
har tre 100w extraljus och man blir bländad som f-n av reflektionen från alla skyltar, inte heller bra.
Skriv svar