i stället för motorcykelbatteri

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av grym »

nix, plockade in den nu och ska kanske öppna den för att se

har mätt batterispänningen vid drift och den håller sig ok

jag har andersonkontakter för winsch, så jag kan praktiskt sätt lasta på ett bilbatteri på den och köra på den om det skulle behövas :mrgreen:
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av GalFisk »

Varför inte blybatteri och kondingar?
Köp kondingar som kan ge en start eller två per laddning, parallellkoppla med ett litet blybatteri som kan ge kondingarna ett gäng laddningar. Lägg ett motstånd mellan så laddströmmen till kondingarna begränsas, och en diod över så laddströmmen från generatorn går till batteriet utan motstånd.
Själva motståndet kan med fördel vara en glödlampa, då får du även en indikator som visar vad som händer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av grym »

skrev ju "och eller"

men ska man göra det så är det så hårt kopplat som rimligt möjligt, kondingar på kablarna där batteriet satt, sedan batteriet på kabel dit med
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av bearing »

Man kanske till och med kan sätta kondingarna precis bredvid startmotorkontaktorn, för att få ännu lägre spänningsfall innan startmotorn?

Men igen angående litium, så finns det dom som använder ett litet pack som ryms i innerfickan som starthjälp när det är kallt. Batteriet hålls varmt tack vare att det ligger innanför jackan. Men då blir det ju inte permanent, utan bara tillskott vid behov.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: i stället för motorcykelbatteri

Inlägg av adent »

Jag har en liten fyrhjuling med blybatteri, de dör ju tyvärr rätt fort :/ Nu kör jag med ett litet 2Ah tre-cells LiPo-batteri för att starta den, men har kvar det döda blybatteriet, antar att fyrhjulingen laddar lite? Osäker här. Det smidigaste vore kanske att ersätta blybatteriet med någon form av dummy (ett dött blybatteri? ;) ) och en kontakt så man enkelt kan ansluta LiPo-batteriet som man har i fickan när man behöver starta. Alternativt diod och dummy så fyrhjulingen inte kan ladda LiPo-batteriet och det kan sitta permanent monterat.
Skriv svar