CNC plasmabord 1x1,5m

Berätta om dina pågående projekt.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

CNC plasmabord 1x1,5m

Inlägg av Peter_1982 »

"Råkade" för en tid sedan snubbla på en begagnad Hypertherm Powermax 45, och sålde min kombinerade Stahlwerk TIG/MMA/Plasma till förmån för denna.
IMG_0242.JPG
När jag väl testat den hemma och konstaterat att dess 45A totalt piskade skiten ur Stahlwerkens 50A, och det dessutom satt en så kallad CNC-port på baksidan var det bara in till datorn och börja cadda.

Det tjockaste jag hade var ett 25mm skopstål, och även om det inte gick fort så blev det ett rätt okej snitt.
IMG_0243.JPG
IMG_0244.JPG
Min första plan var att göra som de flesta andra och svetsa mig en ram, men efter lite övervägande valde jag en konstruktion helt i extruderad aluminiumprofil. Mest för att det blir väldigt färdigt med en gång, behövs ingen ytbehandling eller efterbearbetning som vid svetsning där det drar sig av värmen, och det är väldigt enkelt att lägga till fästen mm.

Jag gjorde en grov skiss för att se hur mycket material det skulle gå åt, och lade en ganska saftig beställning till Motedis då det var lite leveranstid...
Sammanställning plasma.JPG
Veckorna gick men efter en tid började det trilla in lite grejor från jordens alla hörn.

Stegmotorerna blev 3Nm Nema 23 från Longs motor, nothing fancy men jag hoppas de ska funka.
IMG_0438.JPG
Att driva dessa valde jag en Gecko G540, en färdigbyggd "modul" för 4 axlar. Jag kunde kanske köpt ett sånt kina-kit man ser på ebay för piss och ingenting, men dels vill jag att bygget ska vara driftsäkert och ha bra prestanda, sen ville jag inte bli avskräckt från hela cnc-biten för jag valt dåliga komponenter med bristfällig dokumentation.
IMG_0442.JPG
En beställning till JBCNC senare på en UC400 ethernet motioncontroller, breakout board och lite kablage så kunde jag provköra motorerna och elektroniken. Hittade ett 48V servernätagg som driver motordrivarna, och ett 12V nätagg som ger ström till motioncontrollern. Hittade igår att server PSUn faktiskt ger ut 12V på ett par stift också, bara 4A, men nog för att driva motioncontrollern och ett par relä. Så det går åt väldigt lite elektronik.
IMG_0467.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Peter_1982
Inlägg: 100
Blev medlem: 10 juni 2012, 20:46:52

Re: CNC plasmabord 1x1,5m

Inlägg av Peter_1982 »

Efter 4 veckor började det trilla in lite delar från Motedis i Tyskland.

Det var 4 separata kollin och fastän alla skickats samtidigt kom de med flera dagars mellanrum.

Första paketet innehöll iallafall lite delar så jag kunde komma igång och bearbeta lite...
IMG_0463.JPG
Färdig-detalj-hyllan fylldes sakta men säkert på...
IMG_0483.JPG
Jag har inte direkt tillgång till några avancerade maskiner, svarv, fräs och pelarborr typ. Men det kommer man långt med! Har precis byggt färdigt verkstaden här hemma så det är lite oordning i maskinhörnan...
IMG_0270.JPG
Jag investerade dock i en sån Evolution klingkap för metall. Måste säga att jag är mycket mycket nöjd med den! Förutom klingan för stål som följde med köpte jag även en för aluminium, men det kunde nästan kvittat, tycker båda klingorna kapar lika fint i aluminium, men men...
IMG_0424.JPG
Veckan efter kom resten av grejorna från Motedis, och nu började pusslandet!
IMG_0484.JPG
Kom såhär långt på en kväll. Helt underbart att jobba med aluminiumprofiler. Bara man kapar rakt och mäter rätt så blir det ju skitbra!
IMG_0487.JPG
Kvällen efter byggde jag portalen, eller vad kallar man det?
IMG_0488.JPG
IMG_0491.JPG
En del av Z-axeln var ju även klar så hängde tillfälligt dit den också.
IMG_0492.JPG
IMG_0493.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7872
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: CNC plasmabord 1x1,5m

Inlägg av Gimbal »

Snyggt jobbat :tumupp:
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: CNC plasmabord 1x1,5m

Inlägg av Pakko »

Blir riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: CNC plasmabord 1x1,5m

Inlägg av PeterH »

Blir kul att följa, man blir lite sugen själv också :D
Skriv svar