Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Berätta om dina pågående projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Kan tipsa om en samtida bok som matchar din TV - lika retro som TV'n själv om jag får säga det:

J Bellander: Televisionsmottagaren; Tredje upplagan 1961

Händelsevis är just ditt TV-chassie ett av de fyra som används som exempel i bokens genomgång av konstruktionen. Även om schemat gäller serierna 590 och 600 så kan jag inte se några skillnader mot det schema som du bifogat i tråden. I skrivande stund ser jag att boken går att få tag i men se upp så att det inte blir fel utgåva om det ska bli samtida.
TelevisionsmottagarenUpplaga3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Det var ett verkligt bra tips! Skall se om jag kan hitta mig ett exemplar. Tyvärr går det trögt med projektet, har renoverat fönster och jagat älg .. och jobbat en massa. Hade 14 timmars dagar på jobbet både måndag o tisdag i veckan och detta tog knäcken på mig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kul tråd. Kul projekt.

Kommer TVn att fungera med digitalTV-boxar eller måste man ha någon sorts signalomvandlare?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Nix, den behöver en vanlig analog TV signal av det slag som vad jag vet inte finns i etern längre. I alla fall inte här. Därför har jag sett till att tillverka min egen TV signal, med hjälp av en Televes RF modulator med egendesignad effektförstärkare och antenn:
FB_IMG_1598902353354.jpg
Som signalkälla skall jag använda en Raspberry Pi, spela gammal pilsnerfilm, SVT öppet arkiv osv, jag kommer ha skitkul :mrgreen:

Man kan såklart ansluta RF modulatorn till TV:n direkt med kabel, men det blir inte lika roligt. Den trådlösa lösningen gör dessutom att jag kan använda flera TV apparater på gården till samma signalkälla. Men, men får ju så klart inte skicka ut en TV signal själv, så .. jag redovisar inte några ytterligare detaljer om sändaren. Jag kan bara försäkra att tack vare avsaknad av grannar och begränsad räckvidd kommer den inte att störa någon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av anders_bzn »

Vad roligt! Jag vet ju hur du bor så det lär ju inte störa någon annan...
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Du kan ju alltid köra "experiment" amatör-TV på 6m (50-52MHz) med "smalband-TV" så blir det lagligt med tiotal mW. :)
Det ligger ju på låga TV-kanalerna 47-68MHz.

Folk har ju sänt analog TV på 70cm, och håller man sig inom bandet så.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av anders_bzn »

Detta dök upp i flödet och jag tänkte genast på denna tråden: https://techworld.idg.se/2.2524/1.73987 ... t-i-hel-by
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Haha! Jag det skulle ha kunnat vara jag, helt klart :mrgreen:

Övrigt:
Ett exemplar av boken som föreslagits ett par inlägg bak är på väg hem till mig.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Går sakta, men har börjat hitta trasiga komponenter:
2st 560k motstånd i synk/afr var på precis 1,1M vardera. Byte av dessa gjorde dock tyvärr inget åt ormandet i bilden. Synk är dock oerhört mycket mer stabil och nu verkar ormandet inte påverka synk överhuvudtaget längre.
fel2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av anders_bzn »

Heja heja,

Bra jobbat. Det är bara att fortsätta gneta så löser du det snart. Några mer insiktsfulla tekniska tips kan jag tyvärr inte komma med.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Glenn »

Oskar skrev: 19 september 2020, 17:59:26 Nix, den behöver en vanlig analog TV signal av det slag som vad jag vet inte finns i etern längre. I alla fall inte här.
Det fanns ju faktiskt "pensionärsboxar" som du kopplade mellan antennen och TV'n vid digitaltvövergången som tog in de fria digitalkanalerna och skickade ut dom som analog signal så att pensionärer skulle kunna använda sin TV på precis samma sätt som innan utan att behöva krångla med en fjärr till elelr byta TV.

Jag ska ha en sån liggandes som jag tyvärr aldrig fått igång, jag tänkte ha den just för att kunna se på TV på äldre apparater.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Tack för hejaropen :)

Jag börjar vara inne på att brumstörningen letar sig in tidigare i kedjan, eftersom både vertikal och horisontell avböjning påverkas måste brum finnas redan vid detektorn. Kontrast är också dålig och måste vara fullt uppvriden för att ge vettig bild. Dessutom måste utnivån på mönstergeneratorn vara uppvriden i botten för att inte ge brusig bild. Tyder på dålig känslighet i HF eller MF delarna tycker jag. På MF "plattan" finns en del elektrolyter, skall kolla upp dessa härnäst.

Jo man kan ju använda en RF modulator som har VHF och tar kompositvideo in, det är inga problem. Jag har två st. Något sådant här funkar:
https://www.digitaltvexperten.se/22-ant ... tor-uhfvhf

Så här pass gamla TV apparater som den jag felsöker i tråden har det s.k band III, kanal 1 till 12 på VHF. Tror jag, hoppas jag säger rätt nu.

En av mina RF modulatorer, den som jag tyckte gav bäst signal, en Televes, kommer vara signalkälla till min TV sändare. Den RF modulatorn gav en utnivå på -38dBm, det gick fint att förstärka upp .. högre :mrgreen:. Har ett bandpassfilter mellan RF modulator och effektförstärkare samt ett lågpass på utgången av effektförstärkaren, så signalen ut är väldigt ren och fin.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av YD1150 »

Vet du om RF modulatorn skickar ut en "riktig" normenlig signal med "vestigal sideband" eller stympat sidband , det står ju PAL B/G så det låter som det i alla fall. (dum rättstavningskontroll i telefonen...vart stampat sidband :D)

Har hållt på och reverse engineerat en UHF-Units RF modulator för analog TV, var ett loppisfynd för 20 kr. Själva AM-moduleringen (videosignal) sker i en raritet, en S042P och filtreras i ett SAW-filter och blandas till önskad kanal. Kanalfrekvensen är kristallstyrd och givetvis på en S-kanal. Försökt att hitta en kristall som svänger på någon lämplig vanlig TV kanal men de kristallerna jag har testat med vill ofta svänga på annan överton än den önskade och på kristallen märkta frekvensen.

VHF band 1 är kanal 2-4 (47-68 MHz)
VHF band 3 är kanal 5-12 (174-230 MHz)
Sen finns det S-kanalerna men det finns inte på rör-TV.
FM - radion är det band 2 tro?
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Oskar »

Man ser tydligt att sidbanden är precis lika stora på spektrumanalysatorn, så nej, jag tror inte den följer standard riktigt. Obs, enheten jag länkade till är inte den jag har, utan ett exempel bara. Jag har en mycket äldre Televes. Är inte hemmavid, så jag kan inte kolla just nu vad den hette, men den går inte att köpa längre i alla fall.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: Renovering av gammal TV - Radiola typ TV610

Inlägg av Pen »

Oskar skrev: 29 september 2020, 10:16:12 Tack för hejaropen :)

Jag börjar vara inne på att brumstörningen letar sig in tidigare i kedjan, eftersom både vertikal och horisontell avböjning påverkas måste brum finnas redan vid detektorn. Kontrast är också dålig och måste vara fullt uppvriden för att ge vettig bild. Dessutom måste utnivån på mönstergeneratorn vara uppvriden i botten för att inte ge brusig bild. Tyder på dålig känslighet i HF eller MF delarna tycker jag. På MF "plattan" finns en del elektrolyter, skall kolla upp dessa härnäst.
Jag väntar med spänning på att du ska koppla in oscilloscopet för att försöka se var i kedjan gittret finns och inte finns. Ett spännande problem är väl att du inte har någon "fast" referens eftersom gittret även skulle kunna finnas redan i din videogenerator. Om du "låser" linjesocillatorn genom att göra den mycket trögare i sin reglering (större C119) kanske man skulle kunna utgå från att den inte gittrar längre (över en bild) och använda den som "fast" referens. Åtminstone vet man då att gitter i videosignalen inte längre kan påverka linjeoscillatorn längre över en så kort tid som bildavsökningen. Gittra kan den ju i o f s ändå om det t.ex. finns brum i +B som letar sig in i den. Men en viss vägledning om detta får man ju genom att avläsa om gunget blir värre eller bättre när man låser den.

Hur ser förresten reglerspänningen över C119 ut? Saknas det lågfrekvent svaj, så är det förstås ingen vits att göra den större, men då har man ju redan hittat något fast att hänga upp vidare analys på.

Edit: Ordvalet "låser" kanske inte är det bästa här eftersom man snarare gör låsningen trögare. Jag menar förstås att man låser hårdare till absolut tid och trögare till videosignalens synk.
Skriv svar