Renovering av Hembrug verktygsslip

Berätta om dina pågående projekt.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av L.Svedberg »

Vad är beteckningen på lagren du behöver till spindeln? Om du inte redan skaffat?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Det är 2 axialkullager 51107 x J9 och 2 dubbelradiga rullager med konisk innerring eftersom dom är ansättbara och har beteckningen NN 3008 K/SP.

Eftersom det var många år sen jag började riva spindeln kommer jag inte ihåg om det var "aha, dom går att ansätta" eller om jag kom fram till att dom var kass. Jag ska rensa hela spindeln på numera små rostfläckar (ytrost) som blivit under åren i kall-lager och montera lagren och ansätta dom renputsade lagren torrt och känna hur dom känns för det är mycket möjligt att dom är fräscha så jag lugnar mig med lagerbyte tills dess, dom är för dyra att byta "bara-för-att".


Tillägg:
Efter lite forskande på nätet så står det klart att någon byggt om spindeln, det ska enbart vara ett rullager men 2 axiallager och det verkar som att spindeln på nåt sätt är "flytande" i längdled pga. den ovanliga setupen så det KAN ju vara därför som slipresultaten ibland blev helkass. Jaja, då blir det ombygge, fjäderbelastade axiallager dvs. ring med hål i mellan lagren och små fjädrar i hålen så spindeln inte kan vandra och behålla det extra rullagret. Undrar om nåt sånt var tanken eller kanske helt enkelt redan fanns men blev borttappad av tidigare ägare för nåt verkar saknas.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av säter »

Är det tryckoljekanal till konan, för demontering?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Nej det är det inte.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Nu står bottenfundament och överfundament på plats och är hopsatta, underbordet är lackat och sista delarna som ska lackas i första steget dvs. dom stora grejerna som inte bör lackas med den maskinglasyren pga. innehållet i den (nitrocellulosa mm.) är spacklade och väntar på slipning och grundfärg så ikväll läggs sista lagret topplack på dom stora delarna och sen får resten vänta till vintern.
20200707_134552.jpg
20200707_134634.jpg
20200707_134654.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Efter ett stillestånd med renoveringen är jag nästan klar nu, spindeln fick byggas om för lagren VAR kassa, så glappa att det aldrig hade gått att ansätta innerringen på konan hårt nog så nu blev det 4 precisionskullager, innerringarna är ansättbara i sidled för efterjustering av framtida ev. glapp och för att hålla spindeln glappfri i sidled. Kostnaden för lagren blev 0:- eftersom jag hade en rulle liggande med rätt ytterdiameter, spindeln svarvades om för att passa och resten modifierades så allt passar nu. Nu är det bara sista justeringen av remmarna och så ska alla slitna märkskyltar till skalor och annat ersättas med nytillverkade men det blir en senare fråga, min gamla folieskärare vill inte som jag vill med ny dator och den måste jag ha för att göra masker för lackering av skalor och skyltar.
20210423_144411.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerdboy123
Inlägg: 108
Blev medlem: 6 december 2012, 17:40:46

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Nerdboy123 »

Häftigt bygge! Alltid kul att se gamla saker få nytt liv!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Ja gamla verktygsmaskiner lönar sig alltid att renovera, nu är slipen hopsatt och testkörd så nu är steg ett av renoveringen avklarad, nu är det dags för skivnav och alla tillbehör att få en sväng i bläster, avrostning och polering av det som inte ska lackas och lack på resten. Om en vecka kan den återigen göra tjänst som verktygsslip och universiell slipmaskin av det mesta som behöver slipas. :)
20210424_142024.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av säter »

Vad är det för kona i arbetsspindeln?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Hembrug special, det är en adapter man flyttar mellan spindlarna där skivorna sitter. Spindlarna har ett urtag bara där adaptern trycks in och gängan finns i spindlarna.
20210424_185916.jpg
20210424_185925.jpg
20210424_190918.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av säter »

Det där är väl slipspindeln?
Jag menade arbetsdockan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Imponerande renovering.
Som Krille Krokodil skriver, det är värt det på sikt!
Nu inväntar vi bilder på Revolversvarsrenoveringen!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

säter skrev: 24 april 2021, 19:25:48 Det där är väl slipspindeln?
Jag menade arbetsdockan.
Den är det MK4 i.

Lasp, revolvern fick en genomgång i vintras så det enda som inte är i toppskick är faktiskt färgen men den ska få en nerslipning av dom övre färglagren då den är påmålad femtielva gånger av tidigare ägare och få tillbaks originalkulören som jag inte vet vad den varit men jag har inte öppnat alla skrymslen än, den brukar man hitta bakom den lucka där skruvspåren är övermålade med mest färg och alltså aldrig varit öppnad. Jag gissar på nån grå kulör, möjligen ljusgrön men definitivt inte mörkblå som den är nu.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7038
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av Teknikern »

Då kör vi väl vidare med allt i "leksakslådan", blandade färger, lite rost, flagnad färg osv. så tillbehören såg minst sagt förskräckliga ut. allt som behövde poleras av det som ska lavkas polerades igår (skalor och annat) och maskerades och idag har hela högen svepts av med blästern. Nu är det bara att damma av högen ordentligt och fatta kärlek till färgsprutan och sen slänga sig över högen med det som ska avrostas och poleras. Jag ser iallafall slutet på detta objekt. :)
20210425_121452.jpg
20210425_131444.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
L.Svedberg
Inlägg: 167
Blev medlem: 25 februari 2020, 11:15:37

Re: Renovering av Hembrug verktygsslip

Inlägg av L.Svedberg »

Snyggt och trevligt!
Skriv svar