Projekt liten svarv

Berätta om dina pågående projekt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Projekt liten svarv

Inlägg av Palle500 »

Verkar som om du redan vet hur man svarvar, vilket är bra och att du redan har en svarv. Känns som om du även har en fräs? För mycket i ditt bygge kan nog behöva justeras lite med en fräs.
Det du skall leta efter är en urmakaresvarv av kvalité. Kan ibland gå billigt på Tradera/blocket oftast från dödsbon.
Men nu skall du ju bygga en egen svarv så då kanske du lättare hittar div beskrivningar på Nätet om du inkluderar urmakaresvarv i sökbegreppet?
Tror inte att du får problem med vibrerande svarvstål pga instabilitet, du kör väl mest i mjuka material och är det något hårt så kör du väl det i den andra svarven. Ett tips är att köra med egenslipade sparstål, då kan du få till rätt vinkel och skarpt egg som verkligen skär i mjukare material (aluminium, mässing, silver, plast) fast svarven kanske inte är 100% stabil. För hobbybruk gör det inget om du behöver slipa skäret ofta. Även många av de detaljer du ämnar svarva är inte måttkänsliga utan där kanske ytan och formen är viktigare än toleranserna.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Projekt liten svarv

Inlägg av MNorrgren »

Nja jo jag har en lite aning, men långt från kunnig. Lär mig gärna och försöker läsa mig till så mycket jag kan.

Precis som du säger, större saker tar jag i den stora svarven, och i denna lilla blir det bara finlir med detaljer som den stora är för klumpig för.

Jag har en del karbidskär, som jag använder mest, men har även rätt gott om hss-stål. Men jag är totalt värdelös på att slipa dem. Har väl lyckats bra med ett par stycken men det är såå svårt! Ser enkelt ut men det är det verkligen inte. Har svårt att få till vinklarna rätt. Vet ej varför :evil: .

Jag har bara en CNC-fräs, tyvärr ingen manuell fräs. Däremot har jag vänner och släkt som kan hjälpa mig där. De har bra grejor till det. Så det ska nog lösa sig!
Skriv svar