O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Egentligen blev de klara långt tidigare men det fattades en pusselbit och den kom på plats idag.

Att knåpa högtalare är inte att plocka ihop godtyckliga högtalarelement, sex spånskivebitar, lite lim och stenull.
Vi har nog många av oss köpt hem lite blandade element och snickrat lådor och tyckt resultatet varit riktigt skapligt (bra bastryck ... :vissla: ).
Någon roar sig med att kalla mig för copycat, men jag ogillar att uppfinna hjulet på nytt och just med högtalare är det SVÅRT att pricka rätt utan att pröva 1000 olika varianter, om det nu gäller kvalitetshögtalare.

Bild

Ursprunget till de här hittade jag i AudioExpress 2004/05. Författaren hade velat göra en välljudande och kompakt tvåvägare och hade testat olika 8-tummare (basar) och diskantelement i sökande efter bra ljud och balans i återgivningen. Somliga av elementen hade prislappar som får en annan att spärra kreditkortet och kämpa med en en besvärlig (ursäkta språket) svullnad i brallorna.

Bild

Vad kom då konstruktören fram till? Han hade förkastat element från Eton och Dynaudio och fastnat för ett 8" baselement från HiVi (Swan) - M8a och en ringradiator från Vifa - XT25. Inget element som kostade som en ny BMW. Men med dessa något plånboksvänliga element kom ett problem; deras respektive frekvensområde täckte varandra precis. Att fundera på 6dB-filter var helt out of the frågan.

Bild

För att slippa en grop mitt i frekvenskurvan (been there, done that - låter riktigt riktigt skitdåligt med ett stort häng i mellanregistret!!) och för att inte elda upp diskanten eller få basen att spela frekvenser den bara distorderar krävs ett helsickes delningsfrekvens och härav namnet på högtalare - The Un-Orthodox 2-Way Speaker (Den o-ortodoxa 2-vägs högtalaren).
För att rädda diskanten från att grillas av LF måste man dela snävt, det funkar absolut inte att skicka in en dämpsats. I detta fall används ett 24dB elliptisk filter, och basen delas med 12dB.

Bild

Ska något sägas om delningsfiltren så är det att de inte är besvärliga på något sätt. Det mesta beställdes från Strassackeri Tyskland. Affären har en sorts vägvisare som visar vilka typer av komponenter som rekommenderas efter hur kritiska de är i konstruktionen, typ så här: https://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_spul_en.htm.
Glömde nämna att mina diskanter kom (nog?) från HiFi-kit, en gammal fin affär i Stockholm och basarna fick lösas ut med moms och Postens administrativa avgifter (2009/10) eftersom de hade skickats från Parts-Express i Kanada. Basreflexrören papprör från HiFi-kit jämte ullen.

Hur låter de då, om du nu precis byggt klart????

Jajajajaja ... jag ska förbereda dagens (fest)mat, vilken kommer att avslöja mig som dubbelspion för KGB (eller var det NKVD???) Och jag vill dessutom sNÅLA med informationen jag ger. Betänk att detta är ett av få projekt som faktiskt byggts klart!!!!

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Medan gratängen står i ugnen kan jag nämna något om den fysiska konstruktionen.
Ursprungshögtalarna byggdes av en fix och färdig låda. Dock hade firman som levererat lådorna försvunnit, eller åtminstone var svåra att spåra (deras högtalarlådor). Det fanns inga måttangivelser utan bara att den-och-den lådan var använd. Dessutom hade lådan förstyvats ytterligare genom att ekbitar limmats på lådans insidor. Lådan hade också försetts med stag för att tvinga upp lådresonanserna (frekvensen) dit de var lättare att behärska.
Man kan ju limma gummiasfalt på insidan för att till viss del dämpa lådresonanserna.

Nu pratar vi de resonanser som kommer av att lådväggarna svänger med. De resonanser som uppstår i luften inne i lådan behandlas med (får)ull. Asfaltmattorna har inget med dessa resonanser att göra alls.

Jag har nöjt mig med att staga lådan med två stag och eljest använt 22mm MDF i lådväggarna, förutom baffeln (bafflen) som är i 25mm stavlimmat ädelträ (och björk).

Vänta nu här lite ... jag var inte klar med lådans mått. Jag hittade en referens till originallådan (läppjar bourbon - djäklars vad stark den var då ...) och kunde räkna ut innervolymen, från vilken jag subtraherade volymen av ekplankorna och sedan användande av, vad kan kan kalla, standardförhållande mellan högtalarlådors höjd/bredd/djup - 2:3:5. Dessa mått är inte multipler av varandra och kan förhindra megaresonanser vilket en låda vars mått förhåller sig som 2:2:4 gör. Jag justerade för att få så smal baffel som möjligt, något som också är önskvärt.

Något jag inte ansträngt mig att göra är att placera bas- och diskantelement nära varandra för att minska fasskillnader. Och egentligen borde diskanten sitta längre in relativt basen; en lutande baffel hade fixat det, vilket skapat andra problem. Heisenberg har makt över högtalarkonstruktion också!
Jag funderar över STORA högtalarkonstruktioner där det är meter mellan bas och diskant - hur funkar det??!!

Lite mer funderingar det där. Kommer senare lite byggbilder.
Gimbal
Inlägg: 7876
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av Gimbal »

Spännande.
Skulle inte förvåna mig om du har byggt två st. dessutom för den så kallade stereo-effekten, trots att alla numera vet att det räcker med en högtalare stor som ett mjölkpaket för att få det ultimata ljudet. (Varning, meddelandet kan innehålla spår av ironi.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stirrio, vad är det .... jodu, jag har byggt två och, som jag noterade någonstans, var klar med ettan och stoppade in den ull jag nödgats plocka ut och dragit fast basen, vilken satt bra i hålet, kom jag på att jag lassat i ullen från andra högtalaren med.

Nu har jag kökat, ska slörpa i mig sista vinet, diska (jag har ingen dessert :doh: ), lägga upp en bild på dagens mat och skriva mer om den o-ortodoxa.

Just O-ORTODOX har, vad jag förstår, just med filtret att göra. Elliptiska 24dB-filter är inget man hittar särskilt ofta, och är, i detta fall, en o-ortodox lösning på ett problem.

På tal om ironi, detär svårt att svårt att skriva långa svar på en iPad, speciellt nÄr man sköljer rent blodsystemet med sicilianska viner.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Var fan var vi ....

Jo, jag har deltagit i en "kurs" i träslöjd några år. Kursen var en (dålig) ursäkt för att komma till och snickra högtalare (och fyra massiva köksstolar i björk) med riktiga maskiner. Till kursen kom jag en period med färdigsågade MDF-skivor och bitar av en bänkskiva till baffeln och min överhandsfräs.

Bitarna till lådan MINUS baffel behandlades vederbörligen. Jag tog upp ett hål för "utskjutet", dvs basreflexröret och till terminalen, vilken är hemmagjord. Basreflexöppningen är rundad för undvika flåsljud.

Bild

Notera klossen som är limmad på insidan. Dess hål är lite större för att på millimetrna passa BR-röret.

För att få bra passning limmade jag alla delar på en gång, vilket var en aning kladdigt; jag använde PU-lim eftersom det bitar bra, skummar och fyller fogar himla bra. Men det är kladdigt ...
Sådana här tvingar är perfekta för att hålla delarna på plats och i rätt vinklar. ALLT lim funkar bara om det utsätts för press, det fungerar inte att slabba på lite lim och tro att saker och ting ska fastna i varandra.

Bild

Hål för bas och diskant körde jag upp med min handöverfräs och en centrumjigg. Elementen försänktes så de skulle ligga "flush" med baffeln.
Baffeln monterades sist när BR-rör och terminal (rejäla bananisar på en extrakraftig masonitplatta) var på plats men det är en helt annan historia och kommer imorgon.

Nu måste jag fundera på om jag ska vara ironisk eller låta Dunning-Kruger få spegla sig i sin egen förträfflighet oemotsagd. :roll:

Fan, jag är GODISSUGEN!!! Har Willys öppet fortfarande??, en glassbytta skulle passa bra. Jag har Tonic i kylen men inga nötter och jag har låtit en halvflaska Raccolto och en slurk bourbon slinka ner redan. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland har man huvve i armhålan. När jag räknade på alla mått lyckades jag klyva min köksbänk i äkta palsternacka eller setterteak efter låddans innermått, typ :doh: .
Vad 17 gör man då, då? Jo man klyver den en gång till och limmar in en stav av ... björke, till exempel. Oavsett hur man än trixar och joxar kommer det aldrig att bli jämt så man får köra ner plattan några tiondelar i en planhyvel. Ovch med tikens eller palisadens årsringar över hela djäkla skivan (va??? växer trädet åt alla håll???? :shock: ) blir det givetvis utslag oavsett matningsahstighet och snurr på hyveln (hyvlen) .... spackla?! Att spackla något som ska ytbehandlas är ju ren idioti (se på mina köksstolar bara ...). Jag gillar inte läget, men det blir ibland som det blir.

Här ser man tydligt dessa utslag, små, men de finns där för att djävlas med en när man ska olja skiten.

Bild

Här är ju mina terminaler förresten.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hann till Willys och köpte jordnötter (jordnötter är gott till en viss del, men när man känner att man nästan kräks om man äter fler, DÅ kan man inte sluta äta) och russin (att käka enbart russin blir bara FÖR sött, men om man blandar russin och jordnötter kan det bli perfekt - lagom salt, lagom sött, precis som att bygga högtalare - hitta en bra kompromiss). Jag köpte glass också, men har glömt vilken sort .... pecannöt och kola kanske?!

Varför bygger man egna högtalare när man kan köpa färdigt?

Det enkla svaret är "för att man kan och för att man är dum i huvudet". Med begränsade resurser kan man ALDRIG bygga bra högtalare. OM man bygger bra högtalare har man missat något och slumpen har rasslat in som ett ånglok man tankat med lågoktanig svavelsyra.

Fast efter femton års besökande på västkustens DIY-träffar slutar jag aldrig att förundras, för jag hör sällan högtalare som låter riktigt sunkigt. Jag tror att de instrument vi har att tillgå i form av väldokumenterade högtalarelement, bra program för att göra simuleringar, och många människors samlade erfarenhet. Vi är inte en person som med ett sorts element testar 375 olika varianter, utan det finns 375 personer runtom i världen som alla testat varsin och väldigt olik variant.

En annan faktor, och den är lätt att begripa ändå, är att de firmor som (mass)producerar färdiga högtalare säkert kompromissar enormt. För vad för något ska spelas upp i högtalarna? Klickmans tyska schlager, Huggbäverns italienska proggrock, 4kTRBs Buddy Holly-låtar ...
Om man nu lyssnar på KIZZ & Satansons betongrock i EN högtalare och tycker att det sitter som en smäck, kan man tycka det låter skit när man kör lite Ravel eller Joni Mitchell i samma högtalare och att Gene Simmonds låter PIZZ i en annan.
Mina små horn låter perfekt till "liten" musik - jazz, blues och annat som är städat och med få instrument, men STORA orkesterstycken och grötig synthrock från Japan kan bara bli för mycket.
På de senaste DIY-träffarna har det varit en kille med minimala fullbandare från Fostex (miniaudiofilen kallade). Låter också kanon till en flöjtkonsert eller lite stilla blues, men hårdrock - no way!

Tillbaka till frågan och svaret - "för att vi kan". Varför bygga det ena eller det andra när man kan köpa färdigt?! För att vi kan och för att vi kanske har andra idéer är stora fabriken i Säffle, Los Angeles eller Changzhou.
Det blir som ett kinderägg, man jagar ett 'sound' man gillar och som passar den musik man mest lyssnar på, man kan spara lite pengar och man får ett rikt tillfälle att, under det att man sågar, snickrar och bränner fingertopparna när man ska löda högtalarterminalerna, tillfredsställa den lille ingenjören i sig.
egg.jpg
Nu känner jag viss trötthet förutom att jag varit alldeles för fostrande och mästrande. Imrogon mer bilder från bygget och mer om lådan. Berättade jag hur jag fick ihop den? :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jaaa! En högtalartråd från Herr M Bäver! :happy:

Oj, vad börjar man...
Från början?
Nästan!

Jag börjar med högtalarplacering. (Annars når jag topic för snabbt...)
Oftast (alltid) behöver man kompromissa, så minst en högtalare hamnar i ett hörn, eller i närheten.
Så hade vi även i lägenheten, av betong.
Här i huset (av tjocka träväggar) har vi också högtalare i ett hörn. Men ljudet är helt annorlunda.
Det tar märkbart längre tid för de längre frekvenserna (ca 300Hz och neråt) att hålla flabben, jämfört med i lägenheten.

Den skillnaden mellan olika väggars material gäller ju även oavsett var materialen används.
Även i högtalare. - Se? jag är på spåret fortfarande. :)

MDF är ett intressant material. Fluffigt, men ändå stadigt. Tja, lite som betong (även om det är hårdare).
Jättelätt att bygga grejer av, även om dammet kan få vilket Corona-virus som helst att skämmas.
Egentligen skulle man bygga en likadan lådda av HDF (High Density Board) och jämföra.
Någon som gjort och har recenserat? Länk?

Och baffeln av trä (limträ) gillas också. Varför laga något traditionellt som inte är trasigt?
En baffel bör ju vara lite mer "bestämd" i hårdhet. Dessutom är det praktiskt.


Okej, det var ju grunden.
Vi tar filtret nu.

24dB... Det där har folk gnällt på förr. Tror det finns lite trådar på forumet där jag velat få hjälp med uträkningen,
men svaren från publiken har istället fokuserat på "nääääää, det ska du inte ha!"
Man har helt enkelt tyckt att det är för mycket och för brant. Oavsett vad man själv velat ha/behövt.
Så det är kul att se att det faktiskt visst behövs. :)
Jag tror helt klart på detta!


"Något jag inte ansträngt mig att göra är att placera bas- och diskantelement nära varandra för att minska fasskillnader. Och egentligen borde diskanten sitta längre in relativt basen; en lutande baffel hade fixat det, vilket skapat andra problem. Heisenberg har makt över högtalarkonstruktion också!
Jag funderar över STORA högtalarkonstruktioner där det är meter mellan bas och diskant - hur funkar det??!!"


Jag ser fram emot fler funderingar kring det.
Själv har jag väl aldrig tyckt att jag märkt så stor skillnad.
Sedan måste man väl dessutom ta hänsyn (jag vet, omodernt ord) till avståndet mellan högtalare och lyssnare för att det ska ge stor skillnad.
Men jag har aldrig byggt högtalare, så jag vet inte säkert.
Däremot har jag viss input eftersom jag vet att akustik fungerar likadant oavsett om det är i ett rum eller en låda.

Apropå storlek... Vad blir måtten på dem?

Vänta nu! Jag såg bilden med handöverfräsen och tvingen.
Är baksidan lutande? Kul! Jag har aldrig sett den lösningen på kommersiella högtalare, men det är ju logiskt!


Nu har jag nått till fronten med den ljusa infogade delen. Björk? Snyggt!
Som sagt trist med "utslagen". Men äääh, alternativen är ju att låta det vara en detalj, eller göra om. Ser ju bara naturligt ut.


Och så över till slutfrågan:
Varför bygga egna högtalare?

Om någon ställer den frågan så är de inte tänkt. Alls.
Hur har de isåfall tänkt sig att färdiga (köpta) högtalare skulle låta?
Skulle alltså någon starta en fabrik och tillverka högtalare, konstruerade med en gissning som bästa ledtråd?
Nä, man måste ju bygga själv först.
Och när många människor har gjort det, och många öron har lyssnat, så vet man vad som fungerar.
Och när man vet det så finns ju receptet. På forum t.ex. Redo för någon att testbygga och utveckla.
Recykling, you vet.

Annars börjar varje generation om med designen från stenåldersmänniskorna. Och vi vet ju hur deras högtalare lät....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En snabbis så här på långa fredagen.
Tack för ditt trevliga inlägg Jimmy!
Jag kan lite fördjupa mig i rumsakustik lite senare när jag vaknat riktigt och fattat varför breda bandet inte funkar.
Men först, inget lutar i lådan. Låter man lådan luta lite hursom bryts reflektioner upp och man begränsar ”burkljud”. I en udda konstruktion jag såg en gång hade man limmat några fyrkantstavar i solfjäderform i lådans bakstycke. Detta skulle bryta upp resonanser ..... :doubt:

Vill man ha mer/djupare bas är hörnplacering att föredra. Rummet samverkar med högtalaren och blir, i princip, ett linjärt horn. Högtalarplacering är oerhört viktigt, och givetvis hur rummet ser ut. Jag hade en kompis som hade ett rum som nästan var kubiskt. Behöver jag säga att han hade problem?!

En sak om MDF; det är ett material som är skönt att jobba med. Man kan med t ex en fräs göra vilka krumelurer som helst, men tittar man på kanterna av en skiva, ser det ut som hoppressat papper och när man kör i en skruv är det ofta den, inte skruvar sig in, utan klyver isär skivan. Mina lådor är, förutom limmade med polyuretanlim, även skruvade med speciell skruv för dessa helvetesskivor.

Danielr112 skrev annorstädes bra kommentarer om trä. Använder man limträ i högtalarkonstruktioner för man se upp. Om skivorna är lagom fuktiga när de lyfts in i en torr lägenhet kan de spricka och även BR-högtalare kan ha slitsar i stället för BR-rör, var det inte väl inte så man ville ha det.

FRUKOST!!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite repetition:
Artikel i AudioXpress, inköp av element och komponenter. Snickarkurs med skivor av MDF och palisander (kanske?). PU-lim och skivskruv.

Elementen sitter "flush" i fronten/baffeln och är skruvade med insexskruvar mot islagsmuttrar. Att dra fast elementen med träskruv är en dålig idé.
Här ser man muttrarna; grövre skruv för basen (M6) och finare för diskanten (M4). Delningsfiltren är limmade på innerväggarna och sitter på distanser av kork. Tanken var här att OM jag måste in och mecka med filtren kan jag lätt knäcka loss dem. Det gröna kommer jag till alldeles strax.

Bild

DET GRÖNA

Det gröna är skinn från en slaktad skinnsoffa. Satt i arbetsläger pga av brott mot rikets säkerhet (läses Arbetsförnedringen hade kommenderat mig till Erikshjälpen pg av arbetslöshet) och där slet jag loss skinnet från en skinnsoffa som skulle till tippen.
Jag gjorde en notering någonstans att det spelar absolut INGEN roll hur man än processar MDF; skarvar och lagningar kommer ändå att synas förr eller senare.
Lådorna var ju gjorda i MDF, och där var skarvar och spacklingar över skruvarna. Hur döljer man sådant. Inga lager av färg och spackel kan dölja detta för all framtid. Lösningen är att klä lådan med något, grönt skinn t ex.

Nu får jag be DeVille från de dalsländska skogarna att titta bort ett tag.

Jag visar nålen igen. Det är en jeansnål (syns på den blå markeringen) och den är gjord för att jobba i jobbiga material och kunna ta en grövre tråd.

Bild

Skinn glider inte lika bra genom en symaskin som vanligt sketans tyg utan jag var dels tvungen att tejpa sådant där glatt ( :D ) papper på symaskinens stygnplåt (heter det så?). Glatt papper är sådant som klisterlappar sitter på, typ frimärken o dyl. Dessutom hade jag en speciell pressar fot med rullar.

Bild

Skinnet skars i rätt bredd och ändarna i räta vinklar mot sidorna med rullkniv.

Bild

Bild

Bitarna tejpades sedan kant mot kant och sicksackades sedan ihop till en längre remsa. Man kan inte nåla skinn då ju "nålhålen", sluter sig i tyg medan finns kvar som fula märken i skinn. Att tejpa är en bra metod att använda krokodilklämmor är en annan om man lägger skinnet omlott.

Bild

Skinnet limmades sedan på lådan med vanligt vitlim och sattes i press. En sida i taget. Kan säga att vitlim+skinn+MDF = :mcd: Det krävs neutronkniv för att få loss skinnet igen. Skarven (sista) hamnade på botten av lådan där den inte syntes.

Bild

För att få skinnet snyggt mot fronten hade jag fräst en liten fals, ca 3 mm in på kanterna och in i denna fals vek jag och limmade skinnet.

Bild

Bild

Slutligen limmades baffeln på plats och drogs fast med försänkta skruvar. Skruvskallarna doldes med teakpluggar köpta i en marinaffär. Pluggarna har jag precis kapat/filat ner till ca 1mm höjd.

Bild

Och slutresultatet (för 10 år sedan) blev så här.

Bild
Gimbal
Inlägg: 7876
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av Gimbal »

Snyggt, kul ide att klä in dem i skinn. Men ska du lämna pluggarna utstickandes? Kanske en del av det o-ortodoxa i och för sig-:)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den obstinate och rabiate Huggbävern tillåter sig att raljera.

Gimbal gjorde en intressant observation om stereo (ibland benämnd stirrio). Hur ofta ser man inte unga människor sitta med varsin plugg (in-ear-lur) kopplad till en mobiltelefon lyssnandes på dagens söndermastrade skitmusik? Sången ligger ofta i centrum så vilka instrument man .... nä visst, man spelar inte längre på instrument, man kör datorgenererade ljud nuförtiden.

Vill man lyssna på musik hemma och inte vill lida av allehanda akustiska bieffekter måste man designa om sitt ljudrum ordentligt. Reflexer är otrevligt. Sitter jag i hotspot vill jag att det ljud som når mig enbart ska komma direkt från högtalarna, inte ljud som studsat runt i rummet.
reflexer.jpg
En mjuk matta på golvet mellan lyssningsplatsen och högtalarna och en dämppanel i taket fixar bort de röda (oönskade) reflexerna. Dämppaneler kan sättas lite varstans. OM MAN VILL.
Vissa noggrant matematiskt beräknade skärmar som plockar bort alla frekvenser enligt vissa mönster förekommer också hos somligt folk.

Bild

Bild

Jag skulle vilja säga att ett vanligt (vardags)rum med stoppade möbler, gardiner, mattor och annat som absorberar ljud eller bryter reflexioner har man nog de flesta problem ur världen. Om man vill syssla med de där frekvensätande panelerna - arrangera böckerna i bokhyllan efter alla konstens regler:
IMG_8315.JPG
Och om jag nöjer mig med detta raljerande och ett slutord, så är det att det är DU och ingen annan som bestämmer vad som "låter bra". När folk frågar om mina gamla femkronors högtalarkablar verkligen låter bra, svarar jag att de låter ingenting alls: "Lägg dem mot örat och lyssna själv! Låter ingenting!".

Och jag nämna två ögonblick av absolutaste absoluta välljudsögonblick:
#1 Tältar med gamlingarna på Revsudden och medan gamlingarna sitter och pratar med andra campare sitter jag på en sten och tittar på solnedgången och lyssnar på familjens gamla transistorradio (mono) där King Crimsons ödesmättade Epitaphspelas.

#2 Åker med några teknologer från Lund till Linköping i en gammal Ford Cortina. När vi passerar Vättern och man ser ljusen från andra sidan sjön i kvällsmörkret hörs Soft Machine spela Soft Weed Factor i bilradion.

Aldrig tidigare och än mindre senare har jag haft den här oerhörd starka upplevelsen av musik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Gimbal skrev:Snyggt, kul ide att klä in dem i skinn. Men ska du lämna pluggarna utstickandes? Kanske en del av det o-ortodoxa i och för sig-:)
De sticker ut knappt en millimeter, kanske 0,6 mm. Ja kan inte ta ner dem mer utan att sabba fronten.

Skinnet ... lite av en kompromiss. Kunde kört med tyg eller nåt liknande men skinn är tåligt i alla fall och ser inte alltför illa ut.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu ska jag lite sakta runda av den här tråden. Det finns liksom inte så mycket mer att berätta om projektet; det är varken en traktorgrävare eller en radiostation och det är inte som en gammal kollega brukade säga, "det finns mycket på ett spett ...".

Hursomhelst gjorde jag ett oanmält besök hos en god vän som bor på Orust. Min gode vän hade ett par L-pads (konstantimpedanspotentiometrar) över och gav mig dem. Jag kan ha nämnt att diskanterna i min 2-vägare lät lite vasst. Potentiometern funkar så att man alltid ser konstant belastning oavsett hur man vridit poten.
l-PAD.jpg
Så för drygt ett år sedan gjorde jag hål för dessa potentiometrar och monterade dem. Något senare (eller kanske vid samma tidpunkt) löddes tre sladdar på dem och så ställdes högtalarna att mogna och de kunde fått fortsätta sin mognadsprocess om inte Carolaviruset kommit och stört mig i min apati.

För tredje (eller fjärde kanske :humm: ) gången gjordes en skiss hur L-paden skulle kopplas in. På diskantfiltret fanns en dämpsats som skulle ta ner diskanten lite, men den åkte bort och ersattes av potentiometern.
L-pad_inst.jpg
OCH NU (igår och i förrgår) åkte de modifierade filtren in i lådorna, limmades på lådväggarna och anslöts vederbörligen. Basarna anslöts dessutom med flatstiftshylsor och rätt fårullsmatta hamnade i rätt låda.

Strax innan filtren åkte på plats såg det så här kaotiskt ut.

Bild

Bild

Noterra mängden ull, och mer skulle till. För att få bort burkljudet krävs ull!

Lite extra bilder innan TADA!
Närbild på diskanten.

Bild

Här jobbas det.

Bild

Här kan jag ansluta med bananisar, spadar eller bara lösa kabeländar. Och här ser man hur jag rundat "utflåshålet" för BR-röret. På tal om rundat, jag rundade alla kanter med min fräs för att få skinnet att lägga sig snyggt i hörnen.

Bild

Och slutligen (och detta INNAN jag gick lös på pluggarna; jag hade en tunn plåtbit med ett lagom stort hål. Denna lades över pluggarna och så filade jag eller om pluggen var hög, sågade av den) ....

.... TADA! KLART! Här poserar missljudsätaren, Quackti (den här är fylld med urin från den egyptiska bergsdvärgpungälgen - jag kan sälja den för modesta 50.000 kr) stolt på den högra högtalaren (högertalare så kallad; det finns en vänstertalare med).

Bild

Tjaffsa gärna om projektet, så jag kan vara otidig och få tjaffsa tillbaka! :badgrin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: O-ortodox högtalare (klar efter 10+ år)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur låter det:

Bra! Bra bas, i samma härad som de stora bredbandarna, om inte lite mulligare än de. Bra krispig diskant. Inget i ljudet som skulle framkalla lyssningströtthet.

Jag är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ NÖJD :mrgreen:
Skriv svar