Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Berätta om dina pågående projekt.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

Upptäckte just byggtrådar på detta forum. Det är sååå roligt att läsa om alla byggen här så jag tänkte bidra med mitt eget. När man sitter hemma och pular så blir det lite ensamt ibland och det verkar därför kul att dela med sig av sitt eget och läsa om andras. Kanske kan man också få litet tips och idéer på vägen?

Så här när rören börjar sjunga sin svanesång så kan det tyckas märkligt med ett rörbygge för att bruka - och inte av nostalgiska skäl. Men fortfarande får man man mycket pang för pengarna då mycket av innehållet kan hittas på surplus-marknaden. Speciellt gäller detta slutsteg på 1000 watt och uppåt. Många intressanta konstruktioner har kommit på halvledarområdet de senaste åren och jag är sugen på det. Men varje projekt skall slutföras innan man börjar på nästa. Så SSPA i kilowattklassen får vänta litet :)

Jag har hållit på med detta bygger i drygt 3 år. Jag har små barn, mycket på jobbet och för många hobbies. Därför pågår bara detta bygge bara under de riktigt mörka vinterkvällarna. Men för varje säsong kommer jag litet närmare målet och jag tror nog det kan bli färdigt om circa 2 år.

Bygget har som sagt pågått i 3 år och det har med andra ord gjorts en del framsteg. Men jag tänker börja från början och posta några bilder från starten.

Rörslutsteg i denna klass handlar minst lika mycket om mekanik som om elektronik. Jag räknar med att vikten kan landa uppåt 35 kilo. Det blir därför extra viktigt med ett hållbart chassi. Och därför blir det första bilderna från grundarbetet med chassit. Elektronik kommer senare :-)
Efter många byggen med vikta plåtar (blir sällan bra utan bockningsmaskin) och tekniker med plåtar och L-profiler (tidskrävande) så bestämde jag mig för att testa en ny teknik.

Chassit blir i form av en struktur uppbyggd med 20x20 al-profil. Fördelen är att man enkelt kan skruva ihop olika former då det finns ett helt system av fästdetaljer till. Detta chassi mäter 46.5x48x22 och bör rymma allt som jag tänkte mig. En annan fördel jämfört med traditionella chassitekniker är att det blir lätt att bygga och serva från alla håll då man enkelt skruvar av och på täckplåtar. Man kan också tänka sig att chassit kan byggas om under konstruktionens gång. Kanske höjas eller breddas. Jag köpte mina profiler och detaljer från Motedis. Men de finns också på Aliexpress och ett litet utbud hos Kjelle. Fördelen med Motedis är att jag kunde beställa allt i tillkapade längder.

Helt billigt blev det förstås inte. Men det har hela tiden lönat sig då jag vid några tillfällen har måstat tänka om layouten. Värt att notera är att jag har lutat av anodiseringslagret från alla profiler för att få bra kontakt för allt som skall jordas.
OI000017.jpg
OI000015.jpg
OI000022.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av hcb »

Oooh! Detta ser jag fram emot att följa. 5 neutraliseringskondensatorer av 5 möjliga från mig :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av säter »

Vad använder man dessa höga frekvenser till?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan hjärntvätta människor på avstånd .... :wink:

Vad är det för rör som ska prestera dessa effekter?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av hcb »

säter>Vad använder man dessa höga frekvenser till?

Radiokommunikation (amatörradio i detta fall).

-nor: jag antar att det blir för diskreta band, för inte bygger du väl ett bredbandsslutsteg?
SM7TLH
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

hcb skrev:Oooh! Detta ser jag fram emot att följa. 5 neutraliseringskondensatorer av 5 möjliga från mig :tumupp:
Japp! Kommer litet mer bilder senare.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

säter skrev:Vad använder man dessa höga frekvenser till?
Som hcb säger nedan. Amatörradio på kortvågsbanden
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

hcb skrev:säter>Vad använder man dessa höga frekvenser till?

Radiokommunikation (amatörradio i detta fall).

-nor: jag antar att det blir för diskreta band, för inte bygger du väl ett bredbandsslutsteg?
SM7TLH
Yes. Det blir en omkopplare som switchar LC-filtret mellan de nio kortvågsbanden mellan 1.8 MHz och 28.5 MHz.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

HUGGBÄVERN skrev:Man kan hjärntvätta människor på avstånd .... :wink:

Vad är det för rör som ska prestera dessa effekter?
Ha! Ha! Det är ett sk. "ryssrör". Rör som togs fram för ryska militären under kalla kriget. De kan köpas på surplusmarknaden. Inte helt billigt numera. Men betydligt billigare än fabriksnya sändarrör från USA.

Röret jag bygger runt heter GU84B. Jag kommer att hålla ungefär 2800 volt på anoden vid 1A. I SSB, dvs talad trafik, är belastningen inte konstant så då kan man räkna med ca 2.5 kilowatt peak vid 60% verkningsgrad i klass AB1. Vid konstant sändning som t ex när man sänder digital, så kan man nog få ut 1800 watt under förutsättning att halva tiden används för mottagning och man tillför mycket luft att kyla med.

Datablad finns här: http://www.df6na.de/tubes/htm/gu84b.htm

Allt detta är teoretiskt då reglerna i Sverige medger högst 1000 watt uteffekt. Men dimensionerat på detta sätt så kommer steget knappt att jobba vid de legala effekterna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ibland ser jag ljudförstärkare byggda med ryska extremrör, men det känns som att man mer velat manifestera något. Själv har jag ett par GU72, men de ska OM och NÄR de kommer i bruk bara kunna ge 20-25W i klass A och med frekvenser mellan 20Hz och 20kHz.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av sm0nor »

@Huggbävern
Dina GU72 är fina rör. De är egentligen för HF och och lyser fint när man slagit på glöden. Här är en kille som som byggt med 4 st i parallell och får 1300 watt på kortvåg. http://www.dc9dz.de/en/joker.html
Men vad jag kan se så är förlusteffekten bara 85W se de höga effekterna ser vi bara som peak-effekt. 20W-25W per rör som du anger är nog rimligt i klass A och i konstant drift.
Hur tror du att de låter i audioområdet?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

De MÅSTE låta bra för jag har investerat i nättrafar (fler än jag ville fast många är små för att fixa lite bias lite glöd till drivrör och så) och chassi.

Nu är det ditt projekt vi vill följa, men det här är, som du skriver, rör med lite muskler. De är också pentoder och uppenbarligen konstruerade så att de är lättdrivna; ingen gallerström att tala om, vilket är vanligt med effektstarka trioder (för HF).
Det stora problemet är en stor metallplatta överst på röret där man ansluter anodspänning (i princip) och där det då ligger uppemot 700V.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av ELTompa »

Mäktigt bygge! Hur fäster man plåtar mot profilerna? Finns det fiffiga fästelement för det eller blir det till att borra och gänga i profilerna?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och plåtarna ska väl också vara "skärmade", dvs ha god elektrisk kontakt med chassit.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ett rörslutsteg på 2500 Watt för 1.8-30 MHz

Inlägg av svanted »

man ska inte ta på anoden... :roll:
Skriv svar