Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Tack för komplimangen, den behövdes idag.

Tyckte det var skitsvårt att både hålla skjutmåttet och se det samtidigt, det är trångt där inne i kapernaum.
Tror att jag ändå måste ta en bild till underifrån för att hitta "den bakre" fästpunkten. Ska kolla måttet ikväll.
Ska ändå ut med hunden en kvällsrunda. så jag tar med mig ljus och måttbandet för att få ner det på en bild.

Borde även plocka bort plasten undertill för att se ramen bättre.

Vet att batterilådan (ramen till batterierna) är metall, så jag ska se om jag även kan få med den på ny bild.
Ursäkta att det tar lite tid mellan svaren, jag önskar så att jag hade en meckarkompis till hands här i Ystad.
Nu har jag er, och det är jag mycket tacksam över, men jag skäms lite när jag inte hinner med bättre ändå.

Lilla frun jobbar helg, och kommer hem först vid 22:15 idag.

Imorron är det delad tur, så jag blir själv då med. Men det börjar ljusna tycker jag, detta går nog att lösa.
Men detta tar tid, just idag så höll ju allt på att skita sig när jag föll in i bänken. Nåväl, jag jobbar vidare.
Måste göras, snart är hösten här och då blir allt mycket svårare att göra utomhus pga kylan som kommer.

Tack för att du hjälper mig, du är verkligen en klippa i nöden.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Ta en kvast om inte frun åker på den till jobbet :-)
Sen sticker du in den ovanpå ramrören och tar en bild då ser man bättre var ev fäste hamnar. Vore även bra att veta måtten mellan ramrören. Du kan tejpa lite eltejp på kvasten som du tangerar med ramen på ena sidan sen på med lite tejp på andra sidan.
Då kan du mäta mellan tejpbitarna och får då det yttre avståndet mellan ramrören.
Sväng även fulla styrutslag och notera hur nära kvasten kommer skärmarna m.m. Vore ju inge kul om det tar i när du har plattor på plats.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@palle500

Frun åker Limo till jobbet varje dag, kvasten har hon gett till vikarierna, som ändå ofta sjukar sig.
Idag hade jag bättre ljus så vi åkte ner till mätplatsen (Norra Promenaden) och tog dessa bilder där.
Ska läsa detta sista svar igen, greppade inte riktigt hur du menade. Hoppas bilderna funkar delvis.

Hunden är med som storleksreferens, även mina tofflor.

Då ser man lättare att utrymmet är begränsat, sista bilder visar det du efterfrågar, hjulen utåt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Perfekt mätt Klickmans, med hunden som hjälpreda. då behöver plattorna sitta omkring 38 cm från varandra (innermått) för att vristerna inte skall slå i kåpkanten.
Jag menade kvastskaftet instucket framför kåpan så man kunde mäta anståndet mellan fyrkantsrören (ramrören). Typ den röda pilen som skall peka inåt till andra sidans ramrör.
Det ser ut att bli trångt med en fotplatta mellan ramen och hjulet. Se gröna rektangeln som representerar en fotplatta som behöver vara ca 10 cm bred och 20 cm hög. Om du svänger fullt åt vänster kommer inte hjul/skärm att ta i plattan?
IMG_2335.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

När jag tittar på bilderna så ser det ut som om du kunde testa att bara vila fötterna på övre bärarmen och ev senare montera fotplattan på bärarmen? Se bilden och om det fungerar så prova att svänga fullt och kolla hur foten får plats.
IMG_2336.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500


Ska testa detta om en stund, tar en runda och ser om det kan vara möjligt att ha fötterna där.
Nyss kommit till datorn så jag kanske behöver läsa en gång till, men först testa om detta går.
Vore ju suveränt om man kan montera där framme istället, har inte ens tänk på att det kan gå.

Återkommer när jag varit ute med hunden.

(då var det ändå rätt tänkt att ha henne med ombord, man ser lösningen mycket lättare då)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Så ja, nu är det klart.

Som jag ser det är det inte möjligt att montera det så, men jag har förmodligen inte rätt i det.
Bilderna får berätta, det var inte dagsljus här så jag fick använda blixten vilket jag sällan gör.
Själv tänker jag en platta ovanpå där hunden sitter, med en kant ner, och sen ut som en hylla.

Man skulle kunna använta mattan som mall, den som följer med vid leverans, men blåser bort.
Då hade man lätt kunnat lyfta av den för att komma till under för ev framtida ev kabelservice.
Naturligtvis ska jag försöka rita vad jag menar, använder Paint för att ens kunna förklara det.

Har haft denna tanke tidigare, men inte kunnat förklara det så andra förstår.

Nåväl, bilderna är ju bara en referens, men det är intressant att försöka hitta en enkel lösning.
Problemet är ju att jag inte kan sträcka ut benen tillräckligt ner/ut utan sitter som en kråka där.
Bildligt talat så tänker jag mig en hel skateboard för barn på varje sida, det är måttet ungefär.

Sidokanten jag skrev om kanske inte ens behövs om ytan är skrovlig, typ grovt ett sandpapper.
Kan tänka mig att det finns något liknande halkskydd på skateboard, så fötterna inte glider av.
Kan även tänka mig att det finns dom som skrattar gott åt min förklaring gällande "fotstöden"

Det bjuder jag gärna på. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Jadu Klickmans det är svårt att se lösningen när man inte kan prova på plats. Bilder blir vinkelfel osv..
Hur som är det så här du menar. Att man fäster plattan på sidan av karossen så att den kommer över skärmen så att det inte tar i vid fullt styrutslag? Sen gå med ett vertikalt stöd från ramröret till undersidan på fotplattan?
IMG_2340.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@palle500

Där ser man hur svårt det är att förklara, jag menar att "plattan" med dom nersänkta förstöden ska ligga på samma yta som tejpen.

Där jag har skrivit måttet,
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Blev knas med datorn här, jag löser det under kvällen och återkommer i morron Måndag.

Tog en bild på "mattan", den är ju helt anpassad till den plats där hunden sitter, kan bli en bra mall.
Min tanke är att man klipper ut en plåt tjoch nog att svetsa i, och dp få fram denna form av fotstöd.
Eventuellt kan man bocka plåten, men jag vet inte. Återkommer i morron när datorn är frisk igen.

Ursäkta dröjsmålet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Så fotplattorna skall inte vara framför befintlig fot/golvplatta? Då behövs inga ramrör som fäste för fotplattorna.
Då funkar ju mitt förslag på en prototyp med en planka tvärs med påspikade fotstöd.
Menar du så här?
IMG_2340.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

En fundering, vet inte om det varit uppe innan men...

Kan du inte höja sitsen istället för att sänka fotstöden?
Om du sitter högre, men kanske lite längre fram, borde du få önskad effekt utan att det blir för långt till styret.

Önskar du ett annat ryggstöd kunde du ju slå två flugor i en smäll där. Byta till en sits som är högre, med ryggstöd.


Tänker också att det annars kanske riskerar bli obekvämt att sitta så bredbent, längre stunder.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Palle500 skrev: 6 september 2021, 12:14:30 Så fotplattorna skall inte vara framför befintlig fot/golvplatta? Då behövs inga ramrör som fäste för fotplattorna.
Då funkar ju mitt förslag på en prototyp med en planka tvärs med påspikade fotstöd.
Menar du så här?
IMG_2340.jpg
@palle500

Exakt så menar jag att det kan vara möjligt att få stöd för fötterna, så ja.

Stordatorn rasade igår så tills den är klar får jag skriva från en laptop istället, Thinkpad T60. Blir lite svårare efrtersom skärmen är mindre och jag ser sämre, men jag ska försöka hänga med. Tänker mig en kopia av mattan jag postade igår, men i ett styvt material, kanske med maskinbockade kanter. Ska se om jag hittar någon stor kartongskiva och göra en prototyp som någorlunda kan visa hur det kan se ut.

Teoretiskt sätt skulle det kunna bli bra, men det handlar ju om styvhet och hållfasthet. Det viktiga är att benen kan sträckas ut mer än nu, så jag slipper sitta uppkrupen. Du förstår säkert hur jag menar. Hittade en bild som jag nog postat tidigare, där man ser Permon mer uppifrån.

Tänker mig att sidorna på den bockade plåten kommer att ligga emot plasten, som gör allt lite stabilare. Kanske med någon distans eftersom plasten inte är spikrak ner utan välvd/kurvig. Men som jag skrev, jag ska leta upp kartong och göra en prototyp, som läggs på Permon så som jag har tänkt, och även du.

Ursäkta den långa texten, men jag passar på nu när jag har en dator som fungerar tillräckligt bra för att komma in på forumet. Den stora datorn fixas just nu, det var en del som blev fel. Åtgärdar detta och gör en ny säkerhetskopia, samt stänger av WiFi & Blåtand helt i Bios. Det är ju min musikdator, och ska helst inte rasa helt eftersom det är avkopplande att leka med ljuden i den.

Ska se om jag kan hitta någon lösning som gör det möjligt att få ut signalen från VGA till HDMI. Då kan jag få upp denna laptop på en större skärm så jag ser ordentligt nu när jag måste använda en annan dator för att komma ut på nätet. Skulle ha gjort det för länge sen, men nu fick jag virus och nu måste jag lösa det en gång för alla.

Ganska dumt att bygga en musikdator som sen mest används till onlinegrejor, men denna gång ser det ut att kunna lösas. Viruset är borta och datorn är mer eller mindre helt återställd. Får ta lärdom av detta och helt enkelt använda något annat för att vara online, vilket jag verkar göra lite för mycket. Viktigast är dock att jag kan komma in här och läsa, så det sista på Permon blir klart.

Hoppas det inte blev för många stavfel i denna text, synen är lite trög idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Blir ev ett problem att plåten lyfter i bakkanten? Visst ett stöd mot den bulliga framkanten kan fungera, men man har mycket kraft i benen.
Flytta fram ryggstödet. Behöver svetsas fast och lite kromfärg från Biltema?
IMG_2344.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@palle500

Det där med ryggstödet ser ut att kunna lösas nu när jag ser bilden du ritat på, Tack!

Återstår att försöka lösa det med fotstödet, ska kolla på båda under veckan och se om det går.

Plötsligt ser allt hoppfullt ut, ska prata med en kollega som jag vet har svets och verkstad i Tomelilla.

Mucho Tack!
Skriv svar