Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Dom är dyra men duktigt kapabla men bör laddas inom 25% - 80% för att hålla länge.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Där fick du nåt att klura på i vinter en ladd-station som fixar det.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj

Intressant, du menar med andra ord att bäst optimerad laddning helst ska ske mellan 25% - 80% :?:
Kan vara bra att veta när dom ska installeras, men jag hoppas att fabriksbatterierna klarar ett år till.
Måste som du skriver då även köpa en ny rejäl laddningsenhet, så det är väl lika bra att börja spara.

Vad går det lös på tror du?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Klickmans vet du vid vilken lägsta spänning som din permoracer slutar att köra för att inte dra ur batterierna till en skadligt låg nivå?
Var ju inte världens bästa instruktionbok som följde med i köpet.
Sen när det gäller valet av bästa blyackumulatorer, så är det inget som säger att gel batterier är bäst när det gäller mest mil för pengarna.
Detta behöver räknas ordentligt på innan du vräker ut tusenlappar på nya batterier. Även vissa batterier kan kräva annan laddkurva m.m. Du är och tangerar på ordentliga studier för att förstå hur man väljer rätt.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Verkar kosta runt 1400kr styck.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Palle500 skrev: 10 december 2020, 21:11:47 Klickmans vet du vid vilken lägsta spänning som din permoracer slutar att köra för att inte dra ur batterierna till en skadligt låg nivå?
Var ju inte världens bästa instruktionbok som följde med i köpet.
Sen när det gäller valet av bästa blyackumulatorer, så är det inget som säger att gel batterier är bäst när det gäller mest mil för pengarna.
Detta behöver räknas ordentligt på innan du vräker ut tusenlappar på nya batterier. Även vissa batterier kan kräva annan laddkurva m.m. Du är och tangerar på ordentliga studier för att förstå hur man väljer rätt.
Jo helt sant att även styrboxen kanske inte gillar att man sätter in andra batterier.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

(använder skärmtangentbord, det fysiska började självskriva i torsdags)

Ska kolla vilka batteri som kom med original, får tydligen tänka om ordentligt innan första bytet.

Tack för er värdefulla input!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Du verkar ha Lead-acid batterier.
https://www.mobilitypower.co.uk/product/unique-4/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj

Ja, det är nog vanliga helkapslade syrabatterier i Permon.

Dom verkar dock ha Lithium som (350 Pund) tillval, men jag kan inte hitta dom som reservdelar där.

Så Lithium verkar vara ett alternativ, kanske med annan box.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Nu saknar man sin Permoräser, 8) att kunna köra med den menar jag.

Det vore kul att ta vintermössan av den och köra en runda, men vägsaltet förstör för mycket.
Så jag får nöja mig med att titta till Permoräsern varje dag, ute, eller inomhus via kameran.
Men snart är det vår, då fortsätter jag med någr få modifikationer till, ex Digitalt signalhorn.

(Ardafruit Soundboard + PAM-förstärkare + Hornhögtalare)

Äntligen lite snö i Ystad 20210203_213047.jpg
Hoppas detta blir sista året utomhus, vi söker ju markplanslägenhet.

Med lite tur så hittar vi någon som vill byta mot vår, men sån turtur kan man kanske inte ha.
Att kunna ha Permon inomhus vore finemang, då hade jag nog meckat mer än jag kan göra nu.
Det är helt enkel för jävla kallt, både att köra och mecka. Kan bara underhållsladda batteriet.

När det ligger över nollan, annars aldrig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Du får se fram emot våren och sommaren! Vi är ju på rätt sida nu och det blir i allfall ljusare!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@opampen

Du kan tro att jag gör, nu är ju Permon redo att visas upp på riktigt för världen.
Dom som sålde den vill att jag ska agera testställe, dvs låta andra provköra den.
Mot betalning, om och när kunden beställer en egen Permo. (50 Engelska Pund)

Det kommer aldrig att hända.

Provkör dom min så vill dom ju ha en likadan, och det finns bara 1 ex av denna.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av opampen »

Precis!

Förstår att du tänker på det!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Svar till Akai (från Dagens Bild) idag.

Hade börjat skriva, sen kom jag att tänka på OT, och klippte ut texten som kommer här ist:

Har funderat på det, att montera dit en sån där "vanlig" stol istället.

Men jag har varken verktyg eller material för att kunna göra det på ett fortsatt proffsigt sätt.
Allt som är modifierat idag har ju gjorts via forumet och allt jag lärt mig här, även fått hjälp.
Men ska fundera på det, det är egentligen synd att lämna den eftersom jag för övrigt är nöjd.

Den går fint, och känns unik på ett bra sätt.

Med rätt verktyg går det kanske att lösa, kanske även finns någon alternativ sistdel på fabriken.
Kineserna var inte direkt samarbetsvilliga efter att dom fick kritik gällande kvalitetskontrollen.
Det borde faktiskt vara möjligt att lösa det, och om det går utan att bli Hillabilly så gör jag det.

Fram tills nu har jag hållit fanan högt och inte slarvat med en enda kabel.

Spontant kommer jag att tänka på tigersåg och svets av nya balkar för att fästa en Kaptensstol.
Faktiskt riktigt bra att du tryckte på den där knappen, nu måste jag ju utröna mina möjligheter.
Bättre det än att råka sälja den i all hast, i grund och botten är jag nöjd med den som den är nu.

Detta är inte Kinesernas förtjänst, dom har slarvat med för mycket.

Vi upptäckte det när den servades av min cykelkompis för en vecka sen, vänster bakhjul var löst.
Har länge hört ett missljud, men kunde inte lokalisera felet eftersom jag inte kan lyfta upp den.
Men Daniel som cykelkompisen heter tog hem den och pallade upp den, där såg han felet direkt.

Bristande efterkontroll/efterspänningar, kunde slutat illa om vänster bakhjul ramlat av under färd.

Den medföljde ingen servicemanual, heller inget annat bra att veta. Så en del är ännu oklart.
Men nu har jag grepp om vad som kan behöva åtgärdas, och såklart servas med vissa intervaller.
Som olja (symaskinsolja) i dom där svarta slangarna som har hand om bromsvajrarna, går trögt.

Ska titta på det med lilla frun i morron när hon är ledig.

Önskar jag kunde strippa den helt och hållet, och rostskydda där jag sett att grundfärg saknades.
Batterierna verkar vara av bra Q, och jag sköter laddningen exemplariskt. Även väderskyddad nu.
Inget hus eller så, men väl ett regnskydd för fyrhjulingar, så den inte blir helt förstörd utomhus.

Den går även lite för fort, ska lokalisera spärren och slå till den.

Har varit så från fabrik, tror att jag skrev om knappen under sadeln som hängde hett frittt där.
Buntade fast den (knappen) i väntan på en mer korrekt chassiemontering, sen föll den i glömska.
Så det finns ytterst lite småpill kvar att göra, ska forska lite mer på det där med en bättre stol.

Mucho Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

av Palle500 » Idag, 19:01:34

Tror du byter ned dig. Den du har har fjädring på alla hjulen, dämpar klart bättre än en stol.
Om det är stöd för ryggen du behöver så gör som tidigare förslag, bygg ett ryggstöd. Alt köp en traktorsits och montera.
Typ denna från biltema.

Det är bara stöd för ryggen jag behöver, något jag kan ha vilsam kontakt med där bak i svanken.
Fixade loss en reservdel från Fatbiken jag hade här en vecka, det bakre ryggstödet (Passagerare)
Tar en bild på den under morrondagen, den kan eventuellt användas på något Smart/snyggt sätt.

Återkommer när jag sovit en natt, Mucho Tack för input. :tumupp:
Skriv svar