Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Glenn.

Det där med sprängladdningar tänkte jag inte alls på, bra att du berättade!

Får blir någon enkel lösning, där själva svankstödet som behöver komma fram till föraren kan tas av/på.
Konstigt nog är Permon försedd med fotpinnar bak, så det är tydligen tänkt att man ska kunna köra två.
Vill ju inte förstöra den helt om jag skulle sälja den för att köpa en annan modell, med bättre ryggstöd.

Låter tanken vila tills jag är bättre i ryggen.

Än en gång vill jag tacka er alla för era förslag, Mucho Appreciated!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

När jag köpte min (då "Retro", nu "MC4-B" så fanns det inte mycket information att läsa, men nu har dom (Green Power) kommit ifatt.

Så jag delar infon jag nu har här: https://www.ebay.com/itm/265199151495



Sharing is Caring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Återkoppling.

Efter att ha funderat (och fått PM-hjälp) på det där med att Importera av en ny har jag tänkt om.
Varför laga något som fungerar? Det är bara rygg/svankstödet som behövs, allt annat är bra nog.
Klart jag skulle vilja köpa en ny med stol, men en bra sadelmakare kanske kan lösa detta åt mig?

Har ingen tidigare erfarenhet av dom.

Men rent logiskt tar man bort klädseln, och formar upp ett lagom stöd, sen klär man om sadeln.
Har kontaktat ett företag (skrev om detta i småpratstråden) som utför sånt arbete till MC-folk.
Med rätt verktyg och en kreativ person vid rodret kan jag nog få Originalsadeln snyggt ombyggd.

Så man slipper skämmas för "hillabillylösningar"

En ryggvänlig sadel, och ett par fotstöd så är jag hemma. Fotstöden behöver sänkas ner, typ MC.

Jaja, det var bara det jag ville berätta idag, återkommer när jag vet mer.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Förutom att jag såg början till rostangrepp som måste åtgärdas såg jag inte tillräckligt.

Sökte efter en lämplig fästpunkt för dom fotplattor jag skrivit om i småpratstråden, fortsätter om dom här för att slippa det onda OT-ögat.
Har varit där under förr, och redan då såg jag att man inte varit så noga när man råkade ha en kapskiva till hands, har fått kompensation.
Men för att kunna fortsätta köra måste jag åtgärda den lilla rost som finns nu, men först svetsa (eller klämma) på en hållare till fotstöden.

Nej, bilderna blev inte riktigt bra men dom får duga för idag.

Skulle egentligen ha behövt strippa hela permon, dvs ta bort all plast som finns runtom för att bättre kunna se var bästa fästpunkten finns.
Detta låter sig dock inte göras med dom förutsättningar jag har nu (enbart utomhus utan chans till lyft), men här kommer iaf några bilder.
På bilderna syns det fyrkantsrör jag tror kan fungera som fästpunkt, förmodligen genom svetsning av nytt fäste till fotstöden, vad tror ni?

Måste ju tänka på kablarna som går överallt så dom inte smälter mot varm metall.

Nåväl, det ger sig väl i sinom tid, och när det är löst så passar jag på att rostskydda så gott jag kan efteråt. Liksom inte lönt innan svets.

Kanske finns andra monteringsmöjligheter runt röret/balken, :humm: typ klämma med skruv och mutter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Vilket mått är det på fyrkantsröret? 25x25, 30x30 eller ej standard?
Borra ett hål blir försvagning i ramen och när man drar åt så pressas röret ihop och det börjar glappa.
Något sådant här som kläms fast. Just denna till kobås är nog för grövre rör?
IMG_2324.jpg
Edit
Ventilhatten fattas på vänster fram, någon som är på väg och lufts hjulen för dig?
Du måste ta hänsyn till att hjulen och skärmen går fritt mot fotplattan och fötterna när man svänger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Fortran »

Jo man ska aldrig borra eller svetsa i en ram om man kan undvika det.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Ska ta måtten när jag har fått kläder på mig igen, det bör kunna ske om tolv timmar eller så.
Tänkte tanken men fotograferingen blev plötsligt påkallad när hon kom med, utan tumstock.
Tar måtten och lägger ut dom här, kanske även kan få bättre läge så jag kan ta bättre bilder.

Passar även på att säga Tack.

Jag är lyckligt lottad som har er här, även för all hjälp jag redan fått av er här på forumet.

Så Tack!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tankarna på hur man löser det där med "fotstöden" håller mig vaken, så jag går upp igen för att skriva ner tankarna på papper.
I mitt fall en datorskärm och ett tangentbord. Tänker att ett helt vanligt plattjärn liggande ovanpå kan vara en del av lösningen.
Finns säkert datorprogram att rita med, men jag har inget och vet inte hur man ritar i 3D heller, det hade kunnat illustrera allt.

Tänker även 3D-skrivare, men en sån har jag inte.

Så jag skriver istället, så som jag tänker. Det finns ju en del bilder i denna tråd, så jag försöker hitta någon att återanvända idag.
Mycket riktigt så hittade jag en bild som tidigare var publicerad här så den får agera referens inatt. Här finns även "mattan" kvar.
Finns kvar. Men hjälp av den skulle man kunna göra en platta med samma form, och svetsa på något man kan vila fossingarna på.

20200214_161454 (1).jpg
Man skulle kunna göra två fästen i dom främre sidorna på den plattan, som sen fästes ner till det jag kallar fyrkantsröret.
Om de ens behöver fästas, för tyngden och den exakta formen som mattan ser ut kanske gör att den ligger stilla där uppe?
Det finns förvisso skruvhål i själva plasten, där man fäster plasten med i något där under, förmodligen i någon ramdel.

Hålen är 4 tror jag, ett av dom syns på denna bild.

Bild

Det kanske är så att jag förklarar "konstigt", men jag vet inget annat sätt, och ni som känner mig här förstår hur jag menar.
Även om detta är ett Elektronikforum så vet jag att det finns mycket annan kunskap här, som har hjälpt mig många gånger.
Det är väl även så att jag numera känner mig trygg med er, och dom jag pratar mest med, så det blir naturligt att fråga här.

Har en kompis här i Ystad som gärna vill, men han ser dåligt som jag, och slarvar för ofta. Dessutom har han ingen verkstad.
Då är det bättre att jag betalar er för en väl utförd tjänst om det blir tal om det, jag hoppas såklart på en fin lösning snart.
Kan jag lösa dom sista grejorna med Permoräsern så kan jag lägga ner tankarna på att spara ihop till en på pappret "bättre"

Pengar finns således, jag förväntar mig inget gratis.

Vad gäller Permoräsern så är den lagom för mig, den går inte så fort men den ger mig stor frihet, att komma ut när jag vill.
Så jag är glad att jag inte sålde den i fyllan och villan, hade annars en som var intresserad, om han kunde bestämma priset.
Så jag skrev till honom att det då gjorde det omöjligt för mig att spara ihop resten, och därför drog tillbaks försäljningen.

Ett klokt val, problem är ju till för att lösas.

Men synen och min dåliga rygg gör det svårt att lösa en del av allt jag vill, nästa år tänkte jag försökag byta ut batteripacken.
Just nu är det dock Prio 1 att få bättre sittposition genom att få ner fötterna som jag har försökt förklara, det är inte omöjligt.
Tänk vilken seger det hade varit att få dit ett par snygga och funktionella fotplattor där framme, och sen fixa till "ryggstödet"

Tänker även att Permoräsern har skapats här på Elektronikforumet, som Project 2020.

Så det finns mycket stolthet i att ha den här maskinen, den är som den är genom fint samarbete med flera av er på forumet.
Ingen har kunnat missa hur tacksam jag är över det faktum att ni hjälper mig att skapa en dröm som numera är min verklighet.
Att andra äger fina elbilar och feta motorcyklar är inget jag gråter över, men jag är jävligt glad att jag ens har min Permoräser.

En Permoräser som numera är mycket bättre än den dom skickade till mig från fabriken.

Den är förvisso inte helt optimal (för mig) än, men det kommer den att bli när fotstöden och ryggstödet är på plats innan Jul.
Om jag varit dumdristig nog att försöka göra detta själv med dom verktyg jag har hade det gått åt helvete, jag bara vet det.
För mig är det viktigt att det ser bra ut, det räcker inte att det är funktionellt. Därför har allt tagit mig lång tid att fixa till.

Tack vare synen mest, vill ju inte bli blind på köpet.

Det senaste året har även ryggen kukat sig när jag behövt den som bäst, och det blir ännu värre när jag tar en tur med Permon.
Detta för att jag inte sitter bra på den, och detta har jag visst från första dagen. Men jag visste att jag skulle lösa allt över tid.
Elen är klar, och Permon syns bra i trafiken även om jag mest håller mig borta från vägar och kör på cykelbanor stigar och sånt.

Ner till hamnen, ut till Världens Ände (tidigare Revhusen), och ut i skogen (motionsslingan)

Men just nu är det tyvärr stopp med längre körningar, ryggen talar sitt tydliga språk: Lös problemen, eller ta en Taxi ut istället.

Annars får jag be frun köra ut med mig, blir oftast Hörte Hamn.

Lite trött i tittorna nu, men jag tar mått på fyrkantsbalken när jag vaknat och fått lite kaffe i mig, sen får vi se vad som händer.

Tack till er som med stort tålamod läser tråden, 8) och när det behövs visar mig den rätta vägen.

200809102727.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Mät gärna med ett skjutmått, tumstock är för snickaren.
Ett plattjärn är lite för vekt för fotplattor, man får ordentlig kraft med benen och då kröker sig grejerna lätt.
Ett L-järn är bättre. Skulle ett sådant järn ca 50x20 få plats under ramrören och genomgående från ena sida till den andra?
IMG_2325.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Tackar, ska ta med det (skjutmåttet) ut och mäta ordentligt.

Skulle ha tagit fler bilder underifrån, men det har inte gått att tilta den på egen hand utan att riskera onödiga skador.

Återkommer när jag har exakta mått på detta.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om jag vore du Ingemar!
Då skulle jag låta Permobilen stå fast på sina fyra hjul!
Så skulle jag be någon händig, att med stativ och fotplatta (x2) låta dig finna den optimala placeringen för fossingarna så att ryggen känner den riktning och stöd som den vill ha. Därefter kan man fundera på en snygg fastsättning.
Kanske med justerbarhet!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Precis så försöker många här att styra in klickmans på att bygga prototyp för att utvärdera placering och vinklar. Men prototyper tenderar att bli bestående!
Det kanske skulle vara bästa ställningen att byta till ett annat styre så att han kan sitta längre bak på limpan och då använda befintligt ryggstöd samt att fotplattorna då kan få plats i framkant av "golvet".
Typ detta styre
IMG_2330.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Läser båda, och funderar (Lasp & Palle500)

Ska ge mig ut om en stund för att ta måtten med mitt skjutmått, tror jag kopplar loss den och kör den i promenaden.
Där kan jag krångla så mycket jag vill utan att min tokgranne "Glappkäften" ska behöva ha ett vakande öga över mig.
Vi får se vad ni säger när måtten finns att grunna på, tyvärr har jag inga egna verkstadsmöjligheter här (för prototyp)

Men jag tror på balken, det kan vara där lösningen sitter.

Tar med mig en kamera med fjärrkontroll så kan jag ta bilder även från grodperspektiv så man ser "benställningen"
Lilla frun är på jobbet, så jag har all tid i världen att mäta idag, och vädret ser tillåtande ut så jag ger mig ut snart.
Passar på att visa en bild som jag egentligen tänkt lägga i dagens bild. Nyheten om ABBA, det var mycket trevligt.

Äntligen fick man känna sig så där eXtra glad igen :banan:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Solen behagade lysa när den inte alls var önskad idag, men det blev några bilder ändå.

Kände mig som en överviktig femåring när jag trotsade tyngdlagen och försökte få till det med rätt mått, där nere.
Naturligtvis ramlades det in i en jävla kyrkobänk när jag försökte häva mig upp på gubbabenen igen, men det löser sig.
Nåväl, några bilder blev det, så jag lägger ut dom här för fortsatt funderande. Måtten på (den tänkta) fästbalken är:

30-32mm

Resten av bilderna får agera storleksreferenser, så man med ögat kan se ungefär vad som är möjligt att montera dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Bra bilder. Vilket breddmått blir det på pedalerna (innermåttet) eller måttet på kåpan vid röda pilen.
Sen behöver du en kant i nederkant av plattorna som klacken vilar mot. Annars så åker fötterna ned hela tiden.
IMG_2334.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar