Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN Inte bara det, det skulle ju bli:

Med Extra Allt
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

För IKEA trådfri måste du fundera vad du skall ha?
Jag skulle börja med rörelsesensorn och en väggkontakt som kan tända vad du vill, samt en dimmerknapp av on/off typ. Batterier ingår är vanliga CR2032 men dom räcker inte i två år som dom påstår köp deras 8 pack för ca 30kr. Det är 3,3 volts moduler så du kan mata rörelsesensorn från en spänningregulator. Men byter du varje år ev två gånger så är batteri billigast och enklast.

Så vill du ha en väggkontakt alt en glödlampa?
För att få mera kontroll kan du köpa deras gateway för ca 300kr.

Bild
Edit batterier
PLATTBOJ
Knappcellsbatteri, CR2032 3V
30 kr/8 styck
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Med tanke på syftet kan extra kontroll vara en smart investering.
Så det är dom här två (på bild), + gateway som ska köpas in då?
Förmodar att den finns på IKEA den med, ska kolla om en stund.

Måste först ut med vår hund. 8)
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Du måste inte köpa en gateway. Zigbee fungerar stand alone.
I slutet så visar han hur man parar två kontroller med en mottagare. Detta är enklare via gatewayen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Har funderat på ditt tips, och det känns skapligt okomplicerat att få till detta i ett system.
Så jag satte nu ihop en inköpslista med det jag tror kan vara bra att ha, ex ett extra uttag.
Förmodar att jag vara behöver 1 fjärrkontroll. Kan du kolla listan och se om detta räcker?

Om ja, så beställer jag detta när du har bekräftat att det är rätt. (Gateway>> Mobil= 8)

Bra om lilla frun vill koppla upp sig senare, jag kör ju N95. (köper även till en extra PIR)
Inköpslista.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4491
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Ser ingen extra PIR (rörelsesensor)?
När du köper ett extra uttag, varför inte köpa ett set så har du två "strömbrytare"
Signalförstärkaren kan vara bra men den "förstärker" inte utan bildar bara en nod i meshnätverket, precis som uttag, lampor gör, d.vs allt som inte går på batteri blir en "förstärknings" nod.
Tänk på att inget av IKEAs trådfria produkter är avsedda för utomhusmontage, men det är nog inget annat av alla dina permomobil tillbehör.
Kom och tänka på vad som händer med rörelsesensorn när du åker iväg med permomobilen så tappar den kontakten med övriga trådfria produkterna? Borde para ihop sig när du kommer hem igen? Men den kanske kör på full effekt och äter då batterier?
Finns folk på nätet som hackat IKEAs runda fjärrkontroll, vilket man skulle kunna använda som sändare till din befintliga PIR?

https://www.sweclockers.com/galleri/149 ... ensor-hack

En bit ned i denna artikel hittar du info om räckvidd
https://www.automatiserar.se/stabilaretradfri/
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

En extra PIR fanns med i tanken, nu ska jag läsa igenom dina råd och korrigera.
Bra att jag bestämde mig att sova på saken och invänta instruktioner, mucho bra.


Nyss vaknat. 8)

Edit:

PIR "måste" inte åka med Permon överallt, den går att montera där ute i det känsliga området.
Där låsen sitter, där man måste röra sig för att antingen nyckla upp dom eller bryta upp dom.
Där bygger jag in IKEA PIR i en låda (den kan användas i badrum) som den ser rörelser framme.

Ändrade till 2 Set, 2 PIR, 1 Gateway.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Palle500

Nu Beställt: 1 Gateway 1 fjärrkontroll 2 set (uttag) istället för solo utan.
PIR var naturligtvis slut, den fanns där inatt, men inte nu längre.
Så det är bara ögat kvar att komplettera med sen, lite otur med det.

Tack för hjälpen!

Ska titta på den andra lösningen senare idag, den med Arduino.
Lite oklart vad som behövs för den lösningen, vill köpa på PCH.
Men först måste jag rulla ut en sväng med lilla frun och bilen.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Det kom ett paket igår, idag öppnades det.

Vid närmare granskning visar det sig att jag fått tag på ett par till synes ospelade högtalare.
I lådan fanns dessutom inköpskvittot, hur sannolikt är det att kvittot ens finns kvar så länge?
Naturligtvis ville jag snabbtesta, så jag satte snabbt ihop ett MP3-kort och ett 300mA batteri.

Det låter som man kan förvänta sig, 8) av "splitternya" högtalare.

Inte länge, men jisses vilket tryck jag hade under en minut eller så, sen sprakade det duktigt.
Förstärkaren fick inte vad den behöver vid så pass stor last, men nu vet jag att dom funkar bra.
Kalasbra, en av dom ska nämligen monteras in i Permon, ja bara en. Kortet är nämligen Mono.

Tar lite fler bilder vid tillfälle, då från insidan. (Det blev även en Tonatortråd)

Det blir till att ta fram lite krafigare strömförsörjning, men "förstärkaren" räcker bra till mina behov.
Ska spela både högt och bra, men ändå inte synas. En perfekt lösning i min strävan efter extra allt.
Permon har goda chanser att bli ett riktigt unikum, och jag är glad att jag lagt så mycket tid på det.
x20200415_151439.jpg
Tonator: Made in Sweden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering/PIR-sensor bak:

Tänkte tydligen lite fel med strömbrytaren jag monterat in för MP3-spelaren (PIR-startad)
Bröt högtalaren istället för hela Step-Down-modulen, så batteriet tömdes helt på en vecka.
Detta är nu åtgärdat (gjort rätt) och time är ändrat från 3 minuter till 1 minut, sparar mAh.

Monterade även volymkontroll på den idag, samt mixade ett nytt ljud.
X20200419_142853.jpg
Siktade på 60 sekunder, det blev 59 när jag väl var klar i GoldWave. (PIR: 1 min 7 Sek)

Ljud1: Calonectris diomedea Ljud2: Oceanidroma leucorhoa Ljud3: Otis tarda Ljud4:Koltrast.
En ganska skön blandning (mix) av ljud, kan nog tänkas att något hoppar till när dom hör det.
Eller skrattar hejvilt, det är nog den reaktionen jag tror mest på. Volymen uppskruvad till 75%

Så här låter det: (1 spår iställer för 3)
(När någon går nära, men bara om spelaren står på On) Positionsljusen tänds dock alltid. 24/7
Klart på testbänken för idag, återstår att montera delarna igen, med nyladdat batteri i tunnan.

Det var allt för idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering.

Lite småjusteringar kvar, samt bygga in en förstärkare med dolda högtalare för musiken.
Den står just nu olåst (men dubbelt larmad) precis utanför mitt arbetsrum, PIR bak aktiv.
MP3-kort aktivt, när positionsljusen tänds går även den bakre spelaren igång vid passage.

Ett test kan man kalla det.
20200423_123624.jpg
Den är lite för känslig (PIR) när den står just där, men samtidigt är det bra att det funkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Hemma igen efter årets första lite längre tur med hunden, lite kabelkrafs under högra framhjulet.
Förmodligen bandkabeln som lossnat lite, så det blir till att plocka av skärmen och felsöka lite mer.
Även framskärmen (den mitt på) har en skruv lös, detta problem måste jag fixa ganska omgående.

Bortsett från det (oljud i skärmen pga "lös" bandkabel) gick det finemang, den är en dröm att köra.
Tycker det blev väldigt bra/fint med positionsljusen runt om, den syns mycket bättre i trafiken nu.
Helt rätt färgtemperatur, väldigt mycket brandgult om man säger så, tog en bild för att visa detta.

Nokia N95 med blixt, utan blixt hade det blivit sämre.
x20200428964.jpg
På bilden ser man även den nya orangegulafärgen i bågen fram, mycket bättre än originalet (blå)
Det börjar bli bättre väder (varmare) så snart kan kan montera lite mer grejor. Mest ljus just nu.
Men även ljudet ska snart på plats, samt en ny GPS. SeniorLemuren har gjort ett smart program.

Det kräver att jag hittar en mobil som kan kopplas in permanent.

Ska försöka få loss det där programmet så jag kan testa det under våren, men inget är klart än.
Får nöja mig med att sova med hagelbrakaren på natten, då när tattarna ser sig om efter cash.
Snabba cash såklart, men dom ska inte få något serverat på silverfat av mig. Dom ska få jobba.

Det, eller springa.

Ja, det låter hemskt, men jag har inte lagt ner allt detta arbete för att någon annan ska "få" den.
En riktigt bra GPS ligger nu högt på listan över "måste ha" så det blir en sån efter nya glasögon.
Nästan där nu, hoppas få in det sista genom att sälja av lite av det jag har liggande här hemma.

To be, continued.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vad är det för fesig strålkastare du har på räsermopeden?! Den ska vara så stark att du kan skära i 20mm stålplåt ...
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Kommer snart, den används bakom skärmen i arbetsrummet, har två sk ledrampar.
Har den ena som extra ljus i mitt arbetsrum, drar runt 1,5 Amp, kör indirekt takljus.
Ska kolla med den andra, den som drar minst blir monterad fram, inne i frambågen.

Sen är det ju glödlampor som original, allt ska bytas mot led.
20200429_113242.jpg
Får ta det lite varsamt så jag inte knäcker den box som drar ner 60 volt till 12 volt.
Vet inte hur många amp den klarar, ska ta en bild på den vid tillfälle, med locket av.
Kunde ju vara intressant att veta hur mycket belastning den tål, utan att brinna upp.

Kineserna ville inte berätta något, dom hänvisade mig till en "auktoriserad verkstad"

Tråkmånsar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

:rofl Den ska vara så stark att du kan skära i 20mm stålplåt ...
Skriv svar