Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Bra tips, ser stabila ut så jag kollar och jämför med vad jag har hemma.

Tar hem från Amazon.se den ska ändå stå stilla två dagar nu eftersom lite service behövs lite här och var.
Måste skaffa någon form av låsbrickor till fotstöden som har börjat röra på sig, ville inte dra sönder dom.
Märkte det igår kväll när jag körde, så jag har nog spänt dom lite för fegt. Väntar även in lite extra ljus.

Gashandtaget behöver spännas, styret ska bak en bit, bromsljus kompletteras med flash, och lite sånt kul.

Men först ska jag vila en stund, typ ett par dagar.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Henry »

Och tack för det tipset, plockade precis en del sådana grejer men till helt andra saker.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Teknikern »

Klickmans skrev: 13 november 2021, 19:59:46 En Magisk Jul? Det blir det när jag och hunden rullar ut i Sandskogen på Julafton med Permoräsern, vid tretiden.
Ja, snart är det dags igen, och värst av allt är all jävla Radioreklam om tosseriet vi alla förväntas delta i, och le.
Kan inte annat än instämma, det har länge varit affärernas julafton, själva upphovet till varför vi firar jul är sedan länge bortglömt.

Sen har vi black-friday-vansinnet, behöver vi verkligen all skit som saluförs men inte är något värt nästa år när reklamen står som spön i backen och vi förväntas lägga minst ett par avlöningar hos handlarna bara för att grannen köpt? Det är inte mycket jag köpt nytt, det mesta har varit verktyg och annat jag har nytta för och verkligen använder annars är jag en skaparmänniska och andrahands-människa som ofta kan ta reda på det andra ratat. Jag vet dom som är avundsjuka på min kunskap och vad jag har men så blir det när uteliv, märkvärdiga kulinariska läckerheter, resor mm. väljs bort och ersätts med en skapande fritid och ett skapande intressant liv. Pengar och fina grejer gör ingen lyckligare.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Fotplattorna är M12 bara att dra åt för kung o fosterland. Låsbricka (fjäder/tagg) tillför ingenting. Möjligen att distansen skulle varit lite konkav. Men det är den inte!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Har läst både det Teknikern och Palle500 skrivit, jag blir lite kortfattad idag eftersom jag är trött i tittorna.

Efter två timmar på Amazon.se, men nu är jag klar/beställd. (Mest av allt hoppas jag att sealltögonen funkar)
51t4BJt8GfL._AC_SL1001_.jpg
Ett par sealltögon, installationskabel, kamerahållare, och DC-pluggar som jag ska koppla in och testa led med.

sealltögon https://www.amazon.se/gp/product/B08KG3 ... UTF8&psc=1

kamerahållare https://www.amazon.se/gp/product/B088YR ... =UTF8&th=1

installationskabel https://www.amazon.se/gp/product/B084KC ... UTF8&psc=1

DC-plug system https://www.amazon.se/gp/product/B01A9S ... FMJF&psc=1

Permon står med mössan på, jag tar allt samma dag, nu vet jag att jag inte kan dra sönder något (Tack)

Det var allt för denna gång. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Själva fotplattan sitter endast med två M5 i underliggande vinkeljärnet där M12 skruven är svetsad. Så du får inte lägga kraften (vridmomentet) på själva fotplattan. Utan du drar fast så det blir rätt vinkel på plattan. Sen håller du i L-järnet och drar åt muttern ordentligt med 19 ringnyckeln.
Fotplattan borde inte vrida sig, om så så håll emot med en skiftnyckel i vinkeljärnet under fotplattan. Ev måste du skruva loss fotplattan och hålla i vinkeljärnet. Men detta tror jag inte du behöver göra.
Tack för den fina presenten som kom i brevlådan idag.

Edit
Häftig förstoringsplatta. Både skyddar och förstorar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Vassego. (Att ge är den största gåvan)

Då har jag spänt rätt första gången, för precis så gjorde jag, men nog lite för löst ändå.
Detta är dock enkelt åtgärdat, ville mest kolla vad som ev behövs, och nu har jag svaret.
Räknar med att fixa allt innan veckan är slut, fotstöden spänner jag redan i morron Tis.

Glasögonen.

Ja, jag tror att just det konceptet är det bästa för mig, att bara fälla ner förstoringsytan.
Kollade på en massa annat, men när jag såg dessa så kändes det rätt, om än väldigt billigt.
Skulle löda tidigare idag, det gick inte så bra så jag blev frustrerad av att inte klara av det.

Med rätt grejor löder jag lika bra som förr, men lite mer skakigt numera.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Teknikern skrev: 15 november 2021, 19:06:43
Klickmans skrev: 13 november 2021, 19:59:46 En Magisk Jul? Det blir det när jag och hunden rullar ut i Sandskogen på Julafton med Permoräsern, vid tretiden.
Ja, snart är det dags igen, och värst av allt är all jävla Radioreklam om tosseriet vi alla förväntas delta i, och le.
Kan inte annat än instämma, det har länge varit affärernas julafton, själva upphovet till varför vi firar jul är sedan länge bortglömt.

Sen har vi black-friday-vansinnet, behöver vi verkligen all skit som saluförs men inte är något värt nästa år när reklamen står som spön i backen och vi förväntas lägga minst ett par avlöningar hos handlarna bara för att grannen köpt? Det är inte mycket jag köpt nytt, det mesta har varit verktyg och annat jag har nytta för och verkligen använder annars är jag en skaparmänniska och andrahands-människa som ofta kan ta reda på det andra ratat. Jag vet dom som är avundsjuka på min kunskap och vad jag har men så blir det när uteliv, märkvärdiga kulinariska läckerheter, resor mm. väljs bort och ersätts med en skapande fritid och ett skapande intressant liv. Pengar och fina grejer gör ingen lyckligare.
Amen.

Kul att läsa att det är mer än jag som ifrågasätter det här förbannade Julandet, som enbart handlar om vinst.
Just orden "En Magisk Jul" får mig spyfärdig, det där skitet alla artister och kändisar håller på att babbla om.
För mig vore det Magiskt om det fanns vit snö att köra på, när jag och hunden ger oss ut på vårt Permoäventyr.

Mat: Havregrynsgröt hade funkat för mig, men det blir Risalamalta istället.



Tanken är att jag ska spela just denna CD i Permostereon när vi kör ut till skogen på Julafton, väldigt glad musik.
100% säkert kommer både Radio och TV vara i läge AV den dagen, vi lyssnar hellre på Benny Anderssons Jul (BAO)
Beror lite på hur jag själv mår, men jag tycker om att sprida riktig glädje. Ingen påhittad "Julglädje" kan slå det.

Nåväl, dags att börja snegla på brevlådan, Permodelarna kommer denna vecka.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Strax över 100 mA, det är vad varje led-list (30cm) drar.

Ändå rätt ok med tanke på att den lyser skapligt bra, det blir dock ingen montering idag eftersom mörkret är på väg.

Låg på lådan nu när vi kom hem, ska testa resten ikväll.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Spray eller regnrock?

Undrar om man ska/bör använda skyddande spraylack eller ett gummiöverdrag för att fuktskydda LED-lister?
Har 5 meter av vad jag tror kallas WS2812B LED strip med 60 dioder per meter, den ej vattentäta versionen.
Skulle vilja tillverka en Julspecial till den Permoräserrunda ut till skogen som är planerad till Julafton 2021.

Det är mest en kul grej, samtidigt får jag något kul att pyssla med fram till dess.

20211117_165726.jpg

Skillnaden mellan denna typ av list och det jag redan har är att denna är "adresserbar", vilket är spännande.
Ska inte sitta permanent monterad på Permon, utan mer fungera som en specialare, vid speciella tillfällen.
Fem meter drar 1,6 Ampere vid fullt utslag, jag hade tänkt använda max 2x1 meter till den jag bygger ihop.

Men dom (2st) måste skyddas från fukt för att slippa ev kortslutning, men med vad?

En film med lite mer information, jag läser den just nu.



Styrning kommer att ske via SP107E, dock inte med audio utan mer som typ "rinnande ljus" eller liknande.

Programmeras via mobilen, och appen Led Chord
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

I väntan på monteringsväder (ej pisseblöta)

Kanske lite av ett sidospår, men jag gillar verkligen Elektrifierade fordon (av all dess slag)
Det började med en vanlig El-cykel, men när balansen fadade farligt gick jag över till fyra.
Att ens tänka på en vanlig cykel som fordon är tråkigt, är man nörd vill man ha batteridrift.

(Som dom här glada fartdårarna i Amerika, tycker det är kul att följa dom, och utvecklingen)



Sverige är något helt annat. Här ska man rätta sig i ledet, och bete sig som alla andra "normala"

Något jag varken vill eller kan, 8) så länge jag lever.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Har hittat originalmailet, så nu vet jag med säkerhet vilken led-list jag har just nu.

XUNATA WS2812B 5050 RGB 5m 60 LED/m Inte Vattentät 5 Volt only, så 12 Volt kommer att blåsa slingan.
Bra, då har jag lärt mig det. Ville bara få med det här så ingen behöver ödsla tid på att svara på den frågan.

Denna: https://www.amazon.se/gp/product/B07WCG ... =UTF8&th=1
Typ av ljuskälla LED
Färg 5m 60 LED/m Inte Vattentät
Är vattentät False
Varumärke XUNATA
Antal ljuskällor 60
Om denna artikel
Individuellt adresserbara: Full-color programmerbar LED-remsa, WS2812B LED, WS2812 IC Inbyggd 5050SMD.256 ljusstyrka display och 24-bitars färgdisplay.
Lätt att använda: drömfärgad programmerbar LED-remsa i fullfärg, arbeta med Arduino, färdigt bibliotek, FastLED-bibliotek och Raspberry Pi, etc. Används för lysande färgglada inhemska liv, föra romantisk atmosfär.
Enkelt och praktiskt: Remsan kan skäras av mellan varje 1 LED utan att skada den kvarvarande remsan. Dubbelsidig självhäftande pasta, kan du använda ljusremsan snabbt och enkelt. Obs: Vänligen efter avtorkning, lim sedan led remsor.
Mycket använt: Drömfärgsremsan används ofta för LED-skärmtillverkning, ledd vägg, reklambräda och tillämpas allmänt på hotell, KTV, barer, utomhusreklamskyltar, jul- eller bröllopsfestdekoration och så vidare.
51DXMY0JYXL._AC_.jpg
Nu när jag vet vilket så blir det lättare att göra rätt när saxen och lödpennan ska fram. (inväntar installationskabel)

Rätt gjort blir det en kul grej på Permon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Tror dom tål lite blötsnö utan att säcka ihop. Däremot kan fukten ge oxid så att dom krånglar i långa loppet.
Men skaffa lite transparent PVC slang som du stoppar in LED listen i och tätar med smältlim i ändarna. Biltema is your friend.
https://www.biltema.se/bat/vvs/slangar/ ... 2000017744
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Tack för tipset. Åker till Biltema nästa vecka, på Fredag tydligen, lilla frun behöver nya fälgsidor till (sin) räser.
Paketet med installationskabel och kamerafärste kom för en stund sen, ska se om det blir lite innemeck ikväll.
Kan förbereda lite kablar och sånt här hemma, tänkte använda den här typen av snabbkopplingar + krympslang.

20211118_165555 (Medium).jpg
Har kört en kort runda idag, men det regnar så det blir inget utejobb idag.

(Konceptet du länkade till visade sig bli en bra och stabil lösning för att kunna hålla en skapligt tung kamera)

Passar på att köpa någon vettig säkringsbox på Biltema, 1 säkring till varje belastare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Palle500 »

Köpa denna med 6 säkringar?
https://www.amazon.se/dp/B07GRLSW53/ref ... 10SQDPZ5WZ

Fått fast fotplattorna?

LED-listerna skulle vara fräcka i ett plexiglasrör, monterat som en/två antenner
Skriv svar