Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
morten.dynamite
Inlägg: 62
Blev medlem: 9 juni 2012, 19:30:30
Ort: Charlottenberg

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av morten.dynamite »

Kul project :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vill du ha en tumme ner?!

Här har du en: :tumner:

Men den fick du bara för att du verkade vilja ha en. Ditt projekt får ju annars bara tummar upp eller för att bli elektrisk: 5 stycken ECL85 av fem möjliga.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Nej då, tummen ner är ju en modern Internetföreteelse som jag har valt att inte lära mig gilla.
Jag lever helst efter devisen att har man inget gott (vänligt) att säga är det bättre att vara tyst.
Så jag blir naturligtvis glad när jag får positiv feedback för mitt lilla projekt, som även blev ert.

Jag tror på vänlighet, och Sharing is Caring.

Med detta sagt är jag inte alltid vänligt sinnad, jag kan bita huvudet av dom som förtjänar det.

Tack för komplimangen. 8) (5 stycken ECL85 av fem möjliga)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Kan jag få låna ett ögonmått?

Permon står ju fullt vinterklädd ute i kylan, och jag sitter här och kan inte riktigt komma vidare.
Det beror på att jag skulle vilja borra hål även i dom främre skärmarna, med hålet på rätt ställe.
Hur långt in tror ni att jag måste borra för att det ska bli samma belysningssvinkel som där bak?
20190816-Innan-modifiering.jpg
Framskärmarna är mindre, dom har även en annan form/profil.

Man kan nog se på bilden här på ett ungefär, och man ser även att dom ser helt olika ut fram/bak.
Där bak monteras dom med bult rakt ner, vågrätt. Där fram är själva fästplåten lite snedställd/upp.
Så jag tänkte fråga er, i bästa fall slipper jag gå ut och demontera hela arrangemaget med kläder.
20200204 Framskärmen på kontorsstolen.jpg
Vet inte om ert ögonmått är bättre än mitt, men jag tror det. En vild gissning kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Liten uppdatering, PIR:

Den kom idag, den PIR med rélä jag beställde för ett tag sen. 12 Volt IN, 12 Volt UT.
Drar 60 milliampere innan last, 250 milliampere när alla 4 LED är igång på full patte.
Kan ju styra detta via den box med fjärkontroll jag har, man ser boxen på bilden här.
20200205 PIR 12 Volt till skärmbelysning.jpg
Montering?

Bakom sadeln, en bit upp vid själva ryggstödet, framåt. Där ska denna PIR monteras.
Tanken är att PIR aktiverar réläet när jag sätter mig där och ger signal in till sensorn.
Som jag ser det kommer den placeringen att bli bäst, då tänds positionsljusen alltid.

Dold montering, dvs enbart ögat kommer att synas för ögat. Resten hamnar på insidan.

Har inte mätt tiden, men ett par minuter blir réläet igång just nu. Blir perfekt tror jag.
Återstår den lilla 5 Volt-sensorn där fram, den som ska starta en MP3 med fågelkvitter.
Så fort jag får tillgång till aningen varmare utomhustemperatur ska PIR bak monteras.

Tills dess tänkte jag koppla in det på systembetteriet på testbänken för att mäta förbr.
Systembatteriet har lite mer än 5 Ampere när det är fullt laddat, så det går att räkna.
Det jag undrar nu är om man kan Ctek-ladda det samtidigt som grejorna är anslutna?

Fast det borde gå, men måste Googla på det innan jag kopplar in laddaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Projektet går framåt, men det mesta av arbetet sker uppe på tankekontoret (huvudkontoret)
Har en hel del funderingar på vad som ska komma härnäst, en del grejor är även beställda nu.
Trackern kom idag, den är konfigurerad och klar att monteras, men jag ska nog ha två ändå.

Det börjar även bli hög tid för en ny Power Supply. (Labbaggregat)

Inte helt nöjd med nödlösningen jag byggde för ett tag sen, vill ha bra kontroll på elektronerna.
Med en riktig kan jag mäta och kalkylera bättre, det gäller då samtliga komponenter i systemet.
Inte i själva Permon i sig, utan alla dom delar som ska kopplas in via systembatteriet inom kort.

Säg 30 dagar, kanske färre.

Allt är klart uppe i tankekontoret, nu ska det bara ner på bordet och bli verklighet. = Monteras.
Lite hål som ska borras, några kablar som ska lödas, fakturor ska betalas, och frun ska ha sitt.
Idag och imorron tänker jag ta det lite lugnt, kanske finslipa några av dom idéer jag har just nu.

Allt kan hända där uppe, och plötsligt händer det. Lite fin musik för natten, sen stänger jag ner.
Car-Tracker-Facts.jpg
Tack till Proudfoot, det var han som skickade Trackern och lite annat kul, med kablar.

Say What :?: (For me to know, for you to find out)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering, systemtest.

Det klickar och blippar lite överallt inne i mitt arbetsrum sen några dagar tillbaks.
Systembatteriet är inkopplat på alla 4 positionsljusen, tänds via en PIR med rélä.
Det är ju precis så det ska funka när det är monterat, med någon komponent till.
20200209 Skarpt test av systembatteri.jpg
Det tickar även i Arduino UNO, den hänger i en svanhals på min vänstra sida.
20200209 Uno med rélä.jpg
USB, och så länge pinnarna har bra kontakt så klickar det fint i det réläet med.
På bilden här kan man se det rinnande ljuset som ska implementeras i Permon.
Det är väldigt rörigt här nu, men egentligen är ju allt precis som vanligt. Rörigt.

Men projektet går sakta framåt, blir mycket tid inomhus för att hitta rätt.

Skit samma, det är ändå för kallt ute så jag kan lika gärna ägna mig åt lite kul.
Windowshopping på stan är tråkigt, men med lite kaffe vid datorn blir det annat.
Egentligen borde jag skämmas lite, men det är riktigt kul att kolla saker på nätet.

En liten del av det hoppar ner i varukorgen, mest sånt som funkar till projektet.

Det var lite om läget just nu, klick klick.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering:

Den Tracker jag har verkar vara rätt sugen på att knapra batteri, ett 3 Volts Maxell CR2016.
Har kört den aktiv på testbänk i mindre än en vecka, och jag kan nu konstatera Battery Low.
Ska under helgen kolla om det går att köra den via systembatteriet istället, med Step Down.

Denna: https://pchbutik.se/volt-dc-dc/226-just ... m2596.html

Att jag valde just den berodde på att det inte finns någon aktiv display, som knaprar ström.
Det blir till att ta in Trackern under fredagen och se vad Weller kan bistå med, kan fungera.
Om det funkar kan jag även passa på att göra den helt vattentät, bara två kablar ut till S/D.

Med tanke på detta blev det högaktuellt att snabbt få hem en Tracker till, en med SIM-kort.

Några förslag?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23620
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Henry »

De måste hela tiden ha kontakt med mobilen eller hur det nu fungerade och det drar rätt bra med ström, jag är mer överraskad att ett sådant batteri räckte så länge. Normalt brukar sådana här trackers kopplas in på ett externt batteri med mycket större kapacitet.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Henry

Ska ta en testrunda utan skärmarna nu ikväll, den första körningen i år.

Trackern får följa med in i värmen när jag och lilla frun är hemma igen för ditlödning av två kablar.
Kopplar upp den mot en Step Down som i sin tur kommer att få 12,5 Volt in. 3-5 Volt borde funka.
Med betoning på borde, börjar med 3 Volt. Hade varit bra om jag kunde köra den på 5 Arduinovolt.
20200214_161454 (1).jpg
Ska ju ändå dra fram en separat lina med 5 Volt till diverse sensorer och Arduinobord under huven.

Vad måste jag tänka på innan jag sätter till 3 Volt (eller 5) :?:

2 Volt till innebär ju en ganska stor % överspänning, och nej jag chansar inte, så det får bli 3 Volt.
Aningen rörigt förklarat, dessutom ser det ut som om bilden hamnade upponer, tangentbordets fel.
Skriver från ett lite defekt Thinkpad BT tangentbord, svart. Måste leta upp ett vitt så jag ser bättre.
Söker tips på VITT tangentbord så jag ser var jag trycker.jpg
Men helt klart, det inbyggda batteriet är för klent och måste ersättas, systembatteriet får lösa detta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Lilla frun fick hjälpa till att hålla lödpennan när motstånden skulle lödas fast på dessa.
Högintensiva 270 graders röda led, har länge tänkt montera 1 på baksidan av lampan.
Börjar på framskärmarna, där kommer lysdioderna att lysa bakåt. Nästa: Håltagning.

Får se om det blir idag, beror på hur ont jag har.

Det där med att ha ont ställer till det rätt ordentligt, morfinet påverkan ju även synen.
Så ibland står det still här, och jag är ingen Tetrisexpert som har koll på alla delar här.
Liten inventering är nog på plats, kolla vad jag har hemma, och var det ska monteras.
20200218 Högintensiva på testbänken.jpg
Här 12,9 Volt ut, med motstånd 470 Ohm. (Svårt att fånga på bild, försöker senare)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering:

Efter att ha aktiverat den konstnärliga delen av min gubbhjärna så fick jag en ny idé.
Varför inte blanda svart och krom när jag ändå är igång och ska borra nya hål i dom?
Behövde dessutom brassa på med mer Sicaflex för att vara säker på att det blir tätt.
20200218 High intensity led.jpg
Även lysdioden i varje lamphus är tätad i 5mm-hålet med Sicaflex.

Lysdioden fick med nöd och näppe plats under bajonetthållaren, blev lite kortis först.
Så det var bara att öppna dom nysicaflexade lamphusen igen och vrida lamphållaren.
Nu ligger båda två på testbänken och lyser både fram och bak, detta blev riktigt fint.
IMG_20200218 Orange fram Röd bak.jpg
Äntligen gick jag från idé till handling.

Återstår att borra hål med stegborren i dom två tunna framskärmarna, och sen fixera.
Borrmaskiner och jag är inte kompisar, men idag tog jag mod till mig och borrade lite.
Alternativet hade varit att dom två röda aldrig hade kommit på plats, men det blev bra.
IMG_20200218 LED bakåt.jpg
Riktigt snyggt dessutom eftersom dom lyser både starkt och brett. (170 grader, inget annat)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Sicaflexat systembatteriet i tunnan där bak, får stå inomhus en vecka så det torkar bra.
Ända ner och fram lite, så jag kommer åt fästskruvarna som går ut till själva ryggstödet.
Återstår att fixera batteriet med rem så det verkligen inte dansar runt därinne, inte bra.

Sen ska det göras både runda och rektangulära hål..
20200218 Systembatteri på plats.jpg
Ctek-konsollen ska monteras, PIR ska monteras, sen ska en huvudkabel gå ner/igenom.
Tanken är att dom fyra positionsljusen ska tändas automatiskt (Tesla-Style) vid 1 meter.
Samtidigt vore det bra om dom gick igång även via nyckel, vid aktivt huvudbatteri (12V).

Ett rélä borde kunna fixa det, så det måste jag lära hur, exelmpelvis:

När man vrider nyckeln tänds halvljuset (om knappen är på), där kan jag koppla in dom.
När man sen tar ut nyckeln så slår réläet till och släpper fram ström från systembatteriet.
Det är så det borde fungera, men jag har ännu inte helt klart för mig hur det ska göras.

Nåväl, det är ingen brådis.

Det ena larmet ska ju monteras där (igen), kanske även några roliga Arduino-sensorer.
Så det finns att göra, rätt bra att jag har baljan här inne nu, blir lättare att mäta o borra.
Skitväder ute, och där står den stackaren (Project 2020) och fryser, helt ensam & larmad.

Snart kan jag börja montera ihop allt, en del grejor på väg hit med Post.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fråga om Tracker (TrackR Pixel): Kan man löda dit + & - rätt här, för extern 3 Volt strömkälla?
IMG_20200218 TrackR med batteri.jpg
Trodde i min enfald att det bara var att löda dit två kablar för extern ström via Step Down.
Detta eftersom batteriet inte orkar hänga med när Trackern har ADHD, varje dag tydligen.
Därför tänkte jag starta Weller och få dit två mjuka fina silikonkablar, men det sket sig nog.
IMG_20200218 TrackR närbild.jpg
Hur ska man kunna hitta rätt +pol i denna röra?

Min tanke är att göra något i plast med samma mått som batteriet, koppartejp på +sidan.
Tydligen ska samtliga dessa extremt små lödställen ha kontakt samtidigt. Tänker jag fel?
Vore ju finemang om jag kunde få dit 3 Volt med en Step Down från systembatteriet (12V)

Det löser sig nog, 8) och gör det det inte så är det bögarnas fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11339
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klas-Kenny »

Alla de där "blobbarna" är minus, plus har du i metallblecket på sidan.
Skriv svar