Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

Nu är det ju ett tecken för mycket och saknar EU-loggan, men det KAN tänka sej att ordningsmakten ogillar att skylten kan förväxlas med en riktig skylt (personlig) för tävlingsfordon.


Bild

Å andra sidan är väl sannolikheten att träffa på en polis i dagsläget ungefär i par med att bli miljonär på lotteri så..
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@GLENN

Den främre originalskylten kommer jag att skruva fast på undersidan av sadeln.
Den nya främre kommer att leda Polisen till tråden, och jag hoppas slippa böter.
INGO RIDE (MC) passar projektet perfekt då den är Orange, men du har nog rätt.

Får väl byta motor i permon och köra om dom på bakhjulen.

Att den kommer att väcka lite uppmärksamhet när den är klar är jag klar över.
Det är inte det egentliga syftet, utan jag vill göra den både personlig och unik.
Att den under skalet kommer att dölja en del intressanta saker vet ju bara ni.

Tracker, en sån ska monteras så snart jag fått hem den.

Det är kallt som fan nu, pisseblöta dessutom. Så jag kan inte arbeta utomhus.
Men jag har bra koll på den, förutom batteriet. En BMS för 12 Volt måste hittas.
Det stora batteriet är inga problem (5x12V-100 A), men det separata kan bli.

Att kunna kolla själva larmbatteriet (har 2 olika larm) hade varit ju finemang.
Jaja, det var bara en tanke som slog mig nu när jag funderade, BMS är smart.
Fick det inbyggt när Batteridoktorn byggde om mitt EcoRide batteri förra året.

Klart jag ska ha BMS även i Project 2020 (därav extra allt)

Just nu är det bara en tanke, men när jag tankat mitt konto kan det bli verkliget.
Får ta det viktigaste först, men det allra viktigaste är att ingen försöker sno den.
Skulle ett stöldförsök bli aktuellt så hamnar väl både jag och tjyven på Aktuellt..

Men ingen snor väl från en pensionär i Sverige, så det är nog lugnt. 8)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering:
IMG_20200125_000819.jpg
Reflexerna har kommit på plats, men det blir inte helt plant överallt, små veck vid sidorna.
Försöker trycka ut dom, men det kan tänkas att den runda formen på skärmen ställer till det.
Ett annat problem jag upptäckte innan jag borrade var att dioderna är lite för korta för skärm.

"Dioderna" är kanske fel ord, det är ju lysdioder.

För att vara säker på att få en lodrät linje med rätt avstånd mellan dioderna gjordes en maiil.
Det var då jag såg att det här nog inte kommer att funka, så jag får leta högre lysdioder nu.
Skärmens godstjocklek är 3mm, Mallen 3mm, på bilden här är lysdioderna limmade för bild.
IMG_20200124_234224.jpg
Tur att jag inte började borra, det hade inte blivit rätt.

Om jag lyckas så är det tänkt att benen ska lödas på undersidan, sen Sicaflexas för tätning.
Nu kommer jag till en fråga: Hur ser man till att tuben inte behöver slängas halvfull pga luft?
Vet inte om tuben jag har går att använda, men jag hoppas det. Men hur löser man förvaring?

Det är samma visa varje gång jag har köpt en sån, behöver bara lite grann varje gång (smått)
Positionsljusen är tänkta att få en skvätt för att hålla fukten ute, sannolikt under ringen fram.
Även vägen upp genom röret ska tätas. Det sitter ju lödda dioder i dom så håller gör det nog.

Borren till dom hålen är på väg, ett sprillans nytt 12,5mm.

Just nu har jag kört fast på flera punkter, och hoppas få något bra tips på något av problemen.
Mallen med tre hål för att märka upp var jag ska borra kommer att vara till stor hjälp inom kort.
Med 25mm mellan hålen blir det nog fstiligt, men först måste jag veta om LED blir 5 eller 10mm
IMG_20200124_232504.jpg
Ett dåliigt utfört arbete ser slarvigt ut, leder även ofta till framtida problem. Sånt vill jag inte ha.
Min syn är inte precis min bäste tillgång, får den bestämma fritt så blir allt jag gör snett.
Morfinet är slut, så jag måste ändå vila kroppen lite nu i helgen, blir nog lite Arduino 4 Dummies.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Det sket sig med reflexerna, förmodligen blev dom lite för breda (5cm) på den rundade skärmen.
Så dom åkte av nu i morse. Får pröva något annat, kanske halva bredden blir bättre att montera.
Materialet är annars väldigt bra, verkar vara metallfolie. Stansade ut några med vårt hålslag idag.

Kallar dom "Dots"
20200125 Reflex Dots 40 st.jpg
Lyser upp bra även på avstånd, så dom kan jag nog använda på något vettigt sätt, utan vecken.
Förmodligen kommer dom (40st) att monteras i rad (3st) på några väl valda ställen runt permon.
På måndag kommer mitt borr (12,5mm) så jag får väl fundera lite tills dess, bra att tänka innan.



Sicaflexen, den har jag ännu inte löst (förvaring, öppen tub)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Proudfoot »

Uj nu är jag uppdaterad...

Tag en vanlig metallskruv i rätt storlek skruva ner i spetsen till silikon tuben så har du korken.

Sådana små bubblor du hade i filmen på skärmarna löser många rek-ondare, lackerare och foliefolk. med en liten knappnål. sticker hål i bubblan och plattar sedan till med lite varmluft.

Tillbringar tid i morgon med den stora löd stationen då är nog dina rinnande ljus klara. :)

Trackern ligger här och väntar på att skickas 2 cm i diameter

Puff på dig kompis.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Proudfoot

Klick och Puff på dig med min vän.

Skruven, ska testa om jag kan få ut det torkade där sitter, och sätta dit en stor skruv.
Tänkte ta en nål men sen tänkte jag att det kanske öppnar fler vägar in för fukt, så av.
Dom åkte, men jag har fler. Två cm verkar smått, men dom är kanske inte större idag.

Samma dag den anländer ska jag försöka få den på plats, ska jag beställa ett Comviq?
Tänkte vara ett steg före och få hem ett sim så den kan monteras när jag läst på hur.
Vet redan var den ska sitta, så det är inga problem. Vinterkläder är på, får ta av dom.

Den har stått så ett par månader i väntan på snö och vinter, vilket jag inte sett här än.
Nästa gång det blir sol och lite varmare här ska jag montera systembatteriet ombord.
Till detta ska jag köpa en CTEK-laddkabel, eller kanske konsoll.Underlättar laddningen.
CTEK Comfort Indicator.jpg
CTEK Comfort Indicator, ska Prisjakta en sån.

Rinnande ljus.. det ser jag verkligen fram emot. Med lite starkare led blir den perfekt.
Tanken är att den modulen ska indikera den ena sidan av reläet, PIR som styr reläet.
När ingen är för nära rinner ljuset, när dom kommer lite för nära aktiverar PIR något.

Får fundera på vad, lite oklart än.

ps: Ringde och bråkade med DR, och det funkade. Nu har jag moffe igen. "Vid behov"
Svårt att fungera rätt om man har ont i kroppen, så dom var verkligen välkomna, igår.

När jag ändå skriver, har funderat på att montera en liten vejphållare (POD) på styret.
Det sitter redan en 22mm vridbar Flashlight hållare på den vänstra sidan, in mot mitten.
Som ett slags Extraljus när jag kör i skogen/mörker, för detta valde jag en vit Emisar D4.

EMISAR D4
Emisar D4.jpg
Fanns här, beställde min (med egna specifikationer) av tillverkaren Hank Wang.

Specs:

Emisar D4 High Power LED Flashlight (F002)
Color White (grainy surface)
Led & Tint Neutral White - Nichia 219CT 90CRI, 5000K
Floody 10623 optic
Pocket clip


(Flashoholic som jag är vill jag ha bra ljus när ögonen inte riktigt orkar se, Emisar och Klarus är mina favoriter)
Ser man en gammal man med en liten hund på kvällen, och en liten ficklampa med superljus, kan det vara jag.
Har i princip alltid en ficklampa med mig, oftast min Klarus XT11GT som även den passar i hållaren på Permon.

Sharing is Caring.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Vintemössan sitter fortfarande på, men jag räknar med att lufta projektet inom kort.
Sannolikt när Trackern ska monteras, passar även på att ladda batterierna samtidigt.
Får väl slå på huvudströmbrytaren igen efter det, så allt under huven fungerar 100%
20200126 Vintermössa.jpg
Just nu är bara det ena larmet igång, men tvåsamhet är oftast bättre. (läs säkrare)

Överdraget hittade lilla frun på Dollarstore, är egentligen tänkt för en fyrhjuling (MC)
På marken har jag lagt ett par mjuka fina militärfiltar, sen "dragit upp" över sidorna.
Framme vid dom två låskedjorna finns ett lufthål, hoppas inga ludna övervintrat där.

Om jag haft möjligheten hade den stått inomhus, men det är både tungt och bökigt.
Till nästa vinter kommer jag dock att be någon hjälpa mig lyfta in den i lägenheten.
Tar man ur batterierna (5) så blir den lite lättare att lyfta, och jag tror att det kan gå.

Det vore rena drömmen att ha den inomhus över vintern, och fortsätta modifiera här.

Lilla frun är inte lika övertygad.. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

CTEK Comfort Indicator Panel
CTEK Comfort panel.jpg
Dom flesta är positiva till hur en sån fungerar, så en sån beställdes för en stund sen. Här
Panelen är tänkt att underlätta laddningen av batteriet som förser ex Tracker med ström.
Har funderat både länge och väl på vilka delar som passar projektet bäst, och till rätt pris.

Film med lös panel.

Den finns även en kabelmonterad variant, men den kan inte monteras på för mig rätt sätt.
Ser lite tråkigt ut att ha en laddsladd hängande, så jag fick lätta på börsen och ta panelen.
Varje inköp blir en belastning på min nuvarande ekonomi, så man måste tänka efter före.

Samtidigt är det riktigt kul att utvecka Project 2020.

Har aldrig haft så många små pusselbitar på gång samtidigt, så tråden kan bli ganska rörig.
Vän av ordning, men saknar förmågan att se allt klart och på rätt plats, så även i praktiken.
Ett ordnat kaos skulle man kunna säga, ibland slår dock teflonminnet till. Vad ska man göra?

Svaret är att läsa sin egen tråd igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Proudfoot
20200126_161916.jpg
Tog fram borren och bestämde mig för att börja söka efter olja i arbetsrummet.
Det visade sig då att tuben innehöll precis vad jag behöver, så den fick en skruv.
Nu har jag löst tätningen, eller snarare med vad jag sen ska täta detaljerna med.
IMG_20200126_162301.jpg
Mucho appreciated. :tumupp: (Det är det lilla som behövs, och gör skillnad)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Hittade nyss en bild här, som visar den ursprungliga anledningen till Project 2020.
Det BLÅ ljuset, tyckte jag verkligen inte om det. Inte ordet Fashion på den heller.
Kineserna tänker väl design på ett lite annorlunda sätt än vi Svenska pensionärer.
Blått är nu ett minne blott.jpg
Det BLÅ led-ljuset är förvisso ett minne blott nu, men det finns mer att förbättra.
Samtliga lampor har glödtråd som original, men den enda jag behåller är halvljuset.
Färgtemperaturen (syns på bild här) passar mig bra, så den behöver inte bytas ut.
Kelvin.jpg
Blinkers kommer att bytas till LED, förmodligen med samma jag har i positionsljusen.
Behöver lite målerikärlek först, sen kommer även dom att bli Orange som dom andra.
Ordet Fashion som syns på bilden här är inte min grej, naturlig skönhet duger ju gott.
20190816 Ordet Fashion ska väck.jpg
Det är inga stora missar egentligen, men kan man fixa dom så blir det mycket renare.
Helhetsintrycket menar jag, där ordet Retro är min ledstjärna. Retro utan Fashion Blue.
Petitesser kan man tycka, men nu när jag väl lagt mina besparingar på den så måste..

den bli personlig, ja rent av unik. Kanske den enda motoriserade Ingo Ride i Världen.

Med så många modifieringar just denna kommer att få (både dolda och synliga) 2020,
blir det svårt för någon tattare som stulit permon att hävda att den minsann är hans.
Den ska ingenstans såvida det inte är jag som kör den, Trackern hjälper till med det.

Nåväl, det var detta om detta. Dags att pausa en stund.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

(Måttfullhet är inte min starka sida)

Tänkte berätta om skylten Ingo Ride, hur den egentligen kom till för några år sen.
Köpte mig en minimoppe typ Monkey, naturligtvis en 25/km utan krav på regskylt.
På Vallåkraträffen fanns det ett företag som tillverkade skyltar, jag traskade in där.

Året var 2009

Med mig hem fick jag den nygjorda Orange skylten, som sen monterades där bak.
Vad jag vet så har jag idag bara denna bild på moppen, hela bildarkivet blev RAW.
Hämtade hem den idag från ett album jag har online, man får vara glad åt det lilla.

Efter ett år sålde jag moppen till en 15-årig tjej, skylten sparades som ett minne.
CIMG1640.JPG
Åren gick, och skylten stod här på hyllan och undrade om den skulle få ett nytt liv.
När det sen blev 2013 så var det dags att skaffa ett nytt fordon, det blev el-cykel.
Köpte den hos EcoRide i Malmö, och då precis som nu blev det ett litet "projekt"

Där även min fina skylt kom till liv igen.
IMG_4325.JPG
Som ett smått efterblivet vuxet barn tyckte jag det var fantastiskt att cykla med el.
Tyst och skönt, bara att ladda batteriet när det börjar bli trött. Jag blev aldrig trött.
Brukade cykla med frun, hon ojade sig ofta över motvinden. Motvind? var då ja jag.

Det finns en film..

Batteriet har laddat bra hela tiden, men förra året fick Batteridoktorn titta på lite det.
Kunde gått ett år till, men vi kom överens om att bygga om det, och montera BMS.
Istället för 11 har jag nu 20 ampere, har dessutom tagit bort spärren. (två kablar)

Men det är ju olagligt.

Men den senaste tiden har jag ändå känt mig lite vinglig, så därför blev det Permo.
Ingo Ride kommer att passa fint på den, tredje gången gillt som man brukar säga.
Man ska lära sig krypa innan man kan gå säger dom lärde, nu är det nog tvärtom.

Ryggen bråkar, nacken likaså, och annat som gör ont.

Säga vad man vill om att åldras, men åldrandet är faktiskt helt ok när det inte gör ont.
Den tid jag har kvar ska jag ha det både bekvämt och lite småtrevligt ute på vägarna.
Bil har jag tröttnat på, man får ju ändå inte köra var man vill, samma med parkering.

Med Permon blir det lite roligare att ta sig fram här.

Visst kan jag gå och så, men jag är tekniskt intresserad och vill köra el med fyra hjul.
Stabilt och bra, samtidigt får hjärnan lite att arbeta med så länge Project 2020 pågår.
Filmen: Förr eller senare får ni nog se mig köra med permon, förmodligen på YouTube.

JA, Premiärturen med extra allt kommer att filmas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Fråga:

Med vad kan man skydda diverse elektronik från genomträngande fukt?
Kondens är inte så kul, och mitt lilla projekt står dessvärre utomhus nu.
Minst sagt oroad över att permon kan ta skada av att stå där ute oluftad.
20200126 Kondens nej tack.jpg
Mer smått är på väg att byggas in, det börjar bli hög tid att tänka fuktskydd.
Tänker då främst på UNO, men även dom LED jag monterar på skärmarna.
Lika bra att ta tag i detta per omgående då en fuktskada kan bli förrödande.

För elektroniken, eller kanske vissa exponerade delar av den.

Även mekaniska brytare kan ju påverkas, så oron är befogad och behöver svar.

Min tanke är Spray, men vilken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Glenn »

Det är ju inte helt lätt, det bästa är att gjuta in grejerna men detr ställer krav på kontakteringen.

Att spraya på typ vax eller vaselin kan ju funka.


När jag jobbade på en firma som monterade utrustning på/i bilar så göt man in det som gick, kotaktdom dränktes i kontaktfett, och det som inte gick att skydda på andra sätt fick ett lager sprayvax.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@GLENN

Sprayvax låter klokt, det lär även finnas någon teknikspray jag såg (läste out of stock) tidigare.
Att gjuta kan vara det som behövs, egentligen samma sak med dom nu lödda LED, lite vax där.

Får fundera lite, och kanske Googla senare i veckan. Tack för ditt tips!

@mcrj

Det vore det smidigaste, men dom som äger huset där jag bor är förmidligen inte sugna på det.
Sannolikt inte grannarna heller. Varför ska han få ha en sån låda utanför köksfönstret och inte vi?

(För att jag är den ende i huset som investerat i en permobil, för mina egna sparpengar dessutom)

Men tack för tipset, ska maila och fråga, för att ta pulsen på hyresvärden.
Skriv svar