Projekt 2020: Retro Permobil med extra allt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering:

Kabelproblemet fick jag inte riktigt rätsida på, men jag fick en ny ide ute i bilen idag.
Dom där 4 skärmljusen som egentligen är tänkt för en riktig bil har ju mycket kabel?
Inte bara det, i själva kopplningsdosan sitter det ju en krets som växlar automatiskt.

Tre lägen: On-Flash-Breath
20200228_164833.jpg
Varje gång ström slås på växlar den till nästa läge, jag tror att detta kan funka bra.
Visst kvaddar jag originalet men lämnar jag 10cm kabel kan jag ju ha dom till annat.
Extra bromsljus kanske? Glödlampan som sitter där nu är inget att hänga i Julgranen.

Weller är startad.

Man ser på bilden här att kablaget är olika långa, två har långa, två har lite kortare.
Rätt monterad kommer centralboxen att räcka till alla fyra skärmarna, blir avtagbara.
Man kan se även det på bilden, att dom går in i en (DC) kontakt en bit från enheten.

Dags att mäta längden.
20200228_160756.jpg
Vet inte hur långa dom kablarna är, men är dom tänkta till en bil räcker dom för min.
Det var alldeles i början av Project 2020 som jag köpte dom, visste inte riktigt till vad.
Eftersom jag mer än gärna låter saker få växa fram har jag haft tid att fundera på det.

Nu vet jag, box och kablar går till positionsljusen, via PIR.
Bilskärm.JPG
Om jag räknat rätt får jag då 4st avklippta röda LED att fundera på, dom ska på senare.
Kanske under, kanske som någon indikator, kanske något annat fräckt, men på ska dom.
Dricker nästan ingenting, det är dom gamla hederliga 5mm led som sitter inne i lådorna.

Vattentätt, med Kinesiska mått räknat.

Dags att ta på hörlurarna, lyssna, och löda kablar som först ska klippas av på rätt ställe.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Proudfoot »

Väntar med spänning för att se den färdig :)
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Proudfoot

Det står ganska still just där ute just nu, men här inne går Weller varm om man säger så.
Det är tunnan bakpå som är föremål för installation, där systembatteriet är monterat nu.
Ska mäta standby-förbrukning om några dagar när ryggen är ok, därför det inte går fort.

Snarare vingligt.

Det går framåt, när allt är klart att kopplas samma kommer det att gå fort, ca 1-2 veckor.
Man kan säga att allt rullar på testbänk just nu, under tiden testar jag lite olika lösningar.
Det mesta som modifieras är ju dolt under huven (larm & sånt), inte mycket syns inaktivt.

Det blir lite varje dag.

Men allt verkar funka, återstår kabeldragning och lite mer montering.
Proudfoot
Inlägg: 18
Blev medlem: 2 november 2019, 17:15:01

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Proudfoot »

Underbart att läsa. Själv håller jag på att avveckla mitt MC garage.
så det var med en tår jag sålde min MC idag, vad gör man då.

Jo man köper en Weller WT 1013 och hoppas att den funkar bättre är
KSGER T12 och GORDAK :rofl

Håller långsamt på att bli färdig med mitt hemma labb.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Proudfoot (Synd att du inte bor här, då kunde vi köra till havet med varsin Permobil)

Har funderat på hur jag ska koppla in en digital kedja till Permon, den står utanför köksfönstret.
Enkelt förklarat en kabel som om den bryts larmar in i köket där jag har en 12 V nätdel stående.
Ett fotoöga eller liknande som reagerar på att strålen bryts, eller en kabel. Svårt att förklara det.

En enkel lösning som om den är tyst berättar att Permon står kvar.

Dom rent tekniska termerna kan jag inte komma på nu, tänker sändare/mottagare eller liknande.
Bor på första våningen, och det är max 3 meter mellan köksfönstret och fronten på min Permo.
Den är förvisso kedjad där, men allt går att såga sig igenom med moderna (stulna) tattarverktyg.

Tänk en fotocell vid butiksingången som registrerar att någon går förbi.

Elen finns ju, och ingen mer än jag har där att göra när mörkret faller, så jag ber er om tips.
Trots att jag rent tekniskt inte riktigt kan förklara vad jag menar med en digital kedja kanske..
Någon av er här som jag berätta vad det är jag söker. Något enkelt som alltid fungerar.

Larm finns.

Men även om den är larmad så vill jag gå ett steg till, och få reda på om någon är där.
Det finns ett cykelställ en halvmeter från husväggen, där sättes mina två låskedjor fast.
Men ett vakande öga som kan berätta om mörkerbesök för oss på insidan hade varit fint.

Ursäkta att jag skriver mycket, och kanske lite otydligt.

Men i det gäng här finns är jag säker på att det finns smarta lösningar som funkar bra.
En kabel ut från nedre delen av köksfönstret är inga problem, men hur löser jag resten?
Paranoid, kanske. men jag vet att min Permo kommer att dra åt sig icke önskvärda typer.

Kan tyvärr inte låsa in den, så andra säkerhetslösningar är ett måste.

I mån av tillgång på extra pengar får jag köra budgetversioner, men hellre det än stöld.
Skulle nån jävel sno den är jag inte så säker på att försäkringspengarna ger mig en ny.
Därför gör jag allt jag kan för att få behålla den, och med er hjälp så ökar chansen för det.

Vad säger ni? (Enkelhet är nyckeln till framgång, men man ska göra det svårt för tjuven)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Eftersom permobilen är elektrisk kan ju olika elektriska låsordningar förbikopplas med en sladdstump, så intrikata låslösningar för tänkas ut och en del grejer som är nödvändiga för driften gjutas in i gjutmassor så ev tjuvar får ett h-e att komma på hur saker ska klippas och kopplas.

En 130dB siren kan ju hindra bovar till viss del ... :vissla:


Du har väl redan funderat på belysningar, men du ska ju ha sådant där fräckt bakljuse som dagens moderna bilar har och fnasiga blinkers (Audi-style).

Bild
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Jag har något liknande som ska implementeras i projektet, men inte alls så smooth som detta
Efter att ha studerat dom ursprungliga formerna så valde jag runda blinkers/positionsljus istället.
Men visst är dom fräcka dom där dynamiska led-mojängerna, syns nog riktigt bra i ute trafiken.

Återstår att lösa det jag frågade om, det känns som en enkel sak att lösa.

Ska Googla lite nu ikväll och se vart det leder, men det brukar klarna efter en stunds funderande.
Det märks att jag har mycket att ta igen, inte ens dom tekniska termerna kommer jag ihåg just nu.
Det ligger på tungan, och jag har sett tekniken tidigare. En ljusstråle som bryts och aktiverar output.

Fotocell, ir-ljus, pir, cykelpump, växellådsolja.

Åt det här hållet:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Någon enkel brytare av magnetisk typ! In och ut med kontrollspänning applicerad!
Men varför inte ett enkelt masonitskjul som fälls över Permobilen vid nattning!
Det som inte syns, drar inte till sig obekanta på samma sätt.
Marinera med Elstängselladdat hönsnät. Då får du akustisk signal vid beröring!
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@Lasp

Det där är ingen dålig lösning, ska fråga hyresvärden om det är ok med en box.
Man skulle kunna konstruera den så den blir platt när man fäller ihop tak/sidor.
Kunde man ha en sån stående vore mycket löst, lätt att bygga in sensorer i den.

Ska kolla måtten på permon i veckan.

Detta ska jag kolla upp, rätt kontruerad gör den allt från att skydda till förvaring.
Ihopfälld bör den inte ta så mycket plats heller, uppfälld försvårar den ju mycket.
För en tattare då. Tar lite bilder och postar dom här så vi kan fundera ut något.

Tack för tipset. (Ett permobilgarage godtar dom förmodligen inte, dyrt dessutom)
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@mcrj

Ska kolla om den finns en variant som tillåter inkörning från sidan, rulla in , rulla ut.

Tack för tipset
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

Uppdatering stöldskydd.

Har nu kommit på hur jag ska få indikation på om någon tattare rör sig framför låst objekt.
Det blir via en PIR, som kopplas till ett relä, som i sin tur aktiverar en saftblandare i köket.
Lite svårt att bifoga bilder från den här Peppermintdatorn, men jag återkommer med dom.

Har haft svårt att fatta hur kablarna ska kopplas in, förmodligen en släng av Alzheimer Light.
Kan även bero på mina karameller, när jag tar dom (varje dag) så blir jag lite trögare i skallen.
Synen hjälper inte mycket heller, grötar lätt ihop sig och jag måste avsluta innan jag blir klar.

Sparandet till nya glasögon går dock framåt, vilket kan göra skillnad framöver.

Det blir en jävla massa pengar som måste till för dom, så det får inte bli "fel" nånstans.

I synnerhet under den nya synundersökningen, det mest kritiska morfinmomentet.
Användarvisningsbild
mcrj
Inlägg: 903
Blev medlem: 20 november 2009, 18:10:29
Ort: Umeå

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av mcrj »

Sorry såg att den behöver 180x80cm minst utan skohorn.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På sina håll har Vänersborgsbostäder ställt upp låsbara cykelgarage, lite åt det här hållet fast mindre och helt i plåt.

Bild
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Project 2020: Retro Permobil med extra allt.

Inlägg av Klickmans »

@HUGGBÄVERN

Ska formulera ihop en förfrågan till min hyresvärd och kolla om det är ok att ställa en låda här.
Vet att dom är restriktiva till permoförråd, och ingen annan har ett sånt så jag blir pilotprojekt.
Lilla frun och jag pratade om att flytta till ett bättre (för permon) ställe, men vi stannar kvar här.

Tack för hjälpen! (och den fina referensbilden)

Tack även till mcrj, jag hade glömt måtten. (200 lång-100 bred-150 hög) som kan bli en låda här.
Skriv svar