Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Är topphastigehten så låg även när dom är nya alltså ?
..Läge för LGF-skylt typ
..Läge för LGF-skylt typ
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
kewet el jet 4 är fasiken ingen snabb bil. Helsike du ska inte ha bråttom i den.... 50 max.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej.
Jag har surrat runt i den här stackars bilen några dagar nu.
Det finns ett fel: ibland startar den inte. Gärna i korsningar. Med 5 bilar bakom. Som tutar.
Det finns ett kontaktorpaket som slår på strömmen till motorn när man trycker på gasen.
Den lilla sollen är huvudströmbrytaren, och den stora är polvändaren.
Jag tror det är problem med huvudbrytaren för man måste stänga av bilen och slå igång den igen med nyckeln för att den ska hoppa igång.
Jag har mailat albright i uk om ersättningssolenoider, det verkar finnas tillgängligt samma modeller som sitter i nu.
Jag har surrat runt i den här stackars bilen några dagar nu.
Det finns ett fel: ibland startar den inte. Gärna i korsningar. Med 5 bilar bakom. Som tutar.
Det finns ett kontaktorpaket som slår på strömmen till motorn när man trycker på gasen.
Den lilla sollen är huvudströmbrytaren, och den stora är polvändaren.
Jag tror det är problem med huvudbrytaren för man måste stänga av bilen och slå igång den igen med nyckeln för att den ska hoppa igång.
Jag har mailat albright i uk om ersättningssolenoider, det verkar finnas tillgängligt samma modeller som sitter i nu.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Och jag kan tillägga att personen som konstruerat den där solenoidinstallationen hatar människor.
All elektronik är monterad i en svart låda
Lådan går inte att få ur för det sitter massor av feta kablar i vägen (dom måste tas ut för att kunna demontera lådan)
Sen sitter sollepacket monterat med popnit i väggen som då måste borras ur...sollarna är monterade underifrån vilket gör att plåten måste borras bort. Punkt.
Ska fixa nya kablar och kabelskor också. Ska snygga upp här.
All elektronik är monterad i en svart låda
Lådan går inte att få ur för det sitter massor av feta kablar i vägen (dom måste tas ut för att kunna demontera lådan)
Sen sitter sollepacket monterat med popnit i väggen som då måste borras ur...sollarna är monterade underifrån vilket gör att plåten måste borras bort. Punkt.
Ska fixa nya kablar och kabelskor också. Ska snygga upp här.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Får spänningsfall på ca 0.5v vid fullgas, det ska jag försöka få ner också.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Det ser ut att vara en hel del oxid vid huvudsäkringen vilket säkert kan bidra till spänningsfall.
Är du säker på att felet är i kontaktorn och inte styrningen? Man brukar slå till dom med hög spänning och sedan sänka spänningen för att spara ström och värme.
Är du säker på att felet är i kontaktorn och inte styrningen? Man brukar slå till dom med hög spänning och sedan sänka spänningen för att spara ström och värme.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej
Jag fick snabbt svar från Albright, dom sa i princip: Ta bort och kolla märkningen och återkom. Suck. Aja.. dom borde veta.
Det finns två pågående projekt nu, det ena är att röja upp i högspännings (fniss) kablarna i skuffen, byta ut dom mot nya fräscha.
Den gamla kabeln heter H07V-K och är en 35mm2 kabel. Har planer på att gå upp till 50mm2 istället av samma typ för att minska spänningsfallet, crimpa nya kabelskor och hela den biten.
Det andra som jag tänker ägna mig åt just för stunden är att klura ut varför ekonomimätaren inte funkar.
Den här stackars ekonomimätaren är tänkt att den skall lysa på grönt, sen när man trycker plattan i mattan så ska den gå på gult och grönt, och som ni ser nu så lyser dioderna hela tiden... och dom lyser inte ens starkt, utan dom glöder....
Jag trodde att jag vänt nån komponent fel eller nått, men så enkelt verkar det inte vara.
Jag fick snabbt svar från Albright, dom sa i princip: Ta bort och kolla märkningen och återkom. Suck. Aja.. dom borde veta.
Det finns två pågående projekt nu, det ena är att röja upp i högspännings (fniss) kablarna i skuffen, byta ut dom mot nya fräscha.
Den gamla kabeln heter H07V-K och är en 35mm2 kabel. Har planer på att gå upp till 50mm2 istället av samma typ för att minska spänningsfallet, crimpa nya kabelskor och hela den biten.
Det andra som jag tänker ägna mig åt just för stunden är att klura ut varför ekonomimätaren inte funkar.
Den här stackars ekonomimätaren är tänkt att den skall lysa på grönt, sen när man trycker plattan i mattan så ska den gå på gult och grönt, och som ni ser nu så lyser dioderna hela tiden... och dom lyser inte ens starkt, utan dom glöder....
Jag trodde att jag vänt nån komponent fel eller nått, men så enkelt verkar det inte vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Problemet är dessa LED's
Dom verkar vara parallellkopplade med de tre första ledsen på batterimätaren.
WTF??
Helt makalöst.
Dom verkar vara parallellkopplade med de tre första ledsen på batterimätaren.
WTF??
Helt makalöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej. Dumsnuten har varit i farten. Plusmatningen till batterimätaren är delad på mitten. Hade missat det. Börjar skrapa ledningsbana snart
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Imponerande jobb du lagt ner på detta!
När jag öppnade tråden så trodde jag att det skulle handla om en eldriven vattenjet skoter, men denna tråd är grymt intressant att följa.
Tack för allt du skrivit hittills.
När jag öppnade tråden så trodde jag att det skulle handla om en eldriven vattenjet skoter, men denna tråd är grymt intressant att följa.
Tack för allt du skrivit hittills.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Nu vart det rörigt. Skrapade banan och nu har jag bara halva segmentet för batterimätning som funkar, gränsen går precis vid skarven.
Jag va lite dum och tänkte zappa banan med 25v med två prober, men mindes i zappögonblicket att jag beställt dubbelt koppar..hmm
Jag va lite dum och tänkte zappa banan med 25v med två prober, men mindes i zappögonblicket att jag beställt dubbelt koppar..hmm
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Haha. Anledningen till att batterimätaren bara gick till skarven va att batterit va halvfullt.
Haha
Nu när jag kör med laddare så blinkar nästa ”plupp” på den tidigare släckta sektionen av batteristapeln.
Phu.
Nu inkoppling.
Haha
Nu när jag kör med laddare så blinkar nästa ”plupp” på den tidigare släckta sektionen av batteristapeln.
Phu.
Nu inkoppling.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Ah det här vart lite rörigt, men nu funkar displayen iaf.
Det enda som återstår att klura ut är varför helljuset plötsligt inte funkar när man drar spaken framåt. Hmm
Det visade sig att pcb inte matchade med hålen i silkscreenen. Tror även att själva displayplasten är från en kewet 5, så det vart stök att få till allt.
Det enda som återstår att klura ut är varför helljuset plötsligt inte funkar när man drar spaken framåt. Hmm
Det visade sig att pcb inte matchade med hålen i silkscreenen. Tror även att själva displayplasten är från en kewet 5, så det vart stök att få till allt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Kewet El-Jet 4 från 1995
Okej. Bilen gör bara 45kmh. Det saknas 25kmh.
Alla tips är välkomna. Bifogar bild på motor och instrument.
Det sitter visst 8 borstar på motorn, 4 feta kablar går det in och den har en separat matning för fältspänningen. Väldigt hemligt. Finns ingen som helst info på nätet.
Alla tips är välkomna. Bifogar bild på motor och instrument.
Det sitter visst 8 borstar på motorn, 4 feta kablar går det in och den har en separat matning för fältspänningen. Väldigt hemligt. Finns ingen som helst info på nätet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.