Experimentverkstad 2.0

Berätta om dina pågående projekt.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Har som jag nämnt i andra trådar börjat iordningställa en ny verkstad då min gamla hade rätt dåliga förutsättningar för det jag vill göra.
Främst är det verkstadsmaskiner(svarv, fräs, slip, svets etc.) som ska inhysas men även lite utrustning för enklare ellabbning ska få plats.
Jag benämner det experimentverkstad då det blir mycket som en skolbänk för mig och målet är att kunna utföra så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt.

Påbörjade bygget med min pappa i september och tänkte att jag visar lite löpande hur det hela har framskridit.
Huset är en gammal ekonomibyggnad som säkert kan ha en bra bit över 100 år på nacken så det följer inte riktigt gängse byggnadsstandarder. Bygget som sådant kommer inte heller göra det i alla lägen. Jag själv är inte snickare och har mycket begränsad erfarenhet av att bygga men min pappa har gjort liknande byggen upprepade gånger i mitt föräldrahem.

Nåväl, lite bilder.

Utgångsläget som väl borde avskräcka även den mest hugade:
IMG_2058.jpg
Utröjt och det gamla uppspruckna(oarmerade) golvet utplockat och nivån för plattan börjar bestämmas:
IMG_2133.JPG
Lite grovt gårdsgrus som en granne sålde mig billigt fick bli underlag till plattan. Utrymmet är inte direkt våldsamt stort, ca 3,5x5m men lite mer än nuvarande 12m2.
IMG_2142.JPG
Lite markisolering för att undvika allt för mycket markfukt i plattan. Vi undvek att schakta ut allt för djupt för att slippa hållas med dränering osv så plattan hamnar i princip helt ovan mark. Takhöjden blir lite lidande men det får gå. Vi ersatte även den förra slagporten med en 1&1/2 dörr. Kändes mer lämpligt och enklare att få tätt. Passade även på att sätta in ett fönster.
Vissa av bottenstockarna hamnar delvis i betongen. Riskkonstruktion, absolut men vi klär in de i syllpapp så gott det går. Återkommer om 20 år om de överlevt...
IMG_2193.JPG
Och så kom så det efterlängtade golvet. 10cm välarmerad betong.
IMG_2198.JPG
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

Du får ju i alla fall nånting gjort! Jag som sett fortsättningen på detta vet att tummen inte sitter fast på varken dig eller din far.
När den här jävla pandemin lagt sig och solen skiner kommer jag med cykeln och lämpligt dryckjom!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skall bli spännande att följa, kanske ett besök vid nästa Hallstabesök ;-)
Kul infästning för trappen till loftet!
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Ja, den är rejäl den där trappinfästningen. Men trappen har inte varit just där på bra många år.

Ni är så välkomna båda två :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Glenn »

Hoppas du inte får anledning att ångra bytet från port till dörr, typ om du köper en för stor maskin för att få igenom dörren :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av X-IL »

Haha Glenn, den maskinen har han redan köpt :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Klas-Kenny »

SMV skrev: 31 januari 2021, 22:21:26 Utgångsläget som väl borde avskräcka även den mest hugade:
Det där är väl inget. :)

Nu hittar jag ingen tydlig bild, men en film ifrån det första som gjordes i mitt verkstadsprojekt..


Vilket efter att ha tömt på gödsel (var uppåt en meter högt, djupströ) och en hel del rivningsarbete, såg ut såhär:
2019-02-21 15.50.36.jpg
Och till sist blev såhär: :)
2020-06-18 13.04.15.jpg

Hur som helst, blir skoj att följa projektet!
Kul med fler som bygger i gamla ekonomibyggnader.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu börjar jag snegla på Vänersborgsbostäders gårdsförråd men jag misstänker att om jag skulle ta över det river nog värden mitt hyreskontrakt på stubinen. :roll:

Jätteroligt att ni delar med er av STORA projekt! 8) 8)
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Glenn skrev: 1 februari 2021, 08:06:33 Hoppas du inte får anledning att ångra bytet från port till dörr, typ om du köper en för stor maskin för att få igenom dörren :)
Haha ja, det där är redan ett problem men jag är rätt säker på att det går att hantera. Har nästan 1,3m i öppning och det är inte så djupt dörrhål så man borde kunna snedda in lite. Alternativt kan man ju oftast montera isär prylar.
I och med det kraftigt begränsade utrymmet så får jag nog försöka hålla mig i skinnet och undvika att skaffa några riktiga as till maskiner. Eller bygga ut...
Klas-Kenny skrev: 1 februari 2021, 10:10:32 Det där är väl inget. :)
Hehe ja, det där var klassen värre helt klart. Till mitt försvar så var det TV-kocksvarianten ni fick se i bilderna av utröjningen av golvet. Hittade bland annat vad jag tror var ett skorstensfundament som fick slås sönder med slägga under ett par fina timmar.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

När plattan vattnats och torkat upp i några veckor påbörjades jobbet med att rikta upp väggarna invändigt.
Som jag nämnt så riktade vi en av ytterväggarna i ett tidigt skede för att utsidan skulle se mindre skev ut. Då insidans stomme var tillverkad av stockar i olika dimensioner så kunde en teoretisk innervägg(skivor direkt på befintlig stomme) avvika så mycket som en dm eller mer över två meters takhöjd.

Detta gjorde att jag fick bygga ett nytt regelverk på och emellan det befintliga. Detta är inte bärande i sig utan är alltså bara till för att skapa en plan och vinkelrät yta att sätta skivor för väggar och tak på.
En del av utmaningen var att jag var tvungen att få till en jämn väggtjocklek för att isoleringen skulle bli något sånär jämntjock. Jag behövde även få till en luftspalt mellan vindpapp och klädselbrädorna, allt detta utan att riva ner ytterpanelen.
Det hela löstes genom att med ströläkt(23x36mm)bygga en ram med vertikala strävor närmast panelen. Denna skruvades inte mot klädseln, vilket hade varit enklast, utan mot den befintliga stommen, allt för att göra ett framtida klädselbyte möjligt utan att allt jobb gick förlorat.
IMG_2242.JPG
Jag såg till att först bestämma nivån på vilken innerväggen skulle komma genom att sätta en yttre ram av 45x95 eller liknande och utifrån den bestämma vad isoleringstjockleken skulle bli. Denna kom att variera i olika väggar och går från ca 180mm till 150mm på grund av stockarnas varierande tjocklek.
På sina ställen så kunde en enstaka ojämnhet i stockarna resultera i att hela väggen skulle ha blivit utflyttad ett par cm. I de lägena åkte yxan fram och fick hyvla av ojämnheterna.
IMG_2365.jpg
På ströläkten häftades sedan papp och följdes av isolering av stenull.
IMG_2446.JPG
IMG_2532.JPG
Fönstret som vi satte in bredvid porten kom precis som porten från min pappas lager av grejer. Han hade mer än ett likadant fönster så efter lite eftertanke så valde vi att sätta in ett till i andra riktningen. Detta är något jag i efterhand verkligen inte ångrar. Ljusinsläppet och trivseln där inne ökade tämligen dramatiskt när man plötsligt kunde stå och fånglo ut över åkrarna runt omkring.
IMG_2261.JPG
Vi såg till att gjuta in ett avloppsrör och en slang för vatten för att kunna sätta in ett tvättställ. Vatten är alltid fint att ha till hands när man rengör grejer även om jag inte ska stå och slafsa för mycket med det då jag saknar golvbrunn. De hamnade lite småknasigt så fick göra ett litet fack för de i väggen.
IMG_2461.JPG
Vän av ordning kommer även se att jag inte sätter någon ångspärr. Det är inte för att jag vill att huset ska kunna "andas" eller vad folk nu har för teorier.
Tekniskt sett så borde den vara där men jag avstod ändå då jag anser att väggisoleringen är relativt tunn så sannolikt hamnar daggpunkten tillräckligt långt ut ändå. Jag planerar även att ventilera så att jag bygger ett undertryck, antagligen genom mekanisk frånluft och en strypt tilluftsventil och styra manuellt eller med en fuktsensor.
Detta i kombination med en luftvärmepump inställd på 20 grader och att det inte kommer in några blöta bilar eller liknande borde göra att det blir ett ickeproblem tycker jag.
Skulle jag sätta ångspärr med plast bakom OSB-skivor så skulle den punkteras så fort jag skruvade upp hyllor på väggarna. Ett installationsskikt vill jag inte heller ha då det skulle sno golvyta.
Elen ska dessutom vara utanpåliggande då det bor gnagare i huset och jag vill kunna dra om vid behov.

Om det inte är uppenbart redan så sker hela det här bygget på en ganska tight budget. Jag försöker i längsta möjliga mån förenkla och använda det jag har till hands. Byggmaterialet är naturligtvis svårt att komma ifrån även om jag faktiskt använt lite begagnat (friskt) virke som jag fått men alla övriga småkostnader försöker jag hålla till ett minimum.
Exakt vad det kommer landa på innan det är klart är lite osäkert ännu men det råder inget tvivel om att det är betydligt billigare att göra såhär än att, som vissa förespråkar, "riva skiten och bygga nytt".
Även om det säkert hade gått att få det bättre på många punkter vid nybyggnation så skulle det inte vara värt det för mig som det ser ut just nu i livet.
Nu får jag en verkstad, lite liten förvisso men med god planering så ska det inrymma det jag vill och lite därtill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Detdär borde väl fungera fint tycker jag.
Trevligt när någon återanvänder gamla byggnader i ställetför att riva tycker jag, det blir mycket finare att se på. :)
Jag funderar själv på någonting liknande.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Mizzarrogh skrev: 3 februari 2021, 13:23:27 Detdär borde väl fungera fint tycker jag.
Trevligt när någon återanvänder gamla byggnader i ställetför att riva tycker jag, det blir mycket finare att se på. :)
Jag funderar själv på någonting liknande.
Kan bara säga kör :) Har du tid och ork så är det svåraste med det hela att komma igång. När man väl börjat så är det inte så värst svårt, mer klurigt. Sen är det värsta att hålla uppe takten men om man inte gör det för stort så ser man snart tydliga framsteg vilket sporrar. Jobbar själv efter en plan sedan nyår där jag har ett mål om att få färg på väggar och golv vid ett visst datum. Har en tänkt arbetsmängd varje vecka som ska göras där jag försökt vara väldigt konservativ med tidsåtgång. Det handlar mycket om att göra lite, ganska ofta, över tid.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Mizzarrogh »

Instämmer till fullo!

Jag tycker att dina tankar kring ett flexibelt bygge som är lätt att ändra efter behov låter utmärkt!

En grej jag eventuellt skulle fundera på på sikt är om bjälkarna skulle hålla för vinschöglor och liknande, sådant är ju ganska enkelt att svetsa av skrot man har liggandes eller billiga delar från järnhandeln.
Men det är ju saker som går att fixa i efterhand, en av de mest användbara sakerna på smedjan visade sig vara ett hål i golvet som fungerat som fästpunkt så man drar in maskiner genom porten, men det är ju sådant som visar sig över tid och är lätt att improvisera. Hänger något gammalt vinschblock från 40 talet i taket där, men det duger ju fortfarande fint till det vi gjorde där.

Edit, dock använder jag gips och plåt som brandskydd där det krävs, tex utrymmen där man svetsar eller använder rondeller, typ farsans gamla verktad tex.
Senast redigerad av Mizzarrogh 3 februari 2021, 15:27:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av Glenn »

bäverspya bakom och sen gips på, snyggt, lättskött och brandtåligt.

I mitt lilla garage har jag dock plank med gips på, fast det är inte jag som gjort det, bra att fästa grejer i iaf :) ..i stora garaget är det enbart gips, inte riktigt lika kul att skruva i.
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Experimentverkstad 2.0

Inlägg av SMV »

Jag har satt M12 gängstänger genom bjälkarna på ett par ställen som kommer titta fram genom taket. En vid dörren, och två mitt i rummet. Kommer sätta öglor i dessa för att kunna lyfta tyngre grejer.

Gips blir det på OSB:n, om inte annat för försäkringens skull. Kommer väl ha lite svets och annan gnistskapande verksamhet för mig och då känns det bara dumt att snåla på en sån sak. Vill även ha det målat och att måla rätt på OSB blir bara tråkigt. Färg är i sammanhanget billigt i mina ögon men ger ett otroligt lyft ur arbetsmiljösynpunkt.
Skriv svar