Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Jag har alltid velat bygga ett graververk för inspelning av grammofonskivor men har alltid tyckt att ett sådant projekt skulle vara överkurs för mig med min lilla verkstad som enbart har de mest grundläggande metallbearbetningsverktygen.

Dock snubblade jag över denna spännande anordning från Kina egentligen till för egenbygge av CNC maskiner eller 3D skivare, :idea:
150MM Stroke CNC Mini Z Axis Slide.jpg
anordningen drivs av en stegmotor och har en plattform vilket man med viss modifikation kan montera ett på graverhuvud vilken i sin tur driver en gravernål vilket graverar ett spår i tex. en polykarbonatskiva.

Lustigt nog hade jag detta liggande i skrotlådan visserligen med avbrott i spolen men efter omlindning till ca 18 ohm och nya gummipackningar kan den drivas av en vanlig förstärkare med goda resultat. :)
DSC_1162.JPG
Dessvärre har jag inte har sysslat med stegmotorer tidigare men jag hittade som tur var en mycket hjälpsam video på youtube som förklarade en hel del
och en stegmotorkontroller är beställd.

Då jag fortfarande väntar på mina beställningar kan jag gå igenom lite teori och tankar jag har kring det här projektet. Till att börja med är det ett ganska spontant projekt som sattes igång av just att flertalet pusselbitar så att säga kommit på plats, att köpa en färdig anordning och modifiera den för mina behov är enormt mycket enklare än att försöka bygga någonting själv dock är jag lite fundersam kring stigningen på gängstången på CNC anordningen då den kanske är i grövsta laget så eventuellt måste den bytas till en finare, detta skulle även innebära att man kan köra stegmotorn på en något högre hastighet vilket skulle minska vibrationerna vilket förstås är mycket önskvärt.

något annat jag har gjort är att grovt räkna på matningshastigheten för graveringen genom att jag hittade en 78 varvsskiva med ett antal korta spår varav ett par var 1 cm, jag spelade därav in ett av dessa spår från min skivspelare på 33 rpm och tillsåg att enbart spela in de aktuella ljudspåret därefter kunde jag digitalt ändra uppspelningshastigheten i Audacity.


1 cm grovspår varar ungefär
78rpm: 28 sek
45rpm: 48 sek
33rpm: 1 min och 5 sek

enligt boken "the recording and reproduction of sounds" upptar mikrospår (som används på LP och singlar) omkring hälften så stor plats som grovspår således kan man gravera ungefär dubbelt så finspårigt som med grovspår (stenkakor):

1 cm microspår varar ungefär

78rpm: 56 sek
45rpm: 1 min och 36 sek
33rpm: 2 min och 10 sek

förstås är detta väldigt grova beräkningar (som är utförda på miniräknare och avrundade av mig, en person med urusla mattebetyg) och ska enbart fungera som "ballpark figures" då spårtäthet förstås kan variera kraftigt mellan olika skivor beroende på vad ljudteknikerns önskemål är: inspelningslängd VS. Dynamik.

Ursäkta om detta är ett något rörigt första inlägg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännade och kanske högljutt projekt som vi ser fram emot mer ristningar om!
Det var en liten kompakt enhet du har funnit ! Gärna länk på den tack!
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

tydligen är dessa anordningar ganska vanliga och finns både på många kinesiska sidor.
jag köpte från Wish så att man slipper postnordsavgiften
https://www.wish.com/product/5ac346aebd784c7cf0ef44a0
annars kan man googla på "Mini CNC Z Axis Slide Stroke Linear Stage 150mm Linear" eller liknande så kommer det upp en massa olika varianter på samma sak
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av SeniorLemuren »

Varför kommer jag in på en wish sida med rysk text när jag klickar på länken. Även när jag skriver wish.com så loggas jag in på en rysk sida.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Vet ej när jag öppnar den är det på engelska men jag vet att jag har haft ett liknande problem med banggood, kommer dessvärre inte ihåg hur jag löste det
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Inga som helst problem! Klockren svenska. Kompakt sak. Skall fundera.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Oskar »

Det här skall följas med intresse :)
Jag skulle nog vilja kalla det du kallar för grovspår för "normalspår". På gamla grammofoner med vändbar nål (många radiomöbler hade sådana), ser man ofta "N" som i normalspår, för 78or, och "M", som i mikrospår, för 33 och 45or. Jag vet inte om samma terminologi finns på engelska. Har bara sett "groove" när man refererar till nålspåret i en 78, och så "microgroove" då.

Vad tänkte du dig för material att gravera i? PVC har jag sett förekommer på hemmagjorda graververk.

Lägg gärna in fler bilder på pickupen. Kan den vara gjord för att fästas på en vevgrammofon?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får arbeta fram en anti-RIAA så du får plats med basen.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Egentligen är "grovspår" en direktöversättning av engelskans "course groove" vilket jag sett som benämning för 78-varvs pickupstift jag tänkte det blir lite mindre förvirrande än benämningarna normalspår och mikrospår då mikrospår förstås är den "normala" standarden idag.

Gällande material så har jag förstått att plastglasskivor i polykarbonat skall fungera åtminstone att embossera med en konisk nål och möjligtvis även att gravera om man har en tillräckligt hård och vass gravernål möjligtvis i snabbstål eller liknande. (gravernålar I safir verkar även finnas men dessa är tydligen både dyra och ömtåliga så de skippar jag nog tills vidare)

Gällande "graverhuvdet" tror jag det ursprungligen suttit på en vevgrammofon som en elektrisk pickup för att kunna spela genom en rörradio dock är ju konstruktionen iprincip densamma som ett graverhuvud av vridjärnstyp
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av dar303 »

Jag har en bekant i Brasilien som utvecklat ett gravyrverk för skivor från scratch, från enklare grejor som du länkar till här upp till en riktigt avancerad sak som börjar likna något!
Det roliga är att han bygger allt från scratch med mer eller mindre skrotiga verktyg, han har en hembyggd CNC som han gör fantastiska jobb med, han en riktigt envis jäkel som skulle passa fint här på forumet!
Har du facebook? Här är hans sida: https://www.facebook.com/kostix
Det finns bilder på graverhuvud och en "inverse RIAA preamp" mm som han byggt om du kollar runt lite, adda honom som vän!
agfamatic skrev:Jag har alltid velat bygga ett graververk för inspelning av grammofonskivor men har alltid tyckt att ett sådant projekt skulle vara överkurs för mig med min lilla verkstad som enbart har de mest grundläggande metallbearbetningsverktygen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Klas-Kenny »

Spännande projekt! :)

Visst tusan var det någon här på forumet som experimenterade med att gravera egna skivor för ett antal år sedan? Vill minnas att denne gjorde det helt i sin CNC-fräs.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av X-IL »

Var inte det just dar303?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av dar303 »

Det var det! Vi kodade filen till ett linjärt spår som vi snurrade runt en cirkel med matlab! Det funkade ok men jag fortsatte inte på den idén!
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Har dessvärre lite problem med leveransen av mekaniken gjorde beställningen redan i slutet av september och senaste uppdateringen var den 1 oktober då det skulle avgå från Peking med flyg.

Då paketet skulle vara levererat i förrgår har jag fått pengar tillbaka men man får se om paketet kommer så småningom annars får jag i värsta fall beställa på nytt så dessvärre kan det här projektet ta lite tid.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

idag kom äntligen paketet med mekaniken och det verkade ha överlevt sin långa färd. :D

efter den okulära besiktningen var klar borrade jag ett extra hål i monteringsplattan och ändrade åt vilket håll den var monterad så att det ska bli enklare att montera upphängningsmekanismen för graveringshuvudet.
DSC_1175.JPG
dessvärre verkar gängstången som den kom med på tok för grov, hittade även en extra gängstång i gömmorna men den var av samma sort
DSC_1176.JPG
Gängstången verkar dock ha samma diameter som vanlig M8 gängstång så om man bara kan byta skruven till släden till en M8 lär det funka, frågan är bara hur man lättast gör det :humm:

det bästa skulle ju vara att svarva en ny mässingsskruv av samma dimensioner som den ursprungliga fast med M8 gängor inuti dock äger jag ingen svarv och den lokala mekaniska verkstaden tar sig inte an småjobb, någon här som är intresserad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar