Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

har nu gjort klart det mesta mekaniska på graververket, nu är gravermekanismen monterad till skivspelaren, graverhuvudet är monterat med en m3 skruv istället för dubbelhäftande tejp och diverse anslutningskablar är lödda.
graververk 2.JPG
Nu är det dags för bygget av apparatens styrenhet vilken kommer byggas in i Pultlådan jag köpte, styrenheten kommer bestå av ett nätaggregat för 24v; 12v och 5v, förstärkare, pulsgenerator för fyrkantsvåg, stegmotordrivare samt reglage för apparatens olika funktioner bla styrning av matningsrikting, matningshastighet, på/av för matning, utstyrning (inspelningsvolym) samt även vissa specialfunktioner som tex. En "snabbknapp" för att kunna göra in och utlednings spår.

om man ska börja med nätaggregatet så skulle ett switchat nättagg som har samtliga spänningar vara det enklaste men var kan man finna ett sådant? :humm: nätaggregat för datorer brukar ju ha max 12v vad jag har sett... kanske något industriellt. Annars har jag några 24v trafos från gammal industriutrustning som nog kan användas dock behöver jag också 12v och 5v,
5v är enbart för styrning så där borde strömåtgången vara obetydlig därav kan jag nog använda en LM117 stabbkrets från 12v aggregatet.
(LM117 är ju visserligen inte den mest effektiva lösningen men jag har ett stort lager av dem)

För att generera en fyrkantsvåg av olika frekvenser tänkte jag som sagt använda en 555 vilka jag också har mängder av.
Men finns det någon digital motsvarighet till 555? då det ändå ska genereras fyrkantsvåg kanske det vore lämpligare och kanske även enklare att jobba med :humm: ,
alltså inte någon microprocessor som man programmerar utan en funktionsbyggd IC (inget emot programmerbara kretsar men jag kan inte programmera)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av persika »

I 74HC14 finns det 6 st inverterare, som vardera kan skapa en fyrkantvåg med hjälp av ett motstånd och en kondensator.
Kondensatorn kopplas mellan gnd och en ingång, motståndet mellan ingången och utgången.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

jag har även sett att det finns en IC som heter XR2206 vilket är en hel signalgenerator helt integrerad till en IC. Men jag får se vad jag väljer när jag kommer dit.

Till att böja med nu så är det bygget av en nätaggregatsenhet som gäller nu och jag hittade ett swichat sådant som ger 12 och 5v med 0.5A, som jag tror ursprungligen hörde till en stor gammal extern CD-R brännare,

24v matningen får komma från en eller två vanliga trafos som ursprungligen kommer från en industriell diskmedelspump och som är tillverkade i Korea (nord eller syd framgår inte) sedan tänkte jag bygga detta som ett externt nätaggregat då jag är osäker på om det skulle gå att klämma in alltsammans i pultlådan.
nätaggregat delar.JPG
Så en ytterligare en låda behöver skaffas men som tur är har farsan nyligen skaffat sig en 3D printer, en Voxelab Aquila, och färdiga modeller för olika höljen och projektlådor verkar finnas tillgängliga på Thingiverse tex. https://www.thingiverse.com/thing:4801005 vilken verkar gå att ändra storlek på efter behag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Gjorde en liten 2D illustration över hur jag tänkte att styrenheten ska se ut.

Den runda röda saken i vänstra hörnet är en indikatorlampa och de tre runda sakerna vid texten "snabbmating" "inåt" och "utåt" är tryckomkopplare för att styra släden fram och tillbaka samt tillfälligt öka matningshastigheten för in och utgångsspår. Vid gravering används en trevägs vippomkopplare som sitter under knapparna, mittenläget är stop.
Ratten högst upp i mitten styr snabbmatningens hastighet mellan snabb och väldigt snabb.

Matningensinställningen har liksom växellådan på en metallsvarv flera olika matningsinställningar som matchas till lämpligspårtäthet i förhållande till skivplatans rotation på samma sätt som när man ska gänga en ett runt arbetsstycke på en svarv, detta sker medelst en 12 positioners vridomkopplare.
styrenhet till graververk.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av Oskar »

Det där blir snyggt! :tumupp:
Jag har beställt graverade och lackerade frontpaneler härifrån:
https://www.schaeffer-ag.de/frontplatte ... hYQAvD_BwE#

Man får priset direkt och det är inte ohemult alls tycker jag.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Det medföljde redan en aluminiumfront till pultlådan jag köpte men tänker nog göra genomskinliga dekaler för texten. Ska testa om det går att göra på den egna laserskrivaren eller om jag får beställa från det lokala skylt och reklam tryckeriet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla Kissabout2002s förstärkare några inlägg ner! Han har använt dekaler ("vattenlösliga") till att få text på sin (trä)låda. Jag har sådana dekalark för laserutskrift (laserskrivare) om du vill testa.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Jag hittar ingen Kissabout2002 på detta forum, menar du på Diy Audio? kan du skicka en länk? :?

Vattenlösliga dekaler kan vara en möjlighet men hur fäster de på aluminium? :humm:

Jag har i alla fall varit ute och härjat lite i verkstaden i helgen, till att börja med har jag målat MDF skivorna som graveranordningen sitter på samt gjort en plugg att sätta igen tornarmshålet. MDF är svårt att måla med bra resultat vad jag har förstått men jag hittade ett knep att man kunde klarlacka trät innan man sprejar det med färg vilket verkar ha funkat någorlunda, färgen blev svart då det var den billigaste färgen järnhandeln hade på sprejburk och jag är en snåljåp.
målat trä.JPG
Jag har även börjat borra upp styrehetens frontpanel och har testmonterat lite delar. anslutningen för stegmotorn är en sk. Avitation connector med fyra stift (används bla på privatradio), jag hittade ett litet dammlock som passade.
styrenhet borrning.JPG
anslutning stegmotor .JPG
Slutligen är lådan för nätaggregatet färdigprintad och då jag vet att det blev en förskräcklig debatt gällande en 3D printad vridtrafo här i forumet så jag tillägga att den är printad i PET-G som har en smälttemperatur på 250°C, är relativt stöttåligt och inte är känsligt för uv strålning :)
3d print låda.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av svanted »

han har åckså byggt en:
https://figch.de/index.php?nav=recordlathe_prototyp
huvudet är inte allt för komplicerat...
blir d-a sugen, tänk att kunna fylla jukeboxen med "exklusiva" skivor...
om man nu klarar av det...
ivf räcker inte tiden till just nu,
funderar på att klona mig..
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Då skivspelaren är lagad (mer info här viewtopic.php?f=2&t=104740) fortsätter detta projekt.

nätaggregatet är mer eller mindre färdigt och jag kom att använda en ringkärnetrafo istället som jag köpte från Svebry i form av ett surplus 24v nätaggregat med medföljande likriktare och filterkonding.

Även frontpanelen till styrenheten är färdigborrad
styrenhet plåt.JPG
och har nu mestadels alla omkopplare, lampor, mätare, och anslutningar monterade.
Vu mätaren som jag fyndade på Tradera är av det Japanska fabrikatet Kyoritsu och har även inbyggd skalbelysning som verkar gå på ungefär 5-6v 0.1A
styrenhet kontrollpanel.JPG
Nu återstår inkoppling av alla olika moduler och test och trimning av oscillatorn. Jag hittade ett förstärkarkort med en LM1875T samt en NE5532P med integrerat tonreglage vilket kanske kan modifieras för att ge en lämplig inspelningskurva. :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Det tar sig långsamt men säkert, har lött en ocktalsockel för spänningsmatningen, monterat alla audioanslutningar alltså RCA och 3.5mm teleanslutningar. samt börjat montera in modulerna i höljet
Fyndade några även passande gamla bakelitrattar på tradera vilka jag tycker passar.
graververk senaste front.JPG
ocktalsockel.JPG
montering .JPG
omkopplare oscillator.JPG
Jag har även kommit fram till följande: det är smidigare att ha två oscillatorer, en för de snabba hastigheterna alltså för in och utgångspår och en "långsam" för graveringen av ljudspår och växla mellan de genom den lilla knappen ovanför de gröna och röda styrtangenterna.
dubbel 555.JPG
Det andra är att det kan vara fördelaktigt att även ha en ingång för en extern oscillator ifall man gravera med någon udda spårtäthet eller om man i framtiden vill försöka programmera en Raspberry pi eller liknande enkortsdator att automatiskt reglera spårtätheten beroende på ljudnivåer på den ljudfilen man graverar.

Jag har även sysslat lite med teorin kring graververkets funktion. då skivplattans rotation är oberoende av graveranordningens hastighet så måste den arbeta i enheten distansminut, i det här fallet cm/minut dvs. Hur många centimeter tonhuvudet förflyttar sig på en minut. För att räkna ut vad en given spårtäthet motsvarar i cm/minut räknar man varv per minut delat i spårtäthet per cm dvs
RPM / L/cm (linjer per cm) exempel: 45(rpm) / 47(L/cm) = 0.957cm per minut

inom musikindustrin används en mängd olika spårtätheter, högre spårtäthet betyder längre speltid men lägre volym och tvärt om. här är en icke-metrisk tabell över olika spårtätheter
Disc cutting timing per LPI at 3 speeds.gif
för att omvandla L/in till L/cm används denna formel: L/cm = 0.394 x L/in
tex. 254 L/in = 100 L/cm

Nu är bara frågan hur man ska beräkna drivfrekvenser till stegmotorn? den driver en gängstång med 1mm stigning och antalet microsteg per rotation är inställbart på stegmotordrivaren, har fått lite hjärnsläpp av all matematik.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Bygge av graververk (grammofoninspelare) av CNC delar

Inlägg av agfamatic »

Det var snart ett år sen jag skrev här, tiden har en tendens att gå fort.

Jag har valt att göra några förändringar i förstärkarkretsen till tonhuvudet, den består nu av en klass A förstärkarmodul som slutsteg och jag ska få några kretskort gjorda för förförstärkaren med tonkontroll samt ett relä och oscillatorkort.

Här är oscillator och reläkortet:
555 oscilator relay logic board.jpg
Konceptet är helt enkelt att tonkontrollen som är av Baxandall-typ har trimpotar för bas och diskant vilka ställs in tills det “låter bra” Tonhuvudet har ju inte en helt rak frekvenskurva, men det kan vara till fördel, då om jag förstått saker rätt, tenderar tonhuvuden av vridjärnstyp att ha en lägre basrepons än diskantrespons om dessa är någorlunda matchade till förstärkaren vilket betyder att man får en bassänkning “gratis”

Jag fick lite hjälp och konstruktiv kritik från en Facebookgrupp med samma namn som detta forum i att få till kopplingen för Opamp versionen av förstärkaren då jag är mer bekant med rör och transistorer än operationsförstärkare. Det finns säkert fler saker i mina kopplingar som är lite koko, jag är ingen audioingenjör.
Ja förstärkaren har bara positiv strömmatning då nätaggregatet för +5 och +12v är en färdig kommersiell modul och inte har några negativa spänningar, dessvärre...
I värsta fall om ljudet låter skräp med enkelmatning köper jag en DC till DC modul som erbjuder negativ spänning och jag ser till att konstruera kortet att enkelt kunna kopplas om för dubbelmatning.
tonkontroll för graververk 5.jpg
Jag gjorde även en transistorbaserad version
tonkontroll för graververk transistor 1.jpg
Jag har även gjort ett kort för att ge VU mätaren en logaritmisk skala. Kortet konstruerade jag så det passar direkt på mätarens baksida.
DSC_0716.JPG
DSC_0717.JPG
Här är schemat, det är taget härifrån: https://www.giangrandi.org/electronics/ ... eter.shtml
Vu meter circuit kicad.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar