Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Att bara sätta upp skyltar om kameraövervakning med väl synliga kameror eller atrapper gör mycket för att skrämma bort folk. Jag har haft flera här på gården som stuckit fortare än kvickt när dom väl sett skyltarna och kamerona.

:) Att skrämmas är bra sätt. Sedan har man ju även de systemen som då har sjukt högt ljud och rök. Sådanna system gör nytta också och dom vill sällan vara kvar länge.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Solel till torpet

Inlägg av Akai »

Tänker största modellen av rökmaskin som startar i det tysta när larmet löser, efter någon minut när den blivit varm så fullständigt fylls huset på några sekunder med londondimma :D , undra hur reaktionen blir :lol:

Jäkla trist att vissa inte har den moraliska kompassen "mitt och ditt"

Ljud, ljus och närvaro. Det är nog det bästa. Men problemet är ju när det ligger ödsligt, då vet de ju om att det är ordentligt lång framkörning för polisen.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Glenn »

AndLi skrev: 12 maj 2022, 14:12:00 Och hur gör man dessa spårningar som privatdetektiv, för jag antar att polisen inte börjar begära masttömningar för vanliga inbrott?
Det får man förstås inte, det är polisen som måste begära ut.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17042
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av AndLi »

Är man inte tillbaka på ruta ett då? Att försöka få polisen att utreda det?
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solel till torpet

Inlägg av MiaM »

Misstänker eller åtminstone hoppas att sannolikheten att det faktiskt sker en utredning ökar om man serverar bevis/ledtrådar till polisen, t.ex. bild på förövaren och vad en imsi-catcher fångat.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

vaxfan skrev: 12 maj 2022, 20:46:35 En åtelkamera kanske vore nått?
Vet inte hur mycket ström de drar, men de ger ganska bra bilder i mörker och är inte så extremt dyra.
Hade en åtelkamera. Den blev stulen vid förra inbrottet...
Men. Batteritiden på den mörkare årstiden var rätt dålig, nån knapp vecka. Kan iofs vara den variant som jag hade som var kass, vet inte riktigt.

Iaf. Köpte ett begagnat vapenskåp. Det var en stor tur att dörren på det gick att haka av för skåpet i sig var knappt bärbart på två personer. Äldre vapenskåp, vet inte exakt vad det väger men gissar på runt 140 kilo utan dörr. Och i detta ska jag låsa in mina verktyg ute i boden. OM nån bekymrar sig och tar det med sig, ja då får jag bjuda på det, med alla verktyg i så blir det vikt på runt 200 kilo :-D
Har släpat alla verktyg fram och till torpet ett par gånger nu och det är riktigt jobbigt och tråkigt och tungt.

Det där med röklarm eller fog-generator som det heter på engelska är inte så dumt. Ofarlig rök men otroligt tjock och lägger sig inte på flera timmar. Ett gott stöldskydd. Enda kluriga är...jag är offgrid och måste hushålla med elen under den mörka årstiden och de larm jag sett drar liksom trettiosex watt kontinuerligt. Det är inga problem i april-september, men det är katastrof energimässigt sett i december och januari. Jag får väl ha som plan att sätta upp fler solpaneler....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Solel till torpet

Inlägg av mrfrenzy »

En rökmaskin måste ju fungera vid strömavbrott, för att slippa ha stora dyra batterier som ska bytas var tredje år låter man i fastighetsinstallationer en stor metallklump hålla värmen dygnet runt.

Det du söker är en rökmaskin för fordonsbruk, dessa har ingen varmhållning utan förlitar sig på att dra hög effekt från blybatteriet när det är dags att skapa rök:

https://www.smokemachines.net/buy-car-s ... stem.shtml
simply
Inlägg: 497
Blev medlem: 19 januari 2006, 11:27:36
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av simply »

Angående tracker så finns ju GeoSafe som säljs i välsorterad båtaffär bland annat. Knapp tusing, sätt i eget SIMkort. Går på 12v men har även inbyggt batteri som räcker ngr dagar tror jag.
Kan sätta GeoFence, har NO+NC larmingång samt utgång till relä samt signalhorn.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solel till torpet

Inlägg av MiaM »

Om det blir plats över i vapenskåpet så kanske det är säkrast att förvara några betongklumpar också i det, så blir det ännu tyngre att släpa.

Tänk dock på risken att potentiella tjuvar förstör låset så att du själv blir tvungen att bryta upp skåpet, eller än värre att de vandaliserar saker. Verkar ju dock hittills vara klassiska bottenskraptjuvar som stjäl av ekonomiska skäl snarare än ungdomar som ger sig på att vandalisera saker.

En variant kan annars vara att förvara ett gäng trasiga värdelösa prylar som ser fina ut så att de är lätta att stjäla. Ser ju inte så snyggt ut på gården, men. (Sidospårsanekdot: När jag bodde i lägenhet för ett gäng år sen så fick jag inbrott i vindsförrådet två gånger och vad jag märkte blev inget stulet, trots att det fanns prylar såsom förra generationens PC (tänk en 486DX2-66 då en Pentium 166 var det hetaste på marknaden) som var värdefulla. Förrådet var så fullt med prylar att det var svårt att överskåda, och bland dessa prylar var det gott om grejer som en tjuv skulle ha mycket svårt att tjäna pengar på, som t.ex. möbler, elektronikskrot jag använde för att plocka delar av, grejer som jag skruvat isär för att reparera senare osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Solel till torpet

Inlägg av Klas-Kenny »

Se till att skruva fast skåpet ordentligt i väggen bara.

Välter man skåpet framåt brukar de inte vara så svåra att komma in i bakifrån sen.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Lustigt nog så har jag fått både namn och flera bilder på inbrottstjuven. Han kallas för Patte (heter Patrik), är en bit över 40 bast och yrkeskriminell från Kungshamn från början, men "bor" numera i en husvagn en bit utanför Munkedal. (Hmmm, man kanske skulle montera en tracker på hans bil som larmar om den kommer för nära, för sent på natten?)

Han var på besök igen i höstas. Verkar som om det tog en stund att ha sönder låset vid bommen (ja det är en kilometer från torpet) men klockan 02.57 så gick larmet på torpet. Och om vi säger som så, vid tretiden på natten, det är fel tid att klampa in på nåns tomt.
Den här gången så hade jag monterat upp en övervakningskamera vid skjulet (där de stal mina motorsågar, elverket och en massa bensin förra gången) så larmet gick igång direkt. Och jäklar vad han spratt till och sedan sprang därifrån. Enda stulna, eller rättare sagt förstörda, denna gång är bomlåset. Har bytt till ett ännu grövre bomlås nu, svårt att hitta större.

Har lämnat alla uppgifter till polisen. Som...som vanligt, inte gjorde nånting utan bara lade ner anmälan. NÅ! Det ska anmälas ändå, för statistikens skull om inte annat. Dessutom så hittades elverket han stal i våras utanför det ödehus han bodde i då, med sprängt topplock. Han hade antagligen kopplat förbi oljevakten och struntat i att fylla på ny olja. Det var synd för Kipor IG2600 var et bra elverk. (Och nej, polisen lyckades inte se sambandet och att det var MITT elverk heller...aningen tröttsamt).
Skaffade nytt elverk. Ett Chapion på 2200W. Det är sämre på alla sätt. Dels är det högljutt, Kipor var betydligt tystare och robustare, och dels låter chamion-elverket som om det kämpar för livet och håller på att gå sönder om man drar ur det 1900W kontinuerligt, om man sänker lasten till 1500W så låter elverket mer harnomiskt och normalt i motorgången, men då tar det tio timmar och två tankfyllningar att ladda batteribanken fullt, det är segt!

Sedan en vecka har torpet gått offline. Batteribanken tom skulle jag gissa (fast jag vet inte...teoretiskt kan ju Patte med vänner varit där och plockat allt, tror iofs inte det men man vet inte). Var där senast strax före jul, laddade batteribanken fullt då och med enorma mängder snö på panelerna går inte nån ström in heller. Men en månad på batteri för både internet och övervakningskameror är ändå imponerande. Ska dit i morgon och kolla till allt.

Just ja! Jag bytte basenhet till övervakningskamerorna och jössess vilken skillnad! Noll falsklarm på grävling, rådjur och grannkatter. Har sedan dess endast larmat när människor klampar runt där de inte ska!
Köpte ett paket med ny basenhet och eufyCam S330 kameror med inbyggd solcell. Det där var väl värt sina pengar, även om det inte var billigt. Det verkar som om "intelligensen" ligger i själva basenheten för inte heller de gamla kamerorna (utan solceller) har några falsklarm längre! Kan verkligen rekommendera, det här är vassare än netgear arlo på alla sätt.
Skriv svar