Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Solel till torpet

Inlägg av Hobbyisten »

Funderar.....värmeväxlingen vid bergvärme fungerar väl med freonprincipen (även om det idag inte ofta är freon), att reversera processen skulle kanske endast kräva vanlig utomhusluft som värmen försvinner i ?!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av danei »

En värmeväxlare är en pryl som överför värme från ett medie till ett annat. När man kyler med bergvärme brukar man ha en värmeväxlare direkt mellan bineen och luften.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Solel till torpet

Inlägg av nifelheim »

Castor skrev: 8 oktober 2019, 13:59:53 Det är väl försäkringsbolagen som inte gillar "hemmapul" med solpaneler, det är ju stora strömmar så brandrisken är inte försumbar.
gränsen för "hemmapul" var iaf tidigare (typ 10 år sedan) max 50Volt/10A /200VA säkert något liknande idag :-)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Jo inbrottet var en deppig sak. Och de gjorde verkligen rent hus. Inte ens en skruvmejsel eller tång kvar. Och det går ju i princip inte en gång utan att jag upptäcker nått mer de snott. Det senaste i upptäckten är en kasse med blandade slangar (visserligen oanvända men ändå). Bränsleslang, grov slang, nått mer. Helt crazy. Och en märklig grej, de snodde fem burköl, men finöl typ IPA med mera, det lämnade de kvar. Oookej, inga finsmakare direkt.

Har, efter att ha läst på om olika system skaffat ett par Efuy cam övervakningskameror, ett larm (som kan skicka sms om det triggas), plus ett par rörelsedetektorstyrda led-lampor. Grannen två kilometer bort hade fyra eller fem inbrott men efter att han satte in rörelsestyrda lampor så minskade inbrotten radikalt. Eufy cam har väldigt bra batteritid plus kräver inte prenumerationstjänster som Netgear Arlo gör (som iofs har snäppet bättre bild).

Satte också in ett lås, en specialvariant som gör att man måste ha nyckeln i dörren för att kunna öppna även inifrån (ja, den dörren är självklart öppen dygnet runt när jag är där -ingen vill ju feppla med nyckel om det råkar brinna, men om nån hoppar in genom ett fönster så får de också se till att ta sig ut genom samma fönster alternativt att göra kaffeved av dörren). Dyrt lås blev det 3500:- totalt.

Man kan aldrig skydda sig mot inbrott helt. Men man kan göra det svårare.
Funderar på att skaffa ett vapenskåp. Inte för att ha vapen i, för jag har ingen jägarlicens (än), men tänkte att där kan jag förvara skruvdragare och alla verktyg etc.
Funderat lite löst på ett röklarm med. Nått som på en halv sekund puffar ut en tjock men helt ofarlig rök (det blir sjuukt svårt att rota runt och stjäla nått då) som iaf ger bra med tid för att reagera, tar timmar att vädra ut röken.

Nu är panelerna iaf monterade, ramar av sibirisk lärk som är behandlad med okokt linolja i omgångar, och takgenomföring gjord. Kabeldragningen ska göras lite snyggare, även om kablarna ÄR UV-resistenta så vill jag ändå lägga dom i uv-resistent rör. Inget är inkopplat än. De får en person med rätt elbehörighet göra, ska låta samma elektriker dra om så att jag får jordade uttag och ett eget jordtag plus ordentlig elcentral, jordfelsbrytare och så vidare, inget fusk här inte bara för att jag är offgrid.
Att notera: Det är troligen en behörig elektriker som gjort den nuvarande elen (samt monterat uttaget på utsidan för elverket) men det är en rätt jäkla usel installation så behörig elektriker garanterar ju tyvärr inte att det blir rätt eller bra, även om chansen är större än om nån glad entusiast gör det.
paneler-2021-04-24 19.27.01.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

nifelheim skrev: 24 mars 2021, 00:03:32 gränsen för "hemmapul" var iaf tidigare (typ 10 år sedan) max 50Volt/10A /200VA säkert något liknande idag :-)
Ja i solslingorna är det ju två slingor med 125V 5.5A, och på batterisidan 48V och 125A som mest. Så det passerar väl över både gamla och nya regler.
Apropå det. Elektriker brukar ju ha ett standardkit med utrustning, men jag misstänker att jag mest kommer att få ett stort leende som svar om jag frågar efter en DC-säkring för 48V och 125A, behövs en sådan, plus en ordentlig DC brytare på batteriet. Iofs skulle jag kunna sätta på en Andersson-handske som klarar 600A 500V så kan man dra ur, men ser snyggare ut med reglage. Säkring måste jag ha ändå. Man borde kanske kolla lite efter utrustning för telestationer, där är det just 48V.

Hmmm. Borde cad:a upp lite hur jag tänkt så jag kan bolla med vad elektrikern tycker.

Batterierna ska jag för övrigt hämta i morgon.
Detta beror på UPS som haft dom ståendes på sin central i Mölndal men inte fått tummen ur den berömda kroppsdelen för att leverera dom på snart TIO veckor. Alltså TIO veckor för att flytta dom 1.5 mil. (Och därimellan har de sagt att de varit "försvunna"....men då trackingen liksom slutade i Mölndal i mitten på mars månad så var det liksom rätt uppenbart var de var).

Det är för mig väldigt tydligt att UPS är ett företag som i princip bara fungerar för företagstransporter, men absolut inte för privatpersoner.
Frakten från kina och till Polen (där UPS tog över) gick däremot på bara fyra veckor.
UPS och FedEx är två fraktföretag som inte fungerar i Sverige. DHL, Schenker och Postnord funkar ungefär hundra gånger bättre.
När jag tänker efter. Jag tror inte jag lyckats få ETT enda paket levererat av UPS. Antingen fick man åka till deras central och hämta, eller så fick en kompis som jobbade på UPS svänga förbi mig med paketet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av danei »

Ett gammalt kassaskåp är bra för skruvdragarförvaring. Efter som man inte vet var nyckeln varit har de inget värde som kassaskåp, som vapenskåp är de inte godkända. Vilket resulterar i att de blir billiga.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med ABB s3 samt s5 som brytare för mina batterier. Dom styrs även av bms systemet.

DC säkringar så sätt vanliga för innomhuscentralr. Se bara till att dom är märkta för DC. Jag kör med Schneider där. Sedan på solsidan har jag för hvdc samt åskskydd. Kan ta ett kort på det senare alt spana min min sida.
Alla dessa är godkända av elektriker.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av MarcusUmeå »

Gizmo skrev: 4 maj 2021, 02:09:14Funderar på att skaffa ett vapenskåp. Inte för att ha vapen i, för jag har ingen jägarlicens (än), men tänkte att där kan jag förvara skruvdragare och alla verktyg etc.
Gamla vapenskåp, som inte längre är godkända som vapenskåp enligt de nya reglerna, brukar gå att få tag i för en spottstyver på Blocket och liknande. På återvinningscentralerna slängs dom hyfsat ofta eftersom det i princip inte finns någon marknad för dessa. Skruvar du fast det skåpet i väggen och gömmer nyckeln på ett bra ställe så får dom jobba ordentligt innan dom tar sig in i skåpet. Du lär ju kunna sätta larm i skåpet också så att du får en signal i telefonen om någon öppnar upp det utan att använda nyckeln. Eller bara en väldigt högljudd mistlur i lagom öronhöjd vid skåpet :D
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Kassaskåp känns spontant som...lite för tunga och lite för litet utrymme i förhållande till tyngden. Men jovisst, vapenskåp, nytt eller gammalt känns mer rimligt för att hindra att de stjäl ens verktyg igen (för jo, inbrott kan det ju bli igen, bor man lite avskilt så är det lätt hänt det är bara naivt att tro nått annat).

Nu har jag hämtat ut batterierna. (Som funnits hos UPS sedan 17:e mars, problemet var att UPS hade ställt dom på hyllan för förtullning, men eftersom tullen aldrig efterfrågade paketen så kom de heller aldrig till mig, löstes via måååååånga samtal, UPS är som sagt bäst för företag och funkar mindre bra för privatpersoner).
Planen var att göra en balansering av alla celler. Men. De bussbars (vad säger man på svenska?) som de skickade med räcker bara för att koppla ihop ett batteripaket med, inte för att parallellkoppla alla. Normalt sett så rekommenderar man ju att man parallellkopplar alla och låter dom stå så i en vecka eller två så att laddningen i varje cell. Dock har mätt varje cell och de ligger nästan på millivolten exakt samma, att det skiljer +-1 en millivolt per cell kan nästan lika gärna vara mätfel av mätinstrumentet. Man skulle också kunna demontera och balansera lite senare. (Debatten om man ska topp eller bottenbalansera kan man ju alltid fundera över, själv tänker jag att det är nog vettigast att bottenbalansera och så ser man till att inte ladda dom till 100% så får man hyggligt lång hållbarhet på cellerna till priset av lite mindre lagrad energi, men med 14kWh istället för 15kWh så blir det ok ändå).

Åkte iväg och skaffade åtta stycken gängstänger också. LiFePo4 ska ju ha lite lagom tryck på sig för att cellerna inte ska deformeras när de laddas eller urladdas och de håller då lite längre. Lite smådyrt med gängstång. Å andra sidan fanns de bara i fasta längder så tja, så fick det bli. Noterade att några celler (kanske fyra av 20) är lite svullna. Det är frågan om några millimeter så nog ingen fara, men i mitt tycke, kanske lite konstigt om det ska vara flång nya Grade-A-Cells alltså ej andrasortering och ej använda. En cell hade fått sig en kyss på terminalen så den är lite sned. Inte bra. Skadan syns utanpå paketet också så det är nått fraktföretaget har råkat åstadkomma med andra ord. Men eftersom det inte direkt syntes när jag hämtade ut dom så är det liksom lite kört att reklamera.

Elfirman som ska göra om 230V-delen verkar ha gjort soclcellsinstallationer förut, det är bra. Dock verkade de inte ha gjort nån som är offgrid, men tja, det ska nog funka bra ändå.
2021-05-08 13.13.41.jpg
Skadad terminal:
2021-05-08 11.54.08.jpg
Lånad bild, såhär ska gängstängerna användas:
platbit-for-batterier.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Du hänger i DIYPowerwalls gruppen antar jag? Känner igen bilden :) (Diy Tech & repairs här....)

Notera att skillnaden mellan cellerna som du nämner är ganska orellevant om du inte anger spänningen du testade vid. Detta för att vid deras vilande spänning kan SOC skilja 50% eller mer vid samma spänning.

Så ladda upp dem alla i parallel till 3.6V och låt dom stå en vecka efter det. Det viktiga där är att balansera dem vid ett ändläge där spänningen svänger er drastiskt.

Vad för BMS ska du köra? Om du inte bestämmt så kan jag rekomendera DIYBms. Håller på med buggrättning av shunten och ska även testa senaste revisionen av den inom kort :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Tänkte köra en Daly BMS. Ska väl vara ok. Men kanske inte det absolut bästa (den har väl t. ex. ingen termostat för att stänga av vid 2 plusgrader eller nått så det får skötas på annat sätt) men ska väl duga, framför allt så är det vad jag har.
Jo. Man letar info på många ställen, så är det ju.
Det kluriga var att de busbars som jag fick med mig räckte inte för att koppla alla celler parallellt. Skulle behöva dubbla mängden då. Eller på nått sätt tillverka, för jag tror inte man kan köpa över disk? Möjligen skulle det funka att kapa samt platta till kopparrör och sedan borra i dessa, ett jäkla meck. Men jo, det är väl rimligt antar jag.
Alla celler mäter just nu 3.1V men just det där är ju det luriga, man vet inte om det är 30% energi eller 60% energi i dom. Jag är nog mest inne på att göra en bottenbalansering. Hmmm....vad får man för resultat om man varken gör topp eller bottenbalansering utan bara kopplar ihop alla celler parallellt och låter dom stå två veckor?

Ett problem är att hemma så....nätaggregatet jag har kan bara ge 5A så om jag räknar rätt, 16 celler x 310Ah då borde det ta alltså 41 dagar att toppbalansera. Det eh...hummm blir lite mycket.
Solcellsregulatorn i sig kan ju spotta ur sig 70A fast med den installerade effekten solpaneler jag har så kommer den nog som mest att ladda med 22A.
2021-05-09 14.46.58.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Daly är för Ebikes och liknande om du frågar mig. Jag hade hellre plockat en bms som kan köra extern kontakor eller t ex en ABB S3/S5 med shunt trip. Dessutom har Daly begränsat med balanseringskraft.

Ja precis att balansera vid 3.1v är lönlöst. Du kan ha en med 30 och en på 60++ utan problem och det som händer är ju att du har reducerat tillgänglig kapacitet innan någon är full eller tom med dessa 30% samt att du får en annan komplexitet och du måste ha BMSn att styra både din last och laddning och det finns inte i dalyn.

Topp vs botten. Vad är mest skadligt ? Nu är LiFePo4 mera stabilt och är inte lika kritiskt mot överladdning som flera andra lithium blandningar är men med det sagt får man välja vill du inte överladda!

Därav ska du också topp-balancera och det är också det 99% av alla BMS system är gjorda för. Topp balancerar du så vet du att så länge cellerna sköter sig kommer du inte överladda en cell. Däremot bottenbalanserar du och det skiljer 5ah mellan en cell mot resten kommer denna cellen överladdas före alla andra!! Och när LiFePo4 når fullt dvs 3.45+ stiger spänningen i en rasande fart och du har snart 4v i den cellen som har lägre kapacitet.

Frågar du mig så gäller toppbalansering och det ska göras INNAN om du inte vill ha en bms som jobbar ansträngt i flera veckor. (Dessutom måste du ha en som snackar med laddaren så du slipper vakta)
Använd vanliga kablar och ringterminaler. Behöver ju inte vara några plattor mellan. Räcker ju rent krasst med vanliga labbsladdar!

Och ja det tar tid att balansera om man inte har något större men det är värt det. Tro mig :)

När det kommer till balansering finns det lite att man säger 1A balanseringsström per 500Ah batterykapacitet. Givet så har man riktigt bra system behövs inte detta men det kan vara skönt att ha. Man får inte glömma att man bara balancerar kanske 3-4h per dag och det är ju när batteriet är fullt och man har överskott.

Nu vet jag inte vilken Daly du tittat på men det flesta har 30mA... Och är statiskt satt vid 3.8V på vissa av serierna :) (Ovan bild ger mig inte mycket träffar om spec)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Doh! När jag söker på modellen så hittar inte jag heller. Jag kikade nog aldrig in på företagets hemsida, det borde man gjort, inte lättnavigerat. Men JA, jag tycker att sladdarna som går från BMS:en till batterierna är lite VÄL tunna. Men å andra sidan, BMS är till för att göra sista lilla perfekta balanseringen, inte för att fixa till en cell som är på 40% laddning när ett par andra är på 100%. Så ja balansering får det bli. Det blir till att hitta ett kopparrör, kapa av i lagom långa längder och platta till med skruvstäd, för att därefter borra hål. Och så får det stå på med det relativt ynkliga nätagg jag har (som ger som mest 5A ut), det lär väl ändå ta veckor att få 16 celler från 3.1V till 3.2V så det borde väl överleva en långhelg, eller så sänker jag lite till på laddspänningen. BMS:en i sig ska vara styrbar via blåtand så går att vara rätt petig.
Jag var först inne på ElectroDacus BMS pga verkade välgjord. MEN. Där verkade det vara nån princip om att ingen kör mer än 24V så ett 16S system går bort om man kör ElectroDacus. Jahopp. Där föll den bort.
Iaf. Varianten jag har kopplar man blåtand till och kan ställa in ganska exakt. Det är fullt möjligt att jag byter till annan BMS så småningom. Men nu är det den jag har så då får det bli så.
Det är inte så att jag tittat på den. Utan den ligger här hemma :-)
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Som sagt man kan klara sig långt på en väldigt låg balansering och tittar du så har vissa bilare bara 30-70mA som balansering. Man får ju hålla koll. LiFePo4 är i vilket fall väldigt mycket mer stabil kemi så man behöver inte vara lika orolig över en fin brand bara för man råkar gå lite över!!

DIYBms som sagt skulle jag rekomendera som ett alternativ. Shunten är ute för testning nu och ska buggtesta och koda lite för den också och hjälpa stuart med det sista. Men ja det är ju DIY men priset är rätt :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Tjaaa. Om man kan få DIYBms att lira med Victron GX (regulatorn EasySolar-II 48/3000/35-32 MPPT 250/70 GX har alltså en GX modul inbyggt i sig) så vore det perfekt. Men annars tror jag inte det tillför så mycket för mig. Men vi får väl sätta det på laddning och ansluta BMS:en jag har så får vi se lite hur det går.
Skriv svar