Självspelande piano

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Självspelande piano

Inlägg av bit96 »

Julpyssel på hög nivå.
Kul att följa och God Jul.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Absolute! Julpysslet fortsätter :)
IMG_0097.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0097.jpg

Närhet:
IMG_0098.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0098.jpg

Ett uppkommet problem är att de mina adaptrar tenderar att rotera, så vi får se om det blir ett problem eller om det kommer ordna sig när trådarna är fästa i dom. Det blir dåligt om de hakar i varandra. Det visar sig om jag behöver göra någon anordning för att hålla de på plats.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Didde 23 oktober 2020, 23:18:00, redigerad totalt 1 gång.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Alu balk 40x40 för montering av alla magneter och elektronik. Har gjort en väldigt enkel lösning för att fästa den genom att tillverka två bräder som sitter fast på samma anordning som den gamla spelmekaniken suttit på.
IMG_0099.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0099.jpg

Här är alla plåtar med magneterna dit satta. Jag känner själv att projektet storlek verkligen avspeglar sig när man ser allt monterat.
IMG_0102.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0102.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Didde 21 oktober 2020, 21:32:25, redigerad totalt 1 gång.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Självspelande piano

Inlägg av svanted »

kanske dumma frågor så sent i bygget men kommer magneterna att låta?
och kan attacktiden styras?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Självspelande piano

Inlägg av Klas-Kenny »

Tänkte lite i samma banor.
Har du testat att en sån här magnet faktiskt kan slå an en tangent på tillfredsställande sätt? :)
Jag har missat det i så fall.

Känns vågat annars att bygga allt detta ifall det visar sig inte fungera tillfredsställande :shock:
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Inga frågor är väl dumma?

Magneterna har jag plockat isär och satt i en gummipackning, detta dämpar ljudet "metall mot metall" ljudet, så det är ett dovt ljud istället för ett klickande, om det är tillräckligt är svårt att få en uppfattning i sin helhet, men från skrivbordet "hört" så är det en enorm förbättring. För att det inte skall fortplanta sig så är de isolerade genom en kabelgenomföring runt skruven.

Och jodå, det är testat, :D
I inledningen av projektet så hade jag för svaga magneter på 10N, så jag har testat mig fram lite, de som sitter upp nu är på 25N.

Angående anslagskraften så är det allt eller inget just nu. Men det avspeglar den gamla funktionen med pappersrullarna.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Självspelande piano

Inlägg av bobobo »

Med pwm-styrning av strömmen till spolarna kanske man kan styra kraften/hastigheten bra? Kanske går utan att ändra någon hårdvara alls?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Självspelande piano

Inlägg av Klas-Kenny »

Didde skrev:Och jodå, det är testat, :D
Så bra, då slipper jag ligga sömnlös över det mera. :wink:
Och bara se fram emot att få se resultat när pianot spelar sen! :)

Är det en elektromagnet med hyfsat konstant fjäderkraft för retur så borde det hela gå att kontrollera tämligen väl med PWM/strömstyrning, på samma sätt som tex. proportionalventiler för vätska.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Hej!
Med höstmörkrets intåg så kommer här en liten uppdatering.

Plåtar, kort, magneter sitter, och allt är kopplat. Så nu får vi se om energin räcker till att få höra lite julmusik
IMG_0636.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0636.jpg

edit: Varför ser jag inte bilderna längre? Det blir bara en icon trots att länkningen stämmer :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Didde 21 oktober 2020, 21:29:40, redigerad totalt 1 gång.
Zhorts
Inlägg: 217
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Självspelande piano

Inlägg av Zhorts »

Troligast för att den sajt där du laddat upp bilderna inte tillåter "image hotlinking" - att man direkt levererar bilder till en annan sajt. Detta var ett problem i internets barndom, att någon annan fick betala en massa för bandbredd. Numera är det vanligare av upphovsrättsskäl och för annonsintäkter.

Det som brukar föreslås är att alla bilder laddas upp till forumet direkt. På så sätt så kommer de alltid finnas kvar, så länge forumet finns kvar, oavsett vad som händer med externa sajter.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

hmmmf, märkligt när det tidigare funkat, men de ligger hos telia och de kan såklart ha spärrat något i någon uppdatering. Anledningen till att jag brukar lägga bilderna externt är att jag tycker det är roligt när även gäster på forumet kan se bilderna, förr var det väl låst att bilagor endast kunde ses av medlemmar?

aja.

jaha, är detta spiken i kistan för det här projektet? Det är så att min lösning för att överföra kraften ifrån magneterna till tangenterna har visat sig vara en otroligt dålig lösning, tyvärr. Lösningen: Ja, det är att rotera allt 180 grader, montera det under och borra upp ett en "pigg" som skjuter på tangenten. Det är väldigt mycket jobb. Vi får se om det kommer att genomföras eller om jag stänger locket och är nöjd över att den elektroniska lösningen gick att få ihop.

Här är bilder ifrån ett test med magneten underifrån.
IMG_0724.jpg
En gängstång som kommer upp för att peta till tangenten.
IMG_0726.jpg
/Robban
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av Klickmans »

Har nu läst tråden från början till slut, och jag blev verkligen impregnerad.

Vilken skaparenergi du har! :bravo:

Hoppas du går All In oavsett vad sambon tycker, och dokumenterar din skapelse.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Självspelande piano

Inlägg av _R_ »

Didde skrev: 21 oktober 2020, 21:53:06 ...Det är så att min lösning för att överföra kraften ifrån magneterna till tangenterna har visat sig vara en otroligt dålig lösning, tyvärr.
Beundransvärt ändå, allt som har åstadkommits hittils. Respekt för proffsigt genomförande oavsett hur detta slutar. Men exakt vad var det som felade i kraftöverföringen ? Eller kan man säga att det var magneterna som var för svaga ?
Sedan är jag nyfiken.. Finns det någon kommersiell sajt där man kan beställa laserskurna RF-plåtar, eller är det gjort via personliga kontakter ?

/R
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror du är på rätt väg, för hur får man annars något att banka på strängarna?

Det enda alternativ och där har jag liksom inga skisser mer än lösa bitar som flyter runt i cerebralsoppan: En roterande axel horisontellt längs med tangenterna och något som får något att med axelns moment banka till tangenterna. Men nu har du en lösning med massa solenoider ...
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Självspelande piano

Inlägg av Gimbal »

Didde skrev: 21 oktober 2020, 21:53:06 jaha, är detta spiken i kistan för det här projektet? Det är så att min lösning för att överföra kraften ifrån magneterna till tangenterna har visat sig vara en otroligt dålig lösning, tyvärr.
Ajdå, hur var det tänkt att fungera och varför fungerar det inte? :humm:
Det är lite svårt att förstå bara genom att titta på bilderna.
Skriv svar