Självspelande piano

Berätta om dina pågående projekt.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Självspelande piano

Inlägg av tingo »

Bra gjennomført! Mulig at "returklikket" kan dempes med filt, hvis du finner rett plass og montere filten på.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Tack för alla glädjerop, och visst är det roligt att de fungerar.

Nu har jag "plågat" hela familjen i flera timmar utan avbrott, min dotter tycker dok att Metallica är roligare än dom traditionella piano melodierna. Och nu vet jag exakt vart det kommer ifrån.
Det verkar som att trätangenten ligger lite för nära vissa av mina stänger, vilket får den att "hamra" på magneten och även stutsar lite. Om man håller tangenten manuellt och kör upp och ner med magneten så är returljudet minimalt. Så att försöka kalibrera stängerna, men kanske även skaffa en bättre övergång från stången till tangenten, vad tror ni om såna möbeltassar i slicon kanske hade varit något? Tyvärr hörs det även med locket på. Men om man stänger dörrarna och är i andra änden av huset så är både ljudvolymen och klicket borta :D

För er som har intresset finns här en film över slaget.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

HUGGBÄVERN skrev: 23 december 2020, 14:03:34 Tystnar det när locken kommer på? Och skulle man kunna sätta dämpmattor på lockens insidor och dämpa ut en del?)
Roligt att du skriver dämparmattor, för det var jag otroligt snabb att inhandla och testa här om dagen. Tyvärr hjälpte det inte något, antingen så var mitt test för dåligt eller så är det som jag tror att tangenterna stutsar och hamrar lite.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Men du är ju i stort sett DÄR. Inte nästan utan I STORT SETT.

OM jag får klart nån av mina syntar lastar jag in dem i min Moskveot och kommer åkande ....
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Självspelande piano

Inlägg av Gimbal »

Här följer lite rena spekulationer, så det kanske är rätt ner i diket men i alla fall.
Normalt sett så dämpas ju tangenternas rörelser av fingrarna, medans de här släpps fria efter tillslaget från spolarna. Så vad har du för möjligheter att styra tillslaget? Är det bara av och på, eller kan du köra lite PWM styrning så tillslaget och nersläppet blir lite mjukare och mer "fingerlikt"? Eller på annat sätt elektriskt få en mjukare rörelse... :humm: Kanske bara lägre spänning för svagare tillslag?
Skriv svar