Självspelande piano

Berätta om dina pågående projekt.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Här kommer det en förklaring som fungerade utmärkt i testen i början av projeketet:

Här är en rostfri tråd som är bockad i 45 graders vinklar, den ena änden monteras i magneten och den andra runt den stången som finns på varje tangent för att slå på hammaren i pianot. Vinklarna på tråden gör att den fjädrar på ett utmärkt sätt och det inte blir "stumt"
IMG_0729.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0729.jpg

här en bild på monteringen
IMG_0733.jpg
http://www.kamsta.se/forum/piano/IMG_0733.jpg

Summan av detta är att de är en super lösning, men det är svårt att få dom att hålla sig på plats, trots försök med olika bitar som styr trådarna. Och det skulle säkert funka en period, men sen skulle de börja vrida sig och trassla in sig i varandra, då är de bättre redan nu att inse att de inte blir bra långsiktigt. Jag har haft koll på lösningen med att putta på tangenterna redan från början, eftersom det ofta är så folk löst det, det tråkiga med den lösningen är att allt arbete som lagts ner försvinner under pianot, och det känns lite tråkigt eftersom det i mina ögon är snyggt utfört och något man kan visa upp utan problem. Magneterna är på 25N, så de bankar på rätt bra, kraften räcker både för att skjuta upp den så som slutsatsen blev och att dra upp dom. Magneten för att köra pedalerna har jag fortfarande inte testat, men den är på 55 N så det bör räcka

Vi får väl se om skaparenergin återvänder Klickmans

Angående plåtarna så är det som du antyder en bra kontakt som gjort åt mig via jobbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Självspelande piano

Inlägg av _R_ »

Jag kan ha missförstått saker här, men tycker det ser ut som att man borde kunna byta ut hela länkaget mellan dragmagnet och tangent-vippa med en tråd per tangent (blå-grön i bild). Kanske (tveksamt) behövs en "kam" i form av träribba med stift/spikar (röda i bild) eller spår i ribban för att hålla ut trådarna så att de går fritt från annat som rör sig.
/R
3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Självspelande piano

Inlägg av Gimbal »

Ja en "kam" borde väl räcka för att hindra även befintliga ståltrådar från att vrida sig allt för mycket?
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Jo, jag trodde det också. Så jag testade dessa tyvärr utan något vidare resultat.
IMG_0976.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Didde
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 december 2005, 22:16:07
Ort: Södertälje

Re: Självspelande piano

Inlägg av Didde »

Här kommer en uppdatering:
När jag såg att min lösning inte fungerade så tappade projektet energi. Men här kommer en bit på vägen iaf.

Som tidigare nämnt så är lösningen att vända allt 180 grader, och sätta magneterna på undersidan.
Bort med allt som var byggt, tillverkning av två konsoler till rampen med magneter.
IMG_0948.jpg
Tillverkning av en styrlist med två nivåer, plasten i 5 mm pom laserskuret tillsammans med en furulist
IMG_0952.jpg
För att överföra kraften från magneten till tangenten tillverkades stänger av 2 mm rostfri svetstråd tillsammans med en plasthatt som en liten bit filtmatta limmades fast på för att ta bort eventuellt ljud.
IMG_0974.jpg
Här en bild på stängerna, monterat i bakkant för tryck på tangenterna, eller egentligen putta dom uppåt i bakkant, så de åker ner i framkant.
IMG_0971.jpg
Samtliga magneter monterade och förbundna till tangeterna.
IMG_0977.jpg
Alla styrkort monterade och inkopplade
IMG_0983.jpg
Och slutligen. Ja? Hur låter det?
Rätt okey ändå.
Det som uppstod som en överraskning är att när magneten går i retur så uppstår ett väldigt obehagligt "klickande" ljud, det är möjligt att det försvinner lite när man monterar på skivorna, men det är nog önskvärt att hitta en lösning på detta, samt sätta dit magneten för pedalen.
Så, här kommer en liten film.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Självspelande piano

Inlägg av LeCanard »

Imponerande ! :bravo:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av lgrfbs »

Kan du montera något mjuk material för att dämpa ljudet av att magneterna går i retur?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11328
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Självspelande piano

Inlägg av Klas-Kenny »

Makalöst häftigt, trots klick-ljudet. :D

Kul att du inte gav upp projektet. :tumupp:
Gimbal
Inlägg: 7919
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Självspelande piano

Inlägg av Gimbal »

Ja det var kul, bra jobbat. :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av tecno »

Mäktigt, bra jobbat och ett stort tack för att du delar med dig.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Självspelande piano

Inlägg av X-IL »

Riktigt coolt! Visst är klickljudet lite irriterande men det tar inte bort det faktum att det är ett välgenomfört och föredömligt dokumenterat galet projekt.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Självspelande piano

Inlägg av nomis_82 »

Häftigt. Bra att du inte gav upp. Tycker att klicket ändå ger en ganska skön känsla av mekanik.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Självspelande piano

Inlägg av Oskar »

Fantastiskt! Som andra sagt, väl kämpat och tack för en underhållande tråd :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av Glenn »

Mycket imponerande.

Vet du exakt var klicket kommer ifrån ? borde gå att dämpa ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32735
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Självspelande piano

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tystnar det när locken kommer på? Och skulle man kunna sätta dämpmattor på lockens insidor och dämpa ut en del?)
Skriv svar