Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Inlägg av Anahka1975 »

Köpte ett litet hydraulaggregat med 2 kolvar av Seniorlemuren här på EF i höstas.
Lovade posta resultat om/när jag blev klar.

Lite kort, har velat göra 2 förbättringar på min snöröjare (billig Kina ATV). Dels har knappen till vinschen varit trög att manövrera, speciellt med vantar på och dels har jag saknat att kunna vrida bladet utan att kliva av.
Visst är det i-lands problem men ändå :D

Själva utförandet är inte mycket att orda om. Hydraulpaketet sitter bakom gallret under vinschen, öron är svetsade för kullederna (kolvarna saknade själva kulan till kullederna men det visade sig va en standard dimension på kulorna så jag hittade det på släpvagnshuset online, 30kr st). Ett svetsat järn i bakänden (provade lite olika positioner innan jag fick geometrin rätt, där av fler hål).
Hydraulpaketet hade en elektrisk styrd strypventil, eller rättare sagt den var öppen över strypningen i opåverkat läge och stängde vid spänning. Detta är nu modifierat så den alltid är stängd = stark (det kommer ju från automatisk stängning av baklucka på en bil, så utan ström gick det manövrera kolvarna manuellt med lite motstånd över strypningen).
2 växlande reläer står för polvändningen av motorn.

Joysticken var nått jag hade liggande (kan mycket möjligt komma härifrån). Caddade passande låda med klämfäste för 22mm rör (i Fusion360 som jag börjar gilla mer och mer) och printade ut. Lasergraverade även en front till lådan så även ovana kan manövrera rätt.
Då vinschen redan hade kraftrelä för styrningen var det bara koppla in där befintlig knapp var kopplad.

Kvarstår att få dit slangskydd av typ spiral på hydraulslangarna och hänga upp dem lite bättre.

Bilder och en liten videosnutt.
20191231_113433.jpg
20191231_113439.jpg
20191231_113548.jpg
20191231_113554.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Inlägg av stenD »

stiligt :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Inlägg av tecno »

Snyggt jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Inlägg av eeedis »

Snyggt! :D Riktigt gott att kunna vinkla bladet så. Har vikplog på min lilla Holder och det är riktigt bekvämt att kunna byta sida smidigt!

Slangskydd finns bl.a. på Swedol om du har någon sådan butik i närheten.

Det slår ju och belastar ju plogen en hel, har du lite spel för "hydraulisk fjädring" eller går kolvarna i botten vi max vridning? Tänkte mest att det kan bli lätt att kröka axlarna på cylindrarna om de får sig en rejäl smäll. Beror väl lite på var man plöjer, här hemma på gården med ojämnheter och stenar som sticker upp ibland, så kan det bli en del hårda smällar.

Kul projekt, då får vi hoppas att det kommer lite snö nu då :D
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1277
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Re: Hydraulisk vridning av ATV plogblad

Inlägg av Anahka1975 »

Nä här går det i ändläget, men original låsning är rundjärnet som syns i mitten. Tror inte det blir så stygga slag, det flexar ju liksom lite var stans i hela bladet så.
Men det lär märkas.
Själv hoppas jag att snön håller sig borta nu när allt är klart och redo :D
Skriv svar