1000 W högspänning

Berätta om dina pågående projekt.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Pen »

Kan du inte gå på samma ide som gäller för vilka gasurladdningslampor som helst - att tända med hög spänning och driva med låg? Jag tror i viss mån detta är problemet när spetsarna är sammankopplade. När en av spetsarna "tänder" så sjunker resistansen lavinartat, aggregatet orkar inte längre hålla så hög spänning, men den är tillräcklig för att hålla bågen igång eftersom det nu krävs betydligt lägre spänning än för tändningen. När spänningen har sjunkit så kan ingen mer spets tändas.

En gasurladdningslampa har ett drivdon som dels kan ge hög tändspänning (storleksordningen kV) under kort tid och låg ström och därefter driva bågen med relativt låg spänning (typiskt 100V).

Om varje spets har en individuell "tändare" så kanske det skulle gå att tända flera spetsar. Hur detta ska gå till kan man fundera vidare över. Kanske individuella spänningskällor som du själv varit inne på. Eller något listigare - spontant kommer jag att tänka på principen för tändfördelaren i en bil.

Beträffande argon så tillsätts en viss andel av detta i gasurladdningslampor just för att kunna tända vid lägre spänning. Så fort argonet har tänt så joniseras även de gaser som ska ge rätt färg till lampan.

Vaccum och elektroner ger ingen ljusbåge i dess rätta bemärkelse. Det finns inga atomer i vaccum där elektronerna kan falla ner till en lägre energinivå och ge upphov till fotoner. Däremot uppstår motsvarande fenomen i anoden när elektronerna bromsas in - bromsstrålning och vad jag förstår kan det även ske sådana fenomen i katoden när den blir varm. Bromsstrålning (främst röntgen tror jag) i linjeslutstegets radiorör i tjockteven gav i dess barndom upphov till en debatt om farligt strålning från TV apparater.

Edit: Ett problem är förstås att grannspetsen (till den som ska tändas och redan har en båge) sannolikt har relativt låg potential och att den "nya" spetsen skapar en båge till denna i stället för till jord om avståndet är kortare till grannen än jord.
jon_kanon
Inlägg: 321
Blev medlem: 27 oktober 2005, 14:47:39
Ort: Göteborg

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av jon_kanon »

En spontan idé: Om du kan konstruera din apparat så att du kan ta tänd-sekvensen med kortare gap (1mm skulle då ge 2kV, betydligt behagligare att jobba med) och sedan sakta dra isär till rätt avstånd skulle du kunna ha lägre tändspänning. Är det månne en väg framåt?
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Jag köpte en flybacktransformator till och det fungerade. Dvs. den gav 2 ljusbågar. Men de har ingen större tendens att dras mot varandra. Jag tror jag vet varför. Kraften är för liten vid bara några milliampere. Redan Ampere testade något liknande med strömkablar och kraften mellan kablarna är F=(I^2*l*2*10^-7)/d. F=kraft, l=ledarens längd, d=avstånd mellan kablarna, I=ström. Ljusbågar blir i stort sett samma sak som ledare. Om de är 1 cm långa och har avståndet 2 mm krävs det 1 000 A för kraften 1 N. Ok det går nog med betydligt mindre kraft för att se effekten, en ljusbåge kan inte väga mycket, men faktum kvarstår. Det krävs många ampere och volt.

Då är det nog bara superkondingar som kan leverera åtminstone några 1000 V och säg 100 A. Det kostar mycket, sådär några 100 000 kr kan jag se och det verkar helt livsfarligt att ha så mycket högvoltsladdning på gång. Hmm jag kanske måste lägga ner projektet.
Plasmodium
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 maj 2019, 15:10:59

Re: 1000 W högspänning

Inlägg av Plasmodium »

Det är kanske en god idé att göra som
jon_kanon skrev: föreslog. Om du kan konstruera din apparat så att du kan ta tänd-sekvensen med kortare gap (1mm skulle då ge 2kV, betydligt behagligare att jobba med) och sedan sakta dra isär till rätt avstånd skulle du kunna ha lägre tändspänning.
Skriv svar