Sida 2 av 4

Re: Kontroll till Mc-spel!

Postat: 10 maj 2019, 23:12:11
av Herr Castor
Har suttit och lekt lite med en optisk encoder som jag fick av en vän. Han hade skördat den från en skrivare någon gång. Det är bra att ha vänner som skördar.
Tänkte testa om den skulle duga som givare till styrvinkeln.
Fick till det så att arduinon läser av den med 0,045 graders upplösning! Fränt som fasen ju!
Nu inväntar jag en motordrivare, sen kan jag börja bygga en prototyp med skruvdragarmotor till att börja med. Tänkte köra tandad rem mellan motorn och styraxeln. Borde ge bra känsla.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 31 maj 2019, 23:21:19
av Herr Castor
Allt tar sin lilla tid, speciellt när man inte har just så mycket tid.. :)
Men nu är så gott som alla delar på plats. Har haft problem att få encodern att kommunicera med Arduino Leonardon, men den funkade fint på unon. Visade sig vara lite annorlunda triggernivåer på de olika enheterna. Nu verkar det som jag fått till det!
Så nästa steg är att få till en styraxel där jag kan koppla på encoder-skivan och någon form av kugghjul över till motorn. Tanken är ju som sagt att det skall bli remskivor, men börjar nog med kugg för enkelhetens skull.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 12 februari 2020, 20:21:13
av Herr Castor
Långsamt långsamt går det framåt och i sidled!
Skissade upp prototypen och har printat första testet. Utskriften släppte från plattan så det blev lite skevt, men dugligt till mock up.
Skall göra ett nytt försök imorgon.
Nytt tillskott är även en hall-givare i kopplingshandtaget. Skönt att slippa en vajer med tillhörande potentiometer!

Re: Kontroll till Mc-spel!

Postat: 13 februari 2020, 07:47:50
av LeCanard
Herr Castor skrev: Knäskrapsfeedback!

Ett ord som används alltför sällan

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 13 februari 2020, 07:50:55
av Zhorts
Spännande liten tråd detta - lycka till!

Appropå knäskrapsfeedback... kan man inte spänna fast en sån handhållen elektrisk slipmaskin på knäna, så att man kan simulera när knäskydden slitits sönder också? :D

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 18 februari 2020, 22:32:00
av Herr Castor
Ouff... Låter lite för verkligt för min smak ;p

Fick printat ut en del delar till som blev bra, men själva styrkronan sket sig igen när filamentet trasslade in sig i något.. På’t igen bara :)

Bifogar en bild på frambromslösningen. Det är en vanlig cykelbromsvajer som först har lite motstånd av en fjäder och en bit slang i den svarta delen, sen påverkar lastcellen. Blev trevlig känsla faktiskt!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 19 februari 2020, 12:46:26
av Q-Fot
Jäklar vilken rolig tråd! tappa inte inte intresset bara, denna tråd kommer jag definitivt följa! :)

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 20 februari 2020, 09:01:36
av Herr Castor
Då så, försök nummer tre att få till en vettig utskrift av styrkronan och fästet.
Håll tummarna!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 22 februari 2020, 05:58:44
av Herr Castor
Inte denna gången heller.. Avbröts efter ett par timmar. För att göra något gott av tillfället så passade jag på att designa om fästet till ett snabbfäste, så jag kan byta mellan olika styren eller till en ratt om så skulle önskas.

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 26 februari 2020, 21:50:08
av Herr Castor
Blev så galet bra! Skitnöjd!

Försök fyra med styrkronan ligger i printern också.. Hoppas hoppas!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 28 februari 2020, 00:39:06
av colliman
Skaru inte ha fläktar som ger fartvind, och dysor som sprutar vatten.

Nä men kul projekt, hoppas du får till 3D printen.

Lycka till.

C-man

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 28 februari 2020, 03:20:02
av Herr Castor
Nån måtta på realismen får det väl vara ;)

Tackar!
Var och hämtade idag, och det var en snudd på klockren utskrift!
Nu är nästa steg att såga upp de två skivorna och börja montera. Spännande tider!

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 29 februari 2020, 20:19:10
av glemmy
Mycket kul projekt!

Borde det inte gå att göra en mekanisk lösning för att simulera en lätt lutning när man motstyr in i kurvor?

Lite svårt att förklara, men tänker mig att man sätter upp hela konstruktionen i en spiralfjäder.
Sen har man en arm som går ut några decimeter rakt ut på varje sida. Änden på armen kopplas till varje sida av styret.
När man svänger åt vänster drar högersidan i en rem som drar armen på höger sidan mot golvet och lutar motorcykeln dit. Behöver inte luta så mycket :humm:

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 29 februari 2020, 22:19:30
av Herr Castor
Ja det är skitskoj, tack för er påhejning!

Är nog med på vad du menar. Tror dock att det kommer ställa till det lite för elektroniken i min lösning.. Den beräknar ”force feedback” med avseende på styrvinkeln, och skulle det komma andra krafter än det spelet vill skicka så kan det nog bli trassligt.

Tänker att om jag skall gå in på att göra en hel rigg med rörelse så får jag göra något manuellt först för att ta reda på vad som skulle kännas mest naturligt. På med vr-glasögon och en stark vän som kan luta en åt olika håll och göra en bedömning efter det..

Re: Spelkontroll till Motorcykelspel

Postat: 1 mars 2020, 20:54:02
av Herr Castor
Dagens framgångar, nu är det inte milslångt bort!

Måste printa ny remskiva dock.. Hade underskattat marginalerna jag hade att leka med.. Fem tänder mindre blir det!