Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Jag har för lite erfarenhet för att ge råd för hur du ska fixa problemen med förslitningen och din skurna gejd. Jag kan inte tänka mig att det finns någon annan adekvat metod att återställa glidytorna annat än att skava om. Sen om det är till att skava om på befintlig metall eller limma dit turcite/rulon är en annan fråga.
Jag tycker du ska posta dina bilder på practicalmachist och rådfråga. Där finns det mycket erfarna maskinrenoverare kanske speciellt Richard King som brukar vara väldigt hjälpsam.
https://www.practicalmachinist.com/vb/m ... nspection/
Jag tycker du ska posta dina bilder på practicalmachist och rådfråga. Där finns det mycket erfarna maskinrenoverare kanske speciellt Richard King som brukar vara väldigt hjälpsam.
https://www.practicalmachinist.com/vb/m ... nspection/
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Kan bara hålla med, finns inga genvägar att ta till.kan inte tänka mig att det finns någon annan adekvat metod att återställa glidytorna annat än att skava om
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Ja okej, det får helt enkelt bli ett senare projekt i samband med ommålning.
Men för tillfället är jag inte jätteorolig, då jag handvevat maskinen hitintills å inte känt av några konstigheter.
Nu är dock prio 1 att få den att röra påsig
Påskens jobb har varit att cadda & fräsa paneler till styrboxen... Gravyren blev allt annat än perfekt av flera skäl, men det här är ett första utkast, så det får duga så länge.
En 17" i fronten & så tänkte jag testa UCCNC denna gången, vilket känns liite modernare än Mach3 .
Men för tillfället är jag inte jätteorolig, då jag handvevat maskinen hitintills å inte känt av några konstigheter.
Nu är dock prio 1 att få den att röra påsig
Påskens jobb har varit att cadda & fräsa paneler till styrboxen... Gravyren blev allt annat än perfekt av flera skäl, men det här är ett första utkast, så det får duga så länge.
En 17" i fronten & så tänkte jag testa UCCNC denna gången, vilket känns liite modernare än Mach3 .
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- notetoself
- EF Sponsor
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
- Ort: Dalsland
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Skavning är ju inte bara till för att få plats med oljan utan för att få en plan yta också:Fagge skrev:Känns som att det borde finnas en modernare metod än skavjärn för att åstadkomma samma funktion.?
Stefan Gotteswinter: Scraping basics - Scraping flat.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Jo det har blivit några timmar framför youtube nu
Kulskruvarna har kommit , dom är på plats & nu är det bara koppleriet kvar. Så nu är det nära....
Nya Y skruven, passade perfekt. Y Muttern pressas in i mutterhuset med hjälp av skruvarna. Måtte jag aldrig behöva ha ut den igen, för det blev riktigt tight.. Testar centralsmörjningen innan bordet kommer på, det blev 4 lika stora oljehögar Axiallagerna drogs åt så dom började gå trögt, släppte sedan lite & låste muttern = klart X Skruven på plats & klar för bordet. Å nu blir det fortsatt koppleri, med målet att bli klar i helgen
Kulskruvarna har kommit , dom är på plats & nu är det bara koppleriet kvar. Så nu är det nära....
Nya Y skruven, passade perfekt. Y Muttern pressas in i mutterhuset med hjälp av skruvarna. Måtte jag aldrig behöva ha ut den igen, för det blev riktigt tight.. Testar centralsmörjningen innan bordet kommer på, det blev 4 lika stora oljehögar Axiallagerna drogs åt så dom började gå trögt, släppte sedan lite & låste muttern = klart X Skruven på plats & klar för bordet. Å nu blir det fortsatt koppleri, med målet att bli klar i helgen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Då var det dags att bokföra helgens bravader
Motorerna på plats. Obs motorhållarna är gjorda av skrotbitar därav utseendet. Men det är tänkt att fräsen ska få tillverka sina egna motorhållare så fort den får liv Elskåpet som väger ca 20Kg behövde också har fötter. Så det fick bli en snabb ghetto lösning av en sunkig kontorsstol, lite skrotbitar, grannens svets & lite sprayfärg. Allt det nödvändiga kopplat & klart. Men mycket mer återstår så fort jag bestämt mig hur många fler I/O funktioner jag vill ha.
AXBB modulen var ju himla smidig, men har bara en expansionsport vilket ger endast 5 extra ingångar.
Alternativet är att bygga vidare med en PoKey modul... Kopplat & klart för inmätning, inställningar & torrkörning.
Vad det gäller hastigheter så ser siffrorna ut såhär just nu med 96V drivspäning.
X 4000mm/min
Y 4000mm/min
Z 650mm/min
Z's hastighet är jämförelsevis lite sunkig p.g.a utväxlingarna. Men det går ju att fixa till, antingen via en betydligt fetare servomotor, eller ännu bättre hitta någon som kan kopiera den dubbla & ihåliga Z skruven till kulskruvs utförande. Men båda alternativen skulle bli rejält kostsamma.
Fortsättning följer...
Motorerna på plats. Obs motorhållarna är gjorda av skrotbitar därav utseendet. Men det är tänkt att fräsen ska få tillverka sina egna motorhållare så fort den får liv Elskåpet som väger ca 20Kg behövde också har fötter. Så det fick bli en snabb ghetto lösning av en sunkig kontorsstol, lite skrotbitar, grannens svets & lite sprayfärg. Allt det nödvändiga kopplat & klart. Men mycket mer återstår så fort jag bestämt mig hur många fler I/O funktioner jag vill ha.
AXBB modulen var ju himla smidig, men har bara en expansionsport vilket ger endast 5 extra ingångar.
Alternativet är att bygga vidare med en PoKey modul... Kopplat & klart för inmätning, inställningar & torrkörning.
Vad det gäller hastigheter så ser siffrorna ut såhär just nu med 96V drivspäning.
X 4000mm/min
Y 4000mm/min
Z 650mm/min
Z's hastighet är jämförelsevis lite sunkig p.g.a utväxlingarna. Men det går ju att fixa till, antingen via en betydligt fetare servomotor, eller ännu bättre hitta någon som kan kopiera den dubbla & ihåliga Z skruven till kulskruvs utförande. Men båda alternativen skulle bli rejält kostsamma.
Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Snyggt jobbat !!!
Jäklar vad snabbt det gick från du började renoveringen till nu.
Du måste nästan lagt all ledig tid på detta va ?
Jäklar vad snabbt det gick från du började renoveringen till nu.
Du måste nästan lagt all ledig tid på detta va ?
- notetoself
- EF Sponsor
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 16 februari 2010, 17:47:28
- Ort: Dalsland
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
Fan va coolt och inspirerande bygge. Och jag tror att det var jag som köpte dina reservdelar. Jag behövde matningslådan då min snabbmatning slirade. Resten av delarna såldes vidare till någon i göteborg sen. Klart imponerande bygge av dig. Du hade ett skärmflyg med va?
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
"Satte dit en 1500N Gasfjäder"
Kan du svara med vilken spec det är på den aratron gasfjädern? Det känns aktuellt även för min manuella fräs, z är ju superdrygt att veva upp för hand. Är säkert en kamp för matningsmotorn med.
Kan du svara med vilken spec det är på den aratron gasfjädern? Det känns aktuellt även för min manuella fräs, z är ju superdrygt att veva upp för hand. Är säkert en kamp för matningsmotorn med.
Re: Abene VHF3 renovering/uppgradering.
helipop: japp det låter bekant
Denna satte jag dit: https://www.gasfjadershop.se/produkt/ga ... langd-400/
Denna satte jag dit: https://www.gasfjadershop.se/produkt/ga ... langd-400/