1000A 100mV shunt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

1000A 100mV shunt

Inlägg av grym »

en liten fuling
har ett par saker som ska göras som kräver lite strömmätning från bilbatteri eller motsvarande

så en strömshunt för 1000A skulle sitta gott, funderade lite och för att slippa jobbiga skalningar så ville jag ha 100mV vid 1000A

provade lite spill i rostfritt och fick rå till ca 0,7 , räknade lite , tog en 10x20mm mm rostfritt , en batterikabelsko , svarvade en batteripol i mässing, skruvade ihop det och gjorde en grovjustering av shunten, 1mV vid 10A

ska prova igen med lite större ström

tänkte bara visa att rostfritt funkar ok som material för shuntar, och en sådan här är lättgjord och justerbar, om än grovt, men nu är det för min del inte så noga , räcker med 5% för att jag accepterar det

den lär inte vara riktigt bra för 1000A, som ger 100w , men skalningen var smidig och den lär inte brinna upp i första taget :wink:

Bild
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 1000A 100mV shunt

Inlägg av svanted »

den blir nog ganska varm då den är så liten, felet blir typ 20% vid 200°.
det vore bättre med en 30cm lång 50mm^2 kopparkabel/stång/skena(eller 20cm aluminium)
den skulle lättare svälja 100w.

om jag nu räknat rätt :)

fresten om du redan använder en grov kopparkabel kan du tappa shuntuttaget en bit in på kabeln..
så behövs inga ytterligare komponenter.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: 1000A 100mV shunt

Inlägg av Bjaellerud »

Rostfritt stål är en krom nickel legering.
Dvs liknande motståndstråd i element .
Därmed sagt att viss kromnickeltråd har någon form av önskad temperaturkonstant.
För ett värmeelement vill man att resistansen stiger lite vid ökad temp, för att få en viss stabilisering av värmeelementet.
Dvs tvärs emot vd man vill at ett motstånd skall ha. Men som sagt mycket olika beroende på legering.
Rostfritt finns i många varianter och det är svårt att veta vilka elektriska egenskaper en plåtbit har.
Vid måttlig temperatur är det nog ändå OK.

Men kopparlinan som svanted nämner är nog ett bättre alternativ, med linlås kan man sätta uttag för mätsignalen vid önskad plats på kopparlinan.
1 kA är mycket!

Roy
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1000A 100mV shunt

Inlägg av grym »

som sagt var, den är en fuling :wink:

tänkt att klara mäta ström på startmotor, winschar och växelriktare, och laddström med för den delen

så det blir kortvariga högre strömmar, och den här modellen är smidig att bara lyfta kabelskon, och skruva ihop det igen

att den klarar 1000A är mer som en skalfaktor, men funkar detta vettigt kan man göra ungeför samma sak men lite snyggare¨

skulle kunna tänka mig bättre saker, men en sådan här skulle säkert fungera för många som bara vill snabbkolla strömmen på fordon då den är simpel att haka på
lätt att bygga

men rostfritt är en sak man kan fundera på lite som man ska göra högströmsmotstånd , det duger till mycket
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: 1000A 100mV shunt

Inlägg av bearing »

Varför inte en strömtång?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 1000A 100mV shunt

Inlägg av grym »

den jag har som klarar dc går bara upp till 400A
och sedan vill jag kunna få upp kurvor och lagra det jag mäter på några få saker, en sådan här shunt är ju i stort sett gratis :wink:
Skriv svar