Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Ja om man tänker på energikostnaden så är ju alla typer av el-assisterade cyklar förmodligen billigast i drift. Men som du säger, om man räknar in att batteriet blir sämre med tiden så kanske humanpower vinner ändå i längden :)

Sen har jag kommit på att i mina beräkningar så är det ju bara effekten ut i tramporna som mäts, för att jag ska kunna omvandla mat till 600kJ tramp-energi så krävs det förmodligen ganska mycket mer än så. Man har ju inte 100% effektivitet som människa utan det borde förvinna en del i värme och annat i kroppen :humm:
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bobobo »

Jag räknade inte på tramp-watt, utan schablon kaloriförbrukning vid träning (trampcykel), resp. kaloriförbrukning vid lätt motion (el-cykel).
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Glattnos skrev:Ja om man tänker på energikostnaden så är ju alla typer av el-assisterade cyklar förmodligen billigast i drift. Men som du säger, om man räknar in att batteriet blir sämre med tiden så kanske humanpower vinner ändå i längden :)

Sen har jag kommit på att i mina beräkningar så är det ju bara effekten ut i tramporna som mäts, för att jag ska kunna omvandla mat till 600kJ tramp-energi så krävs det förmodligen ganska mycket mer än så. Man har ju inte 100% effektivitet som människa utan det borde förvinna en del i värme och annat i kroppen :humm:
Det fanns en rolig artikel på svenska Tesla-forumet för några år sedan, där artikelförfattaren kom fram till att cyklister orsakar högre koldioxidutsläpp per mil än elbilar =)

Dock är ju bröd "biodrivmedel", d.v.s cyklisten orsakar inget nettoutsläpp, vilket jag inte minns om artikeln nämnde. Dock går det ju åt energi att baka bröd, och att producera säd, mjöl, transportera, o.s.v.

Hittade artikeln. Håll tillgodo =)
https://teslaclubsweden.se/elbil-eller-cykel/
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Om man har all data som jag får ut från cykeldatorn(hastighet, sträcka, effekt, energiåtgång, höjd mm), kan man då på något sätt räkna ut effektiviteten på velomobilen? Alltså räkna fram något typ av tal som tar hänsyn till alla data och ger ett mått på hur effektiv den är. Om man t.ex. kör en sträcka och sen byter till annan typ av däck och kör en annan sträcka i annan hastighet så går det ändå att se om det blev effektivare eller inte.

Jag kanske tänker fel men det är ju ganska enkelt att kolla t.ex. skillnaden mellan olika däck genom att köra samma sträcka med samma hastighet eller effekt och sen se skillnaden. Men finns det något sätt att få ett hyffsat bra mått oavsett vilken hastighet eller sträcka man cyklar?

Edit: Typ någon formel som t.ex. energimängd / sträcka / hastighet + (sträcka + meter uppför - meter nerför) = "magiska talet" eller något i den stilen. Eller något program som räknar ut det, jag har kollat lite i Strava men vet inte riktigt vad jag letar efter :humm:
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Det borde ju gå att göra som man gör med bilar. Att man letar rätt på en plan väg, och sen kör man upp i hastighet, frikopplar och loggar hastigheten. Man får köra flera gånger fram och tillbaka för att kompensera för lutning och vindpustar.

https://www.instructables.com/id/Measur ... -your-car/

Här finns lite info också:
https://ecomodder.com/wiki/Simulation_and_calculations

Tänk på att lufttemperaturen påverkar mycket, så det är inte enkelt att få konsekventa resultat.

Ändring av rullmotstånd kommer ge en konstant ändring av kraften för att hålla en viss hastighet, ifall massan är densamma. I låg hastighet påverkar typ bara rullmotstånd. Så att cykla en vindstilla dag, eller inomhus, eller liknande, i kanske 10 km/h, borde kunna funka med din effektmätare. Använd samma växel, verkningsgraden i transmissionen kan säkert påverkar mer än däcken.

Det finns en Finne på Youtube som har gjort en massa mätningar på sin Quest för att se vad olika ändringar gör, som nog kan vara nyttigt att se på. (Hoppas du kan hitta hans kanal baserat på detta =))
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Ja, Saukki heter finnen på Youtube, jag har rådfrågat honom om ett par saker förut :)

Tackar för länkarna, mycket intressant läsning :)

Jag kan komma på ganska många sätt att mäta skillnaden före/efter en modifikation. Det jag mest funderar på är om det kan gå att räkna ut något utifrån den redan registrerade datan som man får från cykeldatorn. Den har mycket data. Även temperatur loggas.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Ja, om du har loggfiler, så går det. Och det finns olika sätt. Från avancerad parameterestimering med Kalman-filter, till att lägga in loggen i ett Excel-ark och sedan testa med olika värden på de olika koefficienterna tills en matematisk beskrivning av cykelns i en kolumn i Excel-filen matchar den loggade datan hyffsat.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Låter precis som det jag tänker på, all data loggas så det bör vara möjligt. När man laddar upp datan till Xert så kan man få fram det mesta och sortera ut olika typer av data, jag tänkte att om det går att räkna ut så borde den nästan redan finnas något program som gör detta. Vet inte om jag själv orkar fördjupa mig i det då det egentligen bara var en tanke att kunna jämföra olika cyklar och trikar utifrån befintliga data.

Bild på grafer av data från en cykeltur.

Edit bild2: Det Xert gör är att alla mina loggar laddas upp dit automatiskt och analyseras genom deras algoritmer, man får då resultat av sin fysiska kondition. Det resultatet är baserat på väldigt mycket data och justeras alltså efter varje cykeltur, Xert kan även skräddarsy dynamiska träningsprogram(som alltså ändras utifrån hur man presterar) med mål att nå en form-peak ett visst datum(t.ex. tävlingsdag). Vissa använder datan i tävlingar(man kan bl.a. se sin HIE direkt på cykeldatorn) för att veta exakt hur hårt dom kan köra i uppförsbackar eller spurta i slutet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11231
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av bearing »

Ja eftersom att du både har nivåskillnader, temperatur, och resten, så borde det gå att ringa in både rullmotståndskoefficienten och luftmotståndskoefficienten från datan.

Enklast är att bara att göra en matematisk modell av cykeln och sedan testa värden på de olika konstanterna tills den beräknade effekten matchar verkligheten i alla hastigheter, accelerationer, och lutningar. Vindhastighet och vindpustar antar jag inte finns med i datan, så det blir en källa till fel, men borde jämna ut sig ifall cykelturen är tillräckligt lång, och i alla väderstreck.

Forumkändisen "Al Bundy", aka, "Daniel M", kanske kan hjälpa dig med mer avancerad estimering, om nu inte tråden spårar ur innan ni nått ett resultat ^^
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av ahlsten »

Antar att du har koll på https://www.bicyclerollingresistance.com/ men annars kan det ju vara bra att utgå ifrån. Rullmotståndet i verkligheten beror såklart av fler variabler än de som testas där, men det där är ju en setup där det mesta hålls konstant så det borde ge en vettig fingervisning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Ja, har koll på den sidan.

Det finns ju rätt många cykeldatorer och program som kan estimera effekten ganska bra(finns ju en effektmätare som mäter fartvinden och kan räkna ut effekten med bara några procents felmarginal) så jag tänkte att om man även ger den effekten så borde det gå att estimera motståndet(rull, luft, stigning) och sen även estimera hur stor var och en av dom är eftersom man har så mycket data från olika backar och med olika effekt-input. Det är nog som bearing säger att det förmodligen går att komma ganska nära :)
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av zealotry »

Kul läsning! Blev nyfiken på hur lång tid dom där 30km tog när du handlar? Och blir du svettig då så du måste duscha efter? Försöker få en känsla för vilka avstånd som är rimliga att cykla med velomobil och under vilka förhållanden.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Dom 30km tog 1:11(det är alltså cykeltid så själva handlingen räknas inte, hela resan tog 1:59). Då körde jag relativt lugnt men man blir ändå svettig uppför för det är ganska backig väg. När jag åker till jobbet 15km brukar det gå på ca 30min.
Runt 120-150W kan nog en normaltränad person hålla utan att bli blöt av svett och det räcker ju till typ 20-25km/h, men då är uppförsbackarna lite av ett problem eftersom det kan krävas 250-300W, om man inte ska åka i typ gångfart, vilket resulterar i att man blir svettig.
När jag åker velomobil har jag träningskläder i ylle som torkar ganska fort och inte luktar så jag brukar inte bry mig så mycket om jag blir svettig. Dock jobbar jag ju i en verkstad mest där ingen riktigt bryr sig eller är nära(särskilt inte i "dessa tider"), skillnad om man jobbar på Swedbank eller liknande :)
Jag är ju en sån som har svårt att hålla igen så jag trycker oftast på så mycket jag kan där det går men det var faktiskt en intressant fundering. Går det att åka utan att bli svettig och vilken medelhastighet får man då? Jag tror jag ska prova det nån dag :) Jag tror ju att det effektivaste sättet att åka velomobil är att i princip maxa på rätt ställen och däremellan "vila", snarare än att hålla konstant effekt hela tiden. Detta just för att om man håller momentum uppe så går den fort men om man tappar momentum och måste börja segdra i backarna så går det långsamt.

Jag skulle säga att lagom pendlings-distans är typ 15-30km enkel resa men det är ju inga problem att köra längre. Om det handlar om enskilda resor mest för skoj skull så är sträckan typ dubbla vad man skulle klara fysiskt på en vanlig cykel, men mentalt är det betydligt lättare med velomobil eftersom man slipper fartvind, regn och liknande. Det är även mycket enklare att stanna och fixa någonting(typ leta fram solglasögon, byta podcast på telefonen, stoppa undan en tröja mm) sen har man(eller jag i alla fall, se bild) rätt bra lyse så åka när det är mörkt är inga problem. Om det är typ 5 grader ute och risk för regn så skulle jag aldrig komma på tanken att åka till stan med vanlig cykel men med velomobilen är det inga problem. Det blir oftast ca 10 grader varmare inne i velomobilen om man stänger visiret.
Det har hittills varit T-shirt som gällt i velomobilen trots 5 grader yttertemp :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Palle500 »

Inga problem att köra på grusvägar? Eller har du asfalt hela vägen till Konsum?
Min trehjuliga liggcykel är helt värdelös på grusvägar. Man blir mörbultad och den slirar i lösgrus.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Energiåtgång

Inlägg av Glattnos »

Det är 2km innan det blir asfalt. Grusväg går bra men man får se upp för potthål och om det är blött så går det ganska tungt. Den sträckan är ju med på mina turer så 4km av turerna är ju grusväg då ungefär.
Det är ju stötdämpare på den men det är ändå ganska hoppigt och skramligt :)
Skriv svar