Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Jag kollade min energi-åtgång in till stan och det var på en resa i somras 70Wh. Jag plockade ut alla uppförsbackar som jag har in till stan och det blev 41Wh. Om vi säger att det är lika på vägen hem, även om det är mer nerför åt det hållet, så blir det 82Wh som jag behöver för att kunna åka uppför alla backar på en resa in till stan. Man kan vara ganska säker på att det inte kommer gå mer energi eftersom hastigheten är så pass hög att motorn inte kommer köras i början av uppförsbackarna utan farten måste ner till 25km/h, vilket kanske tar 1/3 av backens längd.

Tanken som slog mig var att ett skruvdragar-batteri på 18V 5Ah blir 90Wh och skulle alltså räcka. Kanske en skruvdragare som placeras på rätt sätt skulle funka, den borde nästa vara stark nog. 85Nm och 410rpm torde vara tillräckligt :humm: Fast bättre skulle vara en lämplig motor och gräsklipparbatteriet på 36V 5Ah som då alltså skulle räcka med råge.

Gäller bara att hitta en bra motor som inte bromsar och som inte är för tung.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av bearing »

Jag kan inte tänka mig att ett frihjul ger märkbart motstånd. Dock blir ju en vanlig cykel bra många kilo tyngre med batteri och motor. Som ger en allmänt trögare cykel med högre vikt och rullmotstånd.

Velomobilen får ju inte en lika stor ökning jämförelsevis. Särskilt inte med lätta komponenter.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Jag kände lite på en Shimano assist i en butik(lyfte upp den och vevade med handen)och den gav helt klart ett tydligt motstånd. Absolut för mycket för att jag ska chansa och köpa något i den stilen.
Ett annat problem var att Q-faktorn var nästan 190mm. Jag har 146mm nu och trivs med det så vill ogärna ha mycket bredare :/

Vikt borde inte vara ett problem eftersom motorn hjälper till vid acceleration och uppförsbackar. På plan väg märks vikten knappt i jämn fart och nerför är det nästan en fördel.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Lösning för din velomobil borde vara någon slags elmotor med frihjul som driver direkt på kedjan placerad bakom dig men före bakhjulet. Har sett lösningar där motorn utgör en mellanaxel för främre kedjan och bakre kedjan, men detta känns inte rätt för dig.
Ersätta något av de befintliga styrhjulen för kedjan med ett kugghjul monterat på elmotorns axel?
Typ detta:
IMG_1190.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11255
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av bearing »

Jag har cyklat en Scott med en sån här mittmotor/vevmotor:

https://www.elcykeltrim.se/bosch-active-line-2018/
https://www.avdweb.nl/solar-bike/hub-mo ... ive-line-3

Jag tänkte aldrig på att något skulle gå trögt på den. (Men jag letade inte heller.)
Jag cyklade oftast snabbare än 25, så fick sällan hjälp av motorn. Så den kan inte gått så trögt.

Det jag märkte tydligt var vikten. Jag är van vid att cykla mountainbike aktivt, och lyfter vanemässigt både fram och bakhjul i farten för att minska stötar från gropar, rötter, trottoarkanter, och liknande. Men med elcykeln var det inte något man kunde göra, det var den för tung för.

Antar att Q-faktorn du nämner är bredden på vevpartiet, och det är inte heller något jag tänkte på, men är nog oundvikligt bredare för en sån här vevmotor.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Palle500: Ja jag har funderat i dom banorna, har även en motor liknande den du har på bilden.
Det som krävs då är någon typ av moment-sensor så att kontrollern vet när man trampar.
Det finns en assistmotor som ska komma nästa år som funkar ungefär så: https://www.google.se/amp/s/electrek.co ... 1200w/amp/

bearing: Jag ska se om jag kan komma nära några fler el-cyklar och känna på dom lite. Alla har ju förmodligen inte samma konstruktioner.

Skulle vara fint med någon lösning som kopplar i och ur mekaniskt som ligger skilt från ordinarie drivlina och styrs av befintliga sensorerna via ANT+(Effekt och hastighet).

Det finns ju små 8”-hjul med inbyggd 250W-motor för eldrivna sparkcyklar. Kanske skulle gå att montera så det fälls ner mot vägen bredvid eller bakom bakhjulet på nått vis 🙂
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Palle500 »

Jag kör med PAS sensor och tycker det fungerar utmärkt. Visst momentsensor kanske ger det där sista men behöver du denna funktion?
https://boxbike.se/sv/63-pas-pedalsensor
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

PAS-sensor funkar inte om man inte har frihjul även på främre kedjehjulet(eller om det är hub-motor), vilket gör att man måste bygga om vevpartiet också. Med data från effektsensorn i vevarmarna så behövs frihjul endast på motorn.
Palle500 skrev: 1 december 2020, 14:13:38Visst momentsensor kanske ger det där sista men behöver du denna funktion?
Eftersom jag redan har det så hade det ju varit smidigt. Finns mängder av prylar som kopplas via ANT+ så det borde gå med en assist-motor också :)

Edit: Du har dock rätt i att PAS-sensor funkar om man har ett motorsystem som är fristående från ordinarie drivlina som jag spånade på. Som separat drivhjul, hub-motor mm :tumupp: :)
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - El-assist

Inlägg av Glattnos »

Vintersulor på :)
2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar