Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Berätta om dina pågående projekt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av JanErik »

Fyndade ju en AC i höstas (60e, köp när folk vill bli av med dem!), vad många inte är medvetna om är att de normalt är dumt konstruerade.
Med endast ett utblås för hetluft, måste ersättningsluft tas nånstans ifrån, och det betyder varm luft från fönsterventiler och trapphus, samt färdigt kyld inomhusluft.
Lösningen är att modifiera luftkonditioneringsapparaten med en separat slinga för kylluft till heta sidan. Klart energieffektivare.
En 3D-utskriven kåpa monteras på aggregatet där det tar luft till heta sidan. (Visst kan man lika bra använda en kartonglåda som man klipper till lämplig storlek).
Oundvikligen är det något bökigt att få båda slangarna monterade.
IMG_7584s.JPG
Väggen hitåt ska ännu modifieras med en infästning för en 120mm fläkt, med spjäll. Annars måste man ta bort antingen ena slangen eller hela skivan ut fönstret för att få in frisk luft.
IMG_7725s.JPG
Utblås för hetluft, intag för kall luft. 3D-utskrivna. Monterade på 20mm Finnfoam-skiva (väger som frigolit men är betydligt hållbarare).
IMG_7727s.JPG
På plats i vädringsfönstret, något bökigt med båda rören.
IMG_7728s.JPG
Från utsidan, ser OK ut. Borde klara lite regn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av Prins Valiant »

Om du gör en ordentlig låda kring insuget kan du lägga ljuddämpningsmatta på insidan. Tänk på det när du designar. Jag jobbade en del med att få liknande typ av aggregat tystare. Konstaterade att det irriterande knattrande kompressorljudet utgår ifrån den nedre delen, som du sätter lådan över. Provade både med dämpning inuti aggregatet och skärmar på utsidan. Fick bort det metalliska ljudet. Detta kan du fixa på samma gång.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av JanErik »

Na, fläkten överröstar allt annat här.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av Hobbyisten »

Jag har den dumma lösningen utan ett separat luftintag. Kompressorn låter högst på den, riktigt högt. Inhandlades mot årsskiftet efter ökensommaren 2018, den är alltså 5 år gammal snart, tiden går. Du har en vädringslucka som påminner om min btw. Fönsteratrapp utlovades med maskinen, men ingen kom, snickrade till den själv. Det finns en tråd till om detta någonstans här på forumet :)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av MiaM »

Trevligt!

Som sidospår kan nämnas att Jula har en allt-i-ett-luft-luft-värmepump som egentligen väl i första hand är tänkt att ge värme, men som i princip löser detta problem fast den har väl avsevärt större effekt än en enklare portabel AC.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du tänker på deras monoblock från Qlima?

De har rätt kassa resenscioner. Troligen för de är inga höjdare som värmeproducenter.
Med redovisade SEER på < 3 så är de rätt dyra i drift också.

I takt med klimatförändringarna biter kommer det mer och mer av dessa "genomväggen" AC aggregat som man ser överallt i fönstren på höghusen i Asien.

Vi som är begåvade med LLVP har en utmärkt AC i dessa och det gäller bara att flytta luften. Min bättre hälft ligger hellre och svettas i sovrummet än låter mig dra lite luftkanaler på kattvindarna... (tänkte suga in varm luft via kanal till intaget till LLVP)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Separat slinga för portabel AC för kylluft utifrån

Inlägg av MadModder »

Insuget och slangen för friskluft bör ha en större area än utblåsslangen, annars får fläkten jobba hårdare för att kyla kondensorn, med risk att den inte får tillräcklig kylning.
Det finns i manualen en maxlängd angiven för utblåsslangen (det brukar vara den medföljande fullt utdragen), och modifierar man som detta med ett insug adderas den slanglängden.
Det ser också ut som du har utblåset ovanför insuget? Då blåser det ju varmluft ner över insuget.
Jag var tvungen att göra så varmluften blåser bort från insuget, annars sögs det in varmluft och det gjorde att det kylde sämre inne.

rikkitikkitavi:
Morsan och farsan har ett monoblock i sitt sovrum. Ljudnivån är tillräckligt låg för att sova med den igång med fläkten på max. De är väldigt nöjda med den. Den är dock inte köpt på Jula. Det är en Olimpia Unico Air.
Den är också mer effektiv än min portabla AC på 12000 BTU (3,5 kW), som jag alltså också byggt om till en tvåslangare. Jag tror deras är den på 1,8 kW.
Skriv svar