Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Berätta om dina pågående projekt.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Tjenare,

Jag köpte en liten italiensk krossmoped för ett tag sedan. Eftersom det är en krossmoped så saknar den, som krossar ofta gör, ett elsystem med allt vad det innebär. Min plan är att styla om den till en liten tracker/scrambler och då självklart behöver jag ju ett fungerande elsystem på hojen. Framlyset behöver inte vara något monster. Mest för syns skull så att polisen blir nöjd när jag kör på kvällar/nätter.

Planen i stort:
12v mopedbatteri på 3ah som sitter under sadeln.
12v 6W dynamo som laddar batteriet under körning.
12v laddningsregulator som tar ner laddspänningen från dynamon till batteriet.

Kontinuerliga förbrukare (vid ljus på):
ledlampa h4 fram 4watt.
ledstrips bak 2-3 watt.

Sporadiska förbrukare:
blinkers fram höger 0,5 watt.
blinkers fram vänster 0,5 watt.
blinkrelä led 2st
tuta 12v, 18 watt.
Voltmätare 12v (eventuellt inklusive usb-ladduttag på 1 ampere).

Själva systemet (se bild också)
En säkring nära batteriet -->tändningslås som huvudströmbrytare -->ljusomkopplare (klassisk mc-modell) som styr ström till alla brukare förutom voltmätaren som förmodligen får en egen brytare någonstans.
Bromsljuset styrs av två parallellkopplade bromsljuskontakter.

Frågor:
1) Vad tror ni om upplägget? Är det rimligt att få detta att fungera? Vad ser ni för hinder/svårigheter? Är det rimligt att ladda ett 12v batteri på 3ah med en 12v dynamo på det här viset med de förbrukare som listats?

2) Vad är skillnaden mellan laddningsregulator och voltregulator? Vilken behöver jag mellan dynamon och batteriet för att batteriet inte ska överladdas?

3) Dynamon ger 12v och 6w ( dvs 0,5 ampere??) vid lugnt cykeltempo. Såg en kille på youtube som testade en dynamo och kom upp i över 40 volt. Det jag inte får ihop är: hur blir det med amperen när/om spänningen ökar på det viset? Ett 3ah batteri ska såvitt jag förstår laddas med ca 0,3 ampere (10%). Sköter laddningsregulator/spänningsregulator det eller reglerar de bara spänningen? Återigen vad kan jag räkna med för ampere?

4) Behöver jag en diod mellan dynamon och batteriet? Är dynamo som vilken 12v-motor som helst som kommer att drivas av batteriet om man inte har en diod däremellan?

5) Mopeden har en liten dödarknapp idag. Som jag förmodar bara har till uppgift att kortsluta kretsen å få grejerna att stanna? Kan det bli komplicerat om jag bygger ett 12v-system och använder samma jord som den använder idag för att kortsluta/döda?


Tusen tack på förhand. Jag läste 1 år på elprogrammet back in the days men slutade som något helt annat så detta är ett kul hobbyprojekt för att friska upp mina elektronikkunskaper igen. Vänligen ha överseende med det i svaren =)

God fortsättning!
/Patrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av gvs »

Låter väldigt komplicerat... varför inte ladda batteriet utanför cykeln mellan mätningarna?
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

gvs skrev:
Ja det ska va lite sport =) Hur menar du?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Temperani skrev:Tjenare,

Jag köpte en liten italiensk krossmoped för ett tag sedan. Eftersom det är en krossmoped så saknar den, som krossar ofta gör, ett elsystem med allt vad det innebär. Min plan är att styla om den till en liten tracker/scrambler och då självklart behöver jag ju ett fungerande elsystem på hojen. Framlyset behöver inte vara något monster. Mest för syns skull så att polisen blir nöjd när jag kör på kvällar/nätter.

Planen i stort:
12v mopedbatteri på 3ah som sitter under sadeln.
12v 6W dynamo som laddar batteriet under körning.
12v laddningsregulator som tar ner laddspänningen från dynamon till batteriet.

Kontinuerliga förbrukare (vid ljus på):
ledlampa h4 fram 4watt.
ledstrips bak 2-3 watt.

Sporadiska förbrukare:
blinkers fram höger 0,5 watt.
blinkers fram vänster 0,5 watt.
blinkrelä led 2st
tuta 12v, 18 watt.
Voltmätare 12v (eventuellt inklusive usb-ladduttag på 1 ampere).

Själva systemet (se bild också)
En säkring nära batteriet -->tändningslås som huvudströmbrytare -->ljusomkopplare (klassisk mc-modell) som styr ström till alla brukare förutom voltmätaren som förmodligen får en egen brytare någonstans.
Bromsljuset styrs av två parallellkopplade bromsljuskontakter.

Frågor:
1) Vad tror ni om upplägget? Är det rimligt att få detta att fungera? Vad ser ni för hinder/svårigheter? Är det rimligt att ladda ett 12v batteri på 3ah med en 12v dynamo på det här viset med de förbrukare som listats?

Det är inte orimligt, men förbrukningen på det kontinuerliga lyset bör nog vara lägre än generatorns effekt.
De felaktiga enheterna visar att du sannolikt inte har så stora förkunskaper.
Temperani skrev:
2) Vad är skillnaden mellan laddningsregulator och voltregulator? Vilken behöver jag mellan dynamon och batteriet för att batteriet inte ska överladdas?
Den största skillnaden är att laddningsregulatorer existerar. Volt är en enhet och kan inte regleras.
Vad som behövs beror på batteri kemi, ett bly batteri går utmärkt att ladda med en ren spänningsregulator.
Temperani skrev:
3) Dynamon ger 12v och 6w ( dvs 0,5 ampere??) vid lugnt cykeltempo. Såg en kille på youtube som testade en dynamo och kom upp i över 40 volt. Det jag inte får ihop är: hur blir det med amperen när/om spänningen ökar på det viset? Ett 3ah batteri ska såvitt jag förstår laddas med ca 0,3 ampere (10%). Sköter laddningsregulator/spänningsregulator det eller reglerar de bara spänningen? Återigen vad kan jag räkna med för ampere?
En cykelgenerator som jag gissar att du syftar på ger förenklat en konstant ström, max spänning varierar linjärt med hastigheten (för enklat det är mer komplicerat om man tar med diverse förluster, men det duger här) Så ja den ger 0,5A och spänning i förhållande till fart. Dessa permanentmagnetiserade generatorer reglerar lättast med en shuntregulator som

Ett blybatteri kan laddas mycket fortare än så.
Temperani skrev:
4) Behöver jag en diod mellan dynamon och batteriet? Är dynamo som vilken 12v-motor som helst som kommer att drivas av batteriet om man inte har en diod däremellan?
Ja en dynamo kommer att drivas som en motor om du lägger spännig på den. Men du lär inte få tag i en dynamo. Alla cyklar har en alternator, så du behöver en likriktarbrygga.
Temperani skrev:
5) Mopeden har en liten dödarknapp idag. Som jag förmodar bara har till uppgift att kortsluta kretsen å få grejerna att stanna? Kan det bli komplicerat om jag bygger ett 12v-system och använder samma jord som den använder idag för att kortsluta/döda?
Nej
Temperani skrev:
Tusen tack på förhand. Jag läste 1 år på elprogrammet back in the days men slutade som något helt annat så detta är ett kul hobbyprojekt för att friska upp mina elektronikkunskaper igen. Vänligen ha överseende med det i svaren =)

God fortsättning!
/Patrik
Jag svarade rakt utan överseende, men ta det inte som personlig kritik.

Jag tror att det är bättre att vara rak än att linda in det så att ingen tar illa upp, men risk att det blir en massa missförstånd. Jag vill absolut inte klämma till dig. Lycka till med projektet.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Tjenare Danei och tack så jättemycket för inputen =) Ja jag har väldigt begränsade kunskaper inom elektronik. Men jag tycker att det är förbaskat intressant och lär mig gärna =) Därför jag gillar sådana här projekt.


1) Okey varför bör förbrukningen på det kontinuerliga lyset bör vara lägre än generatorns effekt? För att inte ladda ur batteriet på sikt? I så fall har jag också tänkt på det... Eftersom jag kan sätta på och stänga av ljuset med ljusomkopplaren så tänker jag mig att (om spänningsnivån skulle sjunka i batteriet) så kan jag köra lite med lamporna släckta på dagen då och då för att "ladda upp" batteriet. Det är lite därför jag tänkte ha en voltmätare så att man med en knapptryckning kan se om batteriet behöver laddas eller ej.

2) Okey. "Voltregulator" existerar inte. Förstår hur du menar =) Låter rimligt så klart. Men lustigt att så många butiker som pysslar med detta ändå kallar det för voltregulatorer. Tycker att de borde veta bättre. Jag har tänkt använda mig av ett gelbatteri typ:
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000029875
Är det på grund av den stora inre resistansen som blybatterier går att ladda så bra med en ren spänningsregulator? Hur funkar det med gel? Eller bör jag överväga bly?

3) Ja jag vet inte om cykelgenerator och dynamo är samma sak men jag syftar på en sån som man lägger an mot däcksidan. Ofta (den som jag planerar att beställa utomlands) ger 12v och 5,5 watt på ena polen och 2,5 volt och 0,5 watt på andra polen. Är det en dynamo eller alternator då?Okey så blybatterier klarar mer laddning än 10% av batteriets kapacitet? Hur är det med gelbatterier? Kan det blir ett problem om jag laddar med 0,5 ampere när batteriet bara är på 3ah? Hmm ser ut som att en del av din text om shuntregulatorn inte kom med...?

4) Varför skulle jag inte få tag på en dynamo menar du? Är dynamo någonting som användes förr som gav likström och alternator är den "moderna dynamon" som ger växelström kanske? En spänningsregulator med inbyggd likriktare kanske skulle lösa min huvudvärk då? Det finns massor av sådana färdiga att köpa till både moped och motorcykel. Men ofta står det inte mycket om hur mycket spänning och ström de "släpper igenom" så jag har lite svårt att veta vilken jag ska välja. Ibland står det att den är på 12 volt men då tänker jag att ett 12-voltsbatteri ska laddas med strax över 14 volt?

5) Ok gott mos! =)

Tusen tack, igen! =)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av mrfrenzy »

Blybatteri kan utan problem laddas med 100% av kapaciteten. Jämför med en bil som har 70 Ah batteri och 120 A generator.

Ta loss svänghjulet och titta på tändplattan. Förmodligen finns där plats för en laddspole eller belysningsspole och kan man hitta tillverkaren så bör det finnas en som passar direkt.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

mrfrenzy skrev:Blybatteri kan utan problem laddas med 100% av kapaciteten. Jämför med en bil som har 70 Ah batteri och 120 A generator.

Ta loss svänghjulet och titta på tändplattan. Förmodligen finns där plats för en laddspole eller belysningsspole och kan man hitta tillverkaren så bör det finnas en som passar direkt.
Ja jag har faktiskt tänkt tanken men det känns inte som en lika stor utmaning. Förutom att leta rätt på rätt tillverkare och ljusspole då...=)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Glenn »

Och har du riktig tur sitter det redan en generatorspole där som driver ditt CDI-system och har överkapacitet nog att driva det du vill.

Ibland sitter det till och med en tom "kärna" som man kan linda själv.

Cykelgenerator känns väldigt tattigt, var hade du tänkt koppla in den ? ..Om du verkligen måste göra en sån lösning, välj en bättre generator, exempelvis nån motor du kör baklänges eller nåt.
Temperani
Inlägg: 13
Blev medlem: 25 november 2018, 23:49:57

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Temperani »

Glenn skrev:Och har du riktig tur sitter det redan en generatorspole där som driver ditt CDI-system och har överkapacitet nog att driva det du vill.

Ibland sitter det till och med en tom "kärna" som man kan linda själv.

Cykelgenerator känns väldigt tattigt, var hade du tänkt koppla in den ? ..Om du verkligen måste göra en sån lösning, välj en bättre generator, exempelvis nån motor du kör baklänges eller nåt.
Hur vet man om generatorspolen har överkapacitet?

Jag vill jättegärna göra dynamo-lösningen först. Mest för utmaningen skull. Går det inte så skruvar jag gärna upp svänghjulet och kikar på tändplattan. Vart tror du att jag skulle kunna hitta en lämplig liten motor? Någon sida att rekommendera?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Anledningen till att de kallas voltregulator är att de som översätter inte inser att det är skillnad på volt och voltage på engelska.

Dynamo har aldrig använts på cyklar, det finns ingen anledning att mata glödlampor med likspänning.

Gelbattetier är också blybaterier. Blybattetier klarar i princip obegränsad ström så länge man håller spänningen på lämplig nivå. Typ 14,5V när de är fulladdade går strömen ner.

Ett blybatteri behöver vara fullladdat hela tiden för att inte ta stryk. Så se till att generatorn klarar grundlasten med viss marginal.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av svanted »

Dynamo har aldrig använts på cyklar,
skrev du fel eller vad menar du?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av danei »

Nej, jag skrev inte fel.

Jag äger förtillfället ett fordon med dynamo, det är inte någon av cyklarna. Det är en traktor med Lucas generator. Jag har även en folkvagn som var utrustad med dynamo när jag köpte den. Men den är ombyggd nu.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av RadarEnt »

Temperani skrev:
Glenn skrev:Och har du riktig tur sitter det redan en generatorspole där som driver ditt CDI-system och har överkapacitet nog att driva det du vill.

Ibland sitter det till och med en tom "kärna" som man kan linda själv.

Cykelgenerator känns väldigt tattigt, var hade du tänkt koppla in den ? ..Om du verkligen måste göra en sån lösning, välj en bättre generator, exempelvis nån motor du kör baklänges eller nåt.
Hur vet man om generatorspolen har överkapacitet?

Jag vill jättegärna göra dynamo-lösningen först. Mest för utmaningen skull. Går det inte så skruvar jag gärna upp svänghjulet och kikar på tändplattan. Vart tror du att jag skulle kunna hitta en lämplig liten motor? Någon sida att rekommendera?
Mopedens motor är säkerligen inte unik för crossmaskiner. Det betyder att det finns "landsvägsmopeder" med samma motor. Dessa är då utrustade med lysspole. Lysspolen finns att köpa som reservdel. Köp en sån och montera det. Det kan nog vara en tillräcklig utmaning att koppla in lysen och grejer.

Det verkar mest som du vill ha prylar att fippla med på mopeden. Omkopplare och mätare och grejer. Dynamogrejen kommer du säkerligen att lessna på inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av Retroperra »

Snygg!

Det ser ut som en Moto Morini motor ev. en gammal Derbi. Det finns färdiga tändplattor med lysspole monterade.
Kolla exakt motorbetäckning så hittar vi en platta.

Edit:
Jag ser ju nu att det är en motor från en Gilera Trail/Touring. Klart att det finns en tändplatta att köpa.

Även om det kul att konstruera eget så slipper du en lösa hängande kablar med en fabriksdel. Då kan du ägna energin att göra en lykta och en kabeldragning som ser bra ut
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ladda mopedbatteri med 12v dynamo (elsystem)

Inlägg av säter »

Temperani skrev:12v 6W dynamo
Varför i hela friden väljer du en dynamo till detta?
Skriv svar