Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Fortsätter plocka isär deckeln, nu kom fräshuvdet av.

Bild

Smutsigt men helt.

Bild

Men sen när jag tog isär den horisontala spindeln upptäckte jag följande:

Bild

Bild

Var ju inte så trevligt, men kanske jag kan trösta mig med att det inte ser ut att vara kritiskt för funktionen. Det är längst ut och jag tror inte jag kommer ha den horisontala spindeln där så ofta. Vet inte riktigt hur man skulle reparera detta, hårdlödning men jag ogillar tanken att introducera så mycket värme på en precisionsdel.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Plockade bort kondensatorerna nyss samt säkringen och de dioder som var söndriga. Jag testade flera och två av tre grupper var faktiskt OK. Även de stora som jag trodde skulle va söndriga.

Tyvärr kan jag inte identifiera de som var mest brända, dom smulas praktiskt taget sönder. Någon som har nån aning va de kan va?

Bild
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

ID av komponenterna, eller iaf vad jag kunde läsa på dom:
Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Är ju gissningsvis inte så kritiskt, bara de tål strömmen. Frågan är ju om nåt annat dragit för mycket ström så att de lämnat in handduken.

Storleksmässigt ser de väl ut som 1N4003 där bredvid, så ta nåt lite kraftigare bara. På bilden ser man också att det är ITT som är fabrikatet.

Trist med spindeln, men som sagt, i ytterläget så kanske inte så farligt.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Dom är faktiskt lite mindre så jag har tänkt kanske 1N4003or kunde passa, vore ju lite större då än orginalen. Jag har förstått om en kondensator ger upp på rätt sätt så kan den grilla dioderna. Kanske vad som hänt, så jag byter dom stora kondensatorerna på samma gång.

Jag gissar också den lilla röda grejen är en kondensator och inte en säkring, för jag hittar inget om att en säkring skulle ha millifarad skrivet på sig?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ja ser ut som en kondensator, man ser ju folielagren.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har identifierat komponenterna, eller iallfall tror jag det.

Jag behöver: Den lilla kondensatorn på 6.8uf / 60V lyckades jag inte hitta på sidan ifråga, jag hittade en bipolär kondensator med liknande specifikationer, beror på om 60V som står på kondensatorn syftar på lik- eller växelström, den gamla kondensator ser ut att vara polariserad så jag vet inte om det funkar.

Jag vet inte om det går att byta mot en annan sorts kondensator som har samma kapacitans / volttolerans?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Just 60V verkar inte så vanligt, men 6.8µF 100V finns ju lätt tillgängligt hos många handlare, även 63V: https://se.farnell.com/vishay/mal203038 ... 5?st=6.8uF . Om du kan byta mot en opolariserad eller ej vet jag inte, det får nån med mer kunskap svara på, här fanns det ett svar som säger att det går bra: https://electronics.stackexchange.com/q ... sc-capacit
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har nu beställt de komponenter jag hittade för avhämtning. Jag ogillar verkligen att handla på andra sidor, det är så mycket BS. Som t.ex. just nu med farnell... inga privatkunder får man reda på i checkouten... den här lokala handlarens sidor är inte moderna, men dom funkar klanderfritt och det är inget BS och jag kan gå dit och hämta sakerna sen utan fraktkostnad.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Köpte några 6.8uf/63V via ebay, får se om det blir att vänta sjuhelsikes länge på dom.

Jag provriggar sadeln inför lyftet, hade upp den en bit men satte tillbaka den. Jag har inget ställe att sätta ner den och jag ska göra om rundslingan så jag kan få ner kranen mera. Det är också svårt med själva manövreringen i det trånga utrymmet. Jag skulle behöva börja bygga ett par kortare stödfötter som vore hälften av standard längden, och en lägre profil så jag kan puffa in kranen under vissa bänkar...

Bild
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag jobbat på kilen som jag lite ignorerat, börjar bli dags att fixa den dock. Jag hade funderat att svetsa den men slutligen vågade jag inte det. Att istället kapa och gänga som jag gjort känns säkrare.

Kapade av den söndriga delen med bandsågen, jag lämnade lite marginal och använde bandslipen för att sakta avverka resten av materialet.
Bild

Sen funderade jag ut var jag skulle lägga skruvhålen och vilken sorts skruv. Det blev två M4 skruvar.
Bild

Den här skräphögen till borr är bra att ha trots allt.
Bild

Bild

Bild

Nu är det bara att kapa en metall platta och passa in den. Det är inte så noga, bara den blir mindre än kilen så går det bra. Har en bit kolstål i anlöpt tillstånd som jag tänker jag använda, sen härda och anlöpa. Kanske lite overkill.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Då har jag filat till en bit, jag bryr mig inte om att följa konturerna, gör den litet mindre än själva kilen istället. Ska väl sandas ännu. De här skruvarna blir att byta ut mot några av bättre kvalitét sen. Jag vet inte om jag skulle byta upp till M6 kanske.

Bild

Bild
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Ser väl bra ut det där. M5 lär räcka alldeles tillräckligt. Lite Loctite skadar nog inte så att inte vibrationerna får skruvarna att släppa.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag bytte en av skruvarna till M6 ändå.
Bild

Gjort kortare (hälften kortare) stödben åt kranen så det blir lättare att manöverera den inne i verkstaden. Mest tänkt för lättare lyft. Ska se om jag hittar några passliga hjul. Också låg profil så jag kan skjuta in kranen under vissa bänkar, det har inte gått med fabriksstöden.

Bild

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

OK nu har jag nyttjat kranen med dom kortare benen. Jag kom på att jag kunde använda ett av arkivskåpen som bord, hade kanske inte behövt göra kortare ben då jag kunde flytta den på plats, men fan dom kommer säkert till nytta ändå.

Bild
Bild
Bild
Bild

Efter rengöring så kan jag inte se några skador. Finns ett kullager där bak som ska ha fett i sig, undrar hur ofta man måste ta upp den här grejen och lägga dit nytt...

Bild

Muttern åker i ultraljudsrengöraren

Bild

Jättemycket skräp som sitter fast, fick ta till bräkleen och borste för att det skulle lossna.

Bild
Bild
Bild
Bild

"Bakplattorna" för sadeln hade inga skador heller, bara samma mönster av slitage som man kan se på skavningen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar