Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Jag tycker att du ska köra på med din lösning.
Det blir nog bra i slutänden om man är noga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

jihe skrev:Men är det uteslutet att svarva ner axeldimensionen och svarva in bussningar i kugghjulen?
Det är kilspår i kugghjulen.
jihe
Inlägg: 2409
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av jihe »

Ja, det ger ju en del utmaningar. Jag tror nog också att Dennis reparationsmetod kommer att bli bra.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Krille Krokodil »

DennisCA skrev:Vad menar du för sorts plättering? Skaftet är inte plätterat från förr.

Jag kan tigga själv men jag är inte säkert detta är svetsbart material dock, det är ju delvis härdat och så löper man risken att det böjer sig vid svetsning, och kanske påverkar härdningen på den del av skaftet som är härdat.
Det finns många olika sorters pläteringar att välja mellan. När jag räddade en felritad detalj med det så valde jag någon nickel-baserad
sak som gav en yta på 55 HRC. De lade på några 0.1 mm på ytan som jag sedan trådgnistade till den rätta geometrin.

Ja ska man TIG:a så måste man veta vad man sysslar med, i bra härdbara stål spricker fogen när svetsen kallnar.
Verktygssvetsare är specialiserade på att svetsa härdade stål och har speciell utrustning för att göra det.

Det är ju bara kanske någon liten ifyllnad med TIG som behövs för att återställa kilspåret, så små svetsar på massivt
gods förändrar inte formen.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Gällande kilspåret tänkte jag att jag ska göra det större, från 4 till 6mm och 2mm djupare djupare så totalhöjden blir samma som med nuvarande nyckel, blir då också att bredda på spåren i dreven, men det en liten skada på det enda drevets spår där så jag tror nästan det är bästa sättet att få det fixat är att gå från 4 -> 6mm

Problemet är väl mest att det saknars material hela vägen runt på ett området där kilen slitit på skaftet när lösa bitar åkt runt och runt.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag började fundera om TIG lödning kunde vara en lösning. Mindre värme, smälter inte basmetallen...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:Problemet är väl mest att det saknars material hela vägen runt på ett området där kilen slitit på skaftet när lösa bitar åkt runt och runt.
Saknas det material i hålet eller på axeln?

Har du någon bra metod för hur du ska ta upp kilspåren i dreven?
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

På ett drev så saknas det litet material på ena sidan, jag kom visst åt med borren när jag borrade ut kilen framifrån. Det är inte mycket men det känns ej bra att lämna det så. Och på axeln saknas det material på båda sidor av spåret förstås.

Jag har ingen bra metod för att ta upp kilspåren i dreven, jag tänkte det får jag ha en verkstad att göra på samma gång som man gör om spåret isåfall. Jag vet inte vad en verkstad skulle använda för metod, en kipphyvel vore ju perfekt för detta men det har dom flesta säkert inte. Brotsch och en press kanske.
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av H.O »

Om det är kilspår enligt standard så används säkert en kilspårsbrotsch.
OTD säljer brotschar och bussningar om du vill ge dig på det själv.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Lite synd att storlekarna hoppar från 26 till 28 mm och jag som behöver 27 mm. Men jag har ingen press ändå.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Blir ju också svårt att pressa kilspår som slutar "mitt på", eller tänkte du köra kilspåret först och sen sätta ihop de två delarna?

EDIT: Jag är dum i hela huvudet, vi pratade ju om kuggens spår nu
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Arc euro trade hade 27mm bussningar och 6mm brotschar, skulle väl bli runt 50 euro att få hem gissar jag. Men avsaknaden av en press är ju ett problem. Jag känner en som har en hydraulisk press förstås, om det inte går att jigga upp på något vis i svarven, eller pelarborren eller nåt.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag tog ett väldigt lätt skär på den skadade delen igår, mickade det till 26.98 och dreven glider på med lite motstånd, känns nästan som detta kan gå att använda ändå om jag fixar skruven...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

DennisCA skrev:Arc euro trade hade 27mm bussningar och 6mm brotschar
Ø27mm bussningarna är gjorda för 8mm brotsch, så det går nog inte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Med en sådan maskin borde det gå.
De går att köra utan bussning.
DSC01836.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar