Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Tackar!

Jag får ta tillbaka det jag sade om att kilen är böjd, vid närmare undersökning är den rak, men förmodligen p.g.a. de stora krafterna som krävdes för att få kilen loss så har materialet expanderat där framme, mer än jag trodde. Det är så på båda sidorna, vilket gjorde mig förvirrad först då jag utgick ifrån att den var böjd. Inte kan ju kilen va böjd åt båda hållen.... Men genom att sätta den emot en flat referensyta kunde jag se med hjälp av ljus att problemet fanns längst ute på den smala sidan, kunde också testa hur mycket genom att använda mätklocka.

Här så testade jag också cosine error i praktiken på samma gång, jag har lagt dit ett .15mm bladmått men p.g.a. vinkeln som indikatorn står i relation till ytan som mäts blir utslaget .22mm. Har hursomhelst spenderat morgonen att sakta ta bort material tills kilen passar som den ska, eller iallfall tillräckligt bra...

Jag har ingen referensyta så jag använde en av glidytorna för sadeln, närmaste jag har till nånting platt och rakt.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

Blir bra det där :tumupp:
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av idiotdea »

Jag har en planskiva 630x400 som du säkert kan få låna ifall du behöver.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Tack, jag vet inte om jag behöver en längre nu dock. Jag har i sikte att införskaffa en sådan skiva också i samma storleksklass. Undrar var köpte du din?
idiotdea
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 juli 2006, 16:11:34
Ort: Vasa, Finland
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av idiotdea »

https://www.konecon.fi/product/1405/gra ... 0-x-100-mm

Tja, behöver du låna så vet du i alla fall att det finns en rätt nära 8)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Fint jobb du lägger ner! Kommer att bli en bra maskin det där!
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

idiotdea skrev:https://www.konecon.fi/product/1405/gra ... 0-x-100-mm

Tja, behöver du låna så vet du i alla fall att det finns en rätt nära 8)
Fan det var just den jag haft bokmärkt tills senare, nu har dom höjt priset med över 100 euro!
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Köpte faktiskt en egen planskiva nu, fast en mindre modell, men den bör jag kunna lära mig skava med. Förhoppningsvis behöver jag inte köpa en större på flera år.

https://www.fine-tools.com/granit-messplatte.html
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har suttit och slipat bort grader i det runda T-spåret till det vertikala huvudet. Detta är ett vanligt problem på deckelmaskiner uppenbarligen, T-muttrarna har ganska liten yta så det är lätt att folk tar i för hårt då dom spänner fast huvudet. Det gör att materialet deformeras och det har resulterar i grader som förhindrar T-muttrarna att röra sig fritt i spåret. Jag använde dremel och diamantslipstift och var väldigt försiktig.

Fick bort det mesta, som tur var är inte dessa spår kritiska för inpassningen ändå. Men i slutändan ville jag inte avverka mer material därifrån så jag svarvade bort lite material från själva T-muttrarnas runda del, kanske en tiondels mm, nu så åker dom fritt i spåren igen så det går att ställa in det vertikala huvudet i olika vinklar.

Håller också på att tillverkar en "pin wrench" för att montera tillbaka den gängade delen som håller fast bronsmuttern för X-ledet.

Min mätklocka har inte kommit ännu från Tyskland annars... Tycker det tar för länge med tanke på hur dyr frakten var för ett så litet paket (30 euro). 12,90€ var frakten på en 11kg planskiva från Tyskland från annan säljare....
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag börjat på att plocka av... spindeldockan kanske är bästa namnet.
Bild

Bild

Koniska stift på undersidan som ska dras ut med glidhammare, de satt fast riktigt ordentligt, men det hjälpte om man lossade skruvarna så hela grejen kunde röra sig lite så lossnade dom ganska snabbt efter det.
Bild

Bild

Sen är det bara att backa ur skruven.
Bild

Och bort med den koniska kilen
Bild

Dom ser ganska bra i skick ut, slitaget är väldigt lokaliserat till några ställen på den smalare sidan.
Bild

Bild

Sen ska man vippa upp spindeldockan på ena sidan och föra ut den framåt.
Bild

Här stoppade jag för jag behöver ta kranen och lyfta av den, för tung för en person att hantera.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ok nu har jag riggat upp en setup för att lyfta av spindeldockan. Blev att åka och köpa lite M10 bultar, brickor och muttrar.

Bild

Jag märkte redan i början det var något oroväckande ljud då man förde spindeldockan f ram och tillbaka via handhjulet. Här är orsaken.

Bild

Fortsätter...

Bild

Bild

Tror detta relaterar till bild 2.
Bild

Jag tror delen som sitter fast i spindeldockan hör till plåten, jag tror baserat på reservdelsmanualen att det är "Abstreifblech 2200 25 000376 00".

Bild

Allt är fullt med ingrott skit, speciellt aluminium hittar man överallt i den här maskinen.

Bild

Rengjort lite. Redan börjat montera tillbaka vissa delar efter rengöring, här finns inte så mycket att göra, förutom att ta reda på hur den här delen som var sönder ska se ut och hur viktig den är.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av tecno »

En avstrykare i alu?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nä den där plåtbiten som är söndersliten är stålplåt. Jag ser inte varifrån de där alu-bitarna kan ha kommit, någon liten skada finns det på den stora aludelen som omsluter kugghjulen men inget som passar in med de bitarna. Här är en bild på en deckel fp2 med plåtbiten intakt, denna bör jag kunna tillverka själv:

Bild
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag rengjort spindeldockan och bytt veken, börjar inte vara så mycket kvar nu än att vänta på info om delen jag saknar. Vad ska man göra, kanske måla om delarna. Lika bra då jag har chansen.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av wiklis »

Ett bekymmer jag har med min FP2 är att när jag vevar ut spindeldockan maximalt kommer jag inte till ändläge.
Det går tillslut alltför trögt för att man ska vilja fortsätta veva, det går lika trögt att få in den igen.
Har inte brytt mig eftersom det är sällan man behöver vara där och jobba.
Har kollat noga på dina bilder och den enda anledningen till mitt bekymmer jag kan se är väl att den är ojämnt sliten.
Några tankar om detta?
Skriv svar