Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det är en så värdefull maskin för mig och den har inte behandlats optimalt av tidigare ägare. Enda sättet att få sinnesro är att gå igenom allt.

Franz Singer svarade annars på mitt originalmeddelande och bad om ursäkt för det sena svaret och sade 1) dom har inte delen i lager och 2) den behövs inte, kan lämnas bort.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag fortsätter med att sätta tillbaka spindeldockan igen. Jag tillverkade inte något bleck då.

Bild

Och resterande komponenter monterades tillbaka i det vertikala huvudet

Bild

Sen måste jag ta mig an den horisontala spindeln också, den måste vara färdig monterad innan jag kan montera tillbaka den vertikala spindeln och bommen till den.

Bild

Satt fast ganska rejält.
Bild

Bild

Bild

Bild

Finns också bakre lager som ska tas bort, enligt manualen behöver dom inte fettas lika ofta.

Bild

Bild

Försöker lägga ut alla delar i en ordning som jag tycker är logisk och som gör att jag vet i vilken ordning allt ska tillbaka. Den här plast-brickan är egentligen en skohållare från biltema. Bra att ha.

Bild

Bild

Fotade inte resten jag smörjde in alla delarna med nytt fett och monterade igen, sen justerade jag spelet till 6 mikrometer. Jag vet inte hur mycket det bör vara för manualen är tyst i frågan, men det känns rätt.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Konstigt, den sista bilden föll bort, hur jag mätte spelet:
Bild

Jag tar tag i spindelhuset och drar den mot mig och nollar indikatorklockan, sen puffar jag bort från mig, och det anser jag är det totala spelet. 6 mikrometer är .0002" en siffra jag sett mycket i deckelsnack om spel, så det kändes acceptabelt här också.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Är det konisk innerring på främre spindellagret?
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Det vet jag inte, jag tog inte bort det då det sitter fast med två stora låsringar som jag inte ville börja justera nånting på. Eller om du menar lagret där bak så är det koniskt på insidan.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Nu är det vertikala huvudet och bommen monterad, nu ser den "hel" ut igen:

Bild

Bild

Vad nästa, bordet kanske, eller DRO'n, elcentralen kanske. Eller kanske jag börjar städa ur verkstan nu då jag har ihop det mesta, väntat på att börja med en omorganisering.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Har organiserat om verkstan så nu är fräsen och svarven bredvid varandra.

Bild

Bild

Idag efter några dar med annat arbete så har jag arbetat med elcentralen till FP2an. Jag bestämde mig att lägga ett till uttag för 3fas i elcentralen, så kan jag koppla svarven dit.
Bild

Det nya uttaget är alltid igång så fort stöpseln är ipluggad. EDIT: Fel, det är bakom brytare HS1.

Bild

Nästan allting är nu tillbaka kopplat förutom brytaren på fräsen. En riktigt konstig sak är den gula kabeln som går till ett vanligt 230V uttag på framsidan. Jag kollade vart terminalerna I och II gick och det är båda faser (!), alltså man får 400V enfas ur det där uttaget... Varför hade dom gjort så? Tur jag kollade iallafall, ska byta ena terminalen till neutralledaren istället så man får 230V.

Och färgschemat innuti maskinen är ju inte enligt rådande standarder, men jag fortsatte på det då jag kopplade mitt egna uttag och använde gamla kablar. Tycker det är bäst allt är enhetligt även om det är gammal standard.

Jag plockade även bort detta, en 230-100V transformator, vet inte om den var orginal, står svensk text på den så jag tror det är något tidigare ägare hittat på. Ingen aning varför någon kan behöva 100V och då bara 100W maxeffekt.

Bild

Jag vill inte ha någon kabel längs golvet så jag drog om ett uttag och lade det i taket ovanför fräsen, så nära jag fick det, så kopplar jag en skarvsladd som hänger ner istället.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Mycket fel i de här inlägget ovan gällande elen som retts ut idag. Men summa summera det är OK nu. Blev ledd helt fel av multimetern och från det fick jag fel intryck. Men det kommer inte 400V till det där schuko uttaget...
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Första testkörningen med allt mer eller mindre monterat.





Överföringen till den vertikala spindeln har ljud vid högre hastigheter men det kunde jag notera redan då jag hade isär det, två raka kugghjul som för ljudet.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Projektet fortsätter utan paus, spenderade resten av dagen att koka maskindelar i lut. Fasiken vad effektivt det är på att ta bort skit. Ultraljudstvätten skäms. Har en hög smådelar som jag inte fotat också.

Bild

Efter lutbadet (eller flera upprepade bad med skrubbningar) och högtryckstvätt så fick dom en sista högtryckstvätt och blåstes av med kompressorn. Sen WD40 på ett papper och gnid på de känsliga ytorna med pappret. Imorgon maskerar jag, har mycket annat på gång då också så tvivelaktigt det blir målat imorgon. Hoppas på söndagen.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Idag fick jag bordets komponenter och några andra delar målade. Spenderade en dag att rengöra, en dag att maskera och 30 minuter åt att måla, sen blir att vänta en dag innan jag kan ta bort tejpen men runt 3 veckor innan färgen är helt härdad så man måste vara varsam med delarna tillsvidare.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

OK ihopsatt igen.

Bild

Och den horisontala funktionen, man behöver inte plocka bort det vertikala huvudet som man gör på en FP1a eller FP2a utan den extra långa bommen som denna har.

Bild

DRO nästa kanske. Lite trött på att måla.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Kulla »

Den ser som ny ut! :tumupp:
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av X-IL »

Återigen, bra jobbat! Nu är det bara att grisa ner den med spånor!
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag har lite kvar ännu, behöver verktyg och DROn har jag bara installerat Y skalan på. X-skalan är för stor för att passa det nuvarande montaget. Den ska också monteras asymmetriskt, med preferens mot dörrsidan (alltså bort från användarsidan) eftersom skalan annars kan komma i vägen för handhjulet för Z-riktningen.

Jag vet hur man kan korta en glasskala också men det kanske inte är det första preferensen. Jag bara tänker på hur bra i storlek den här skalan annars vore att lägga på en svarv. Gått i tankarna på att köpa kines XYZ DRO och lägga heidenhainen på svarven som bara behöver XY.

Bild

Jag köpte ett maskinskruvstycke. Eftersom jag är stor fan av Gotteswinter köpte jag ett likadant skruvstycke (egentligen utan skruv) fast större modell än hans, tror han har 70mm jag tog ett 90mm med 120mm kapacitet. Dom lär vara väldigt bra på att hålla grejer. Kanske lite litet men jag kan komplementera ett konventionellt och större skruvstycke den dagen jag hittar ett till ett pangpris.

Bild
Skriv svar