Deckel FP2 renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av säter »

Man brukar använda vanlig oljefärg.
Sådan de använder när de målar tavlor.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag orkade inte börja kladda med egen färgtillverkning nu, bor ju på landet så det är inte bara att gå till nån affär så jag köpte ett paket med märkfärg för drev från ebay, hoppas det kommer relativt snabbt.

Ska plocka isär litet och sätta mig in i hur man justerar drevet.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Såhär blev det, före och efter. Jag plockade bort båda shimsen så började det se ganska bra ut, så väll mitt otränade öga kan tyda sånt här...

Bild

Bild

Jag ska rengöra och testa köra maskinen och se om den låter tystare, jag hoppas det.

EDIT:
Såhär har jag tytt markeringarna
Bild

Bild

EDIT 2:
Några har sagt jag använder för mycket färg, men det var svårt att få på mindre färg utan att det blev så lite färg man knappast såg nånting. Dålig färg jag köpt eller så gör jag något fel med applikationen (en liten pensel). Då jag kollar vissa videos ser det ut som färgen torkat, jag förstod att färgen inte skulle torka. Kan hända jag feltolkat mönstren också. Blir att prova igen.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Den där färgen var nog ganska värdelös. Jag provade en tub med oljefärg från Clas Ohlson istället, fick bättre resultat med den.

Före, med båda ringarna i:
Bild

Mönstret:
Bild

Bild

Upprepar testet med ena ringen borta (-0,5mm)
Bild

Bild

Jag lyckades inte lägga på samma mängd last då jag roterade spindeln åt motsatt håll så mönstret på den sidan visar med mindre belastning. Då jag roterade spindeln åt det vanliga hållet kunde jag använda ER-32 hylshållaren och hålla i den med nyckeln får att få den belastad, men prova det åt andra hållet och muttern skruvar upp.

Jag har beställt en hög med distansringar 0,2mm så jag ska prova sätta på en och upprepa testet.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Den blir ju liksom aldrig färdig känns det som. Har köpt shims för att ställa in drevet som jag märkt med färg men det har inte blivit bra, alltid ett klickande ljud, typ man skulle tro att det satt för tätt ihop, men det var mycket glapp i spindelns rörelse tyckte jag så det kändes inte rätt.

Så efter mycket om och men tog jag bort spindeln ur det vertikala huvudet och tittade in helt enkelt, då jag kunde se med egna ögon så blev det mycket klarare.

Jag tog en video med drevet shimsat till 0.8mm (hade 1.0mm från förra ägaren) och det ser ganska glappigt ut:


Sen med 1.8mm, provade 2.0mm också men då gick det inte runt.


Mycket mindre glapp men klickljudet som kommer då man roterar spindeln är inte borta, det hörs inte på videon så ni får ta mig på mitt ord på den punkten. Men jag tycker problemet är uppenbart nu då jag ser det med egna ögon. Drevet till vänster (det som finns i det vertikala fräshuvudet) måste komma neråt, det är för högt uppe nu och det gör ingen skillnad hur jag justerar det andra så länge det är så.

Bild

Om ni kollar på de röda pilarna så ser ni att det ser skadat ut. Jag tror detta är orsaken till oljudet, eftersom drevet ligger får långt uppe så tar dessa kanter i det andra drevet och dom har blivit nednötta. Man kan också se på fettet i tänderna på drevet att det inte gör kontakt hela vägen ner. Så bevisen är starka enigt mig att detta drev måste shimsas. Jag har beställt distansringar igen som ska passa drevet ifråga, 0,1 och 0,2 mm.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Äntligen kom distansringarna! Otroligt vad länge det tog för dom att komma från Tyskland. Men nu har jag suttit och testat mig fram och dessa är de bästa mönstren jag fått. Men oljudet är helt oförändrat, ingenting jag gör spelar någon roll. Så jag hade väl fel får jag konstatera att oljudet kom från dessa kugghjul, borde ju höra nån sorts ändring i oljudet isåfall.

Jag tog bort det vertikala huvudet helt och startade maskinen och den hade oljud men inte lika högt, detta hade jag konstaterat förr att åmtinstone en del av ljudet kom från de raka kugghjulen som ligger längre bak. Men denna gång provade jag lägga lite belastning på drevet med en läderbit och ljudet steg omedelbart till samma nivå som med det vertiakala huvudet monterat. Så jag kan väl konstatera att oljudet kommer från de raka kugghjulen, får leva med det tills jag kan t.ex. göra ett nytt drev, då förmodligen i brons. Ska också prova att applicera OPG, "Open gear lube" och se om det får ner oljudet. Det är något jag borde skaffa ändå till svarven som inte har något oljebad för spindeldockan.

Bild

Bild

Jag har inte kollat hur mycket spel jag har nu, men något spel finns det.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av arvidb »

Även om shimsningen inte fick bort ljudet så har du antagligen gjort livet betydligt trevligare för det snedställda drevet, så det var ju inte bortkastat jobb! Jag är likadan, det ger alltid något slags tillfredställelse att få mekaniska grejer att funka optimalt. :)
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Oljepumpen installerad. Ännu oklart hur jag ska dra den tredje tuben som ska till den andra sidan,

Bild

Kanske såhär, om jag kan fästa den på ett enkelt och pålitligt vis.

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av grym »

finns klammer för 4mm slang som brukar annvändas för smörjningen, som gammeldags för el men betydligt mindre

kan ha liggandes
dom funkar bra för givarkablar som är 4mm med
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Jag undrar om jag kan använda sånadära självhäftande kabelrör så slipper jag borra några hål.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av CPMS »

Byt ut slangen mot rör så behöver du inte fästa den på så många ställen.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Självhäftande kabelkanal från biltema så fixade det, fanns en som var riktigt passlig för den här tuben.

Igår tog jag första skären. Lite improviserad setup dock. Mitt första projekt blir att fixa riktiga klämmor för skruvstycket.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av grym »

:tumupp:

alltid skönt när saker börja funka som dom skall
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av DennisCA »

Ja det har varit diverse inställande på maskinen nu men den börjar gå bättre och bättre.



Bild

Bild
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Deckel FP2 renovering

Inlägg av Oskar »

Kul att se att det börjar lira! Bra kämpat med renoveringen :tumupp:
Skriv svar