Sida 5 av 76

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 11:26:23
av Magnus_K
Jag läser vad ni skriver men så klabbigt så det är svårt att svara. 2an är borta. Plockade bort överfall och sen bara att trycka upp.
Offrar nog kolvringarna och försöker pressa upp dom andra med trästav och domkraft, lite försiktigt.
Startkransen går inte rubba på.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 11:31:44
av säter
Borsta ur cylindrarna före, med en roterande stålborste, bara.

Edit:
2:an verkar inte vattenskadad.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 11:54:44
av Glenn
Sitter det fast rejält så är det nästan omöjligt att knacka ur kolvarna uppåt, i alla fall om dom ska vara hela när man är klar.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 11:57:24
av säter
Det var därför jag rekommenderade fettsprutan.
Den är snäll mot kolvarna.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:15:47
av rvl
Heja Magnus! Det är väl tillräckligt med utmaning att få dem att röra sig enskilt. Tvåan såg frisk ut jämfört med de andra. Fyran ser inte heller så illa ut och kanske inte trean heller efter att man putsat bort den synliga rosten.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:18:25
av Magnus_K
Tack rvl, det behövde jag. Det är motgångar nu.
Märker att det är väldigt svårt att ta dom uppåt.
Min plan är att lyckas jag bara få ur 2 och 3, sen tar jag bort överfallen för 1 och 4 och vrider runt vevaxeln. Då borde jag kunna knacka ner 1 och 4 och hona innan jag drar upp dom.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:20:54
av säter
Har du någon bild på kolv No:2?

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:23:44
av Glenn
säter skrev:Det var därför jag rekommenderade fettsprutan.
Den är snäll mot kolvarna.
Ja, det är ju ett bra sätt då kolvarna belastas på exakt det sättet dom är konstruerade för, men det kräver ju en hel del annat krångel innan man kommer dit.

Man kan ju göra så för att pressa ur bromskolvar med, men då krävs det ju mindre meck, bara en adapter mellan bromsslang och fettspruta.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:25:23
av Magnus_K
Det skedde en olycka med 2an (Ja, det lät lite perverst), så ett par ringar rök, men annars ser den fin ut!
20180830_122242.jpg

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:27:31
av säter
Hakade kolvringarna i vändkanten?

Hur är skicket på övre kolvringsspåret?

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:35:01
av Magnus_K
Nej, det var jag som försökte ta en genväg. Kan undra hur många gånger jag klättrat upp och ner nu.
Spåret ser jättefint ut. Känner inte det minsta någon vändkant i loppet.

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:49:00
av säter
Kan undra hur många gånger jag klättrat upp och ner nu.
Jag renoverade motorn i min hjullastare på plats.
Idiotiskt, dessutom var det vinter. :)

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:50:25
av Magnus_K
Det är där jag INTE vill hamna :wink:
3an på väg upp, håll till godo!

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 12:51:16
av säter
Öh, 2:an?
Den är väl redan ur?

Re: Mitt nya liv med Victoria

Postat: 30 augusti 2018, 15:17:17
av Magnus_K
Tack för dom goda orden sc3! :)
säter skrev:
Magnus_K skrev:Ps. Någon som förstod banjo-skämtet? :wink: Ds
Inte jag.
Äsch, jag kände bara för att klämma ner min banjo i motorutrymmet när jag smorde banjokopplingarna på spridarna.

Så här är läget nu:

KOLV #2 ÅKTE UT AV BARA FARTEN. LOSSADE ÖVERFALLET OCH TRYCKTE UPP DEN. TYVÄRR SPRÄCKTE JAG TVÅ KOLVRINGAR FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP FÖR NÄR JAG PRECIS FÅTT UPP KOLVEN SÅ HÖGT SÅ KOLVRINGARNA GICK FRITT, SÅ INSÅG JAG ATT VEVSTAKEN INTE GICK UPP GENOM FODRET MED ÖVERFALLSBULTARNA FORTFARANDE HÄNGADE I VEVSTAKEN - OCH DÄR SATT DEN FAST.
UTAN KOLVRINGSKOMPRESSOR SÅ BLEV GICK DET SOM DET GICK FÖR ATT FÅ NER KOLVEN TILLRÄCKLIGT FÖR ATT TA BORT BULTEN.
20180830_122242.jpg
NU BÖRJADE UTMANINGEN.
ÅKTE TILL LILL-ICA:N I BYN OCH FRÅGADE TJEJEN I DISKEN OM DOM HADE NÅGON 3,5" KOLVUTDRIVARE, OCH VISST, DOM STOD BREDVID SURSTRÖMMINGEN.
20180830_124411.jpg
PASSADE KLOCKRENT!
20180830_124614.jpg
GENOM ATT MED DOMKRAFT UNDERIFRÅN, OCH KOLVUTRDRIVAREN OVANIFRÅN SÅ GICK DET JOBBA #3 UPPÅT. SATTE ETT REFERENSMÄRKE FÖR ATT SE OM DEN RÖRDE SIG NÅGOT.
20180830_124930.jpg
20180830_125537.jpg
20180830_130258.jpg
SATTE SPÄNN PÅ DEN MED DOMKRAFTEN OCH KNACKADE MED PLASTHAMMARE. KUL ATT SE DEN RÖRA SIG UPPÅT NÄR MAN FÖRSÖKER SLÅ NER DEN. :)
20180830_130933.jpg
HÄR TOG DET STOPP...
20180830_131215.jpg
... OCH DÅ VAR DET BARA ATT TA TILL SÄTER'S METOD. TRYCKTE NER KOLVEN IGEN, HITTADE EN VÄL PASSADE STÅLBORSTE. SEN VAR DET KLART!
20180830_132654.jpg
20180830_133140.jpg
#3 UTE!
20180830_133524.jpg
NU LOSSADE JAG ÖVERFALLEN FÖR VEVSTAKE #1 OCH #4. EN OTROLIG LÄTTNAD NÄR JAG NU MED LÄTTHET KUNDE ROTERA VEVAXELN MED ALUMINIUMJÄRN PÅ STARTKRANSEN.
#4 ÅKTE UT MED BARA FARTEN SÅ FORT VEVAXELN VAR ROTERAD 90°
20180830_140736.jpg
NU BLEV JAG STRESSAD. FRÅN NORR ÄR DOM PÅ VÄG ATT FLYTTA HEM, OCH FRÅN SÖDER SER DET MÖRKT UT!
20180830_105235.jpg
20180830_141556.jpg
DET VAR BARA ATT GE UPP MED KOLVUTDRIVAREN FÖR #1. DEN ÄR HELT STUM.
MIN PLAN ÄR ATT GÖRA SOM PÅ BILDEN. SÅGAT TILL EN KLOSS OCH MED EN LITEN DOMKRAFT TA SPJÄRN MOT EN BALK TVÄRS FRONTLASTARENS ARMAR OCH FÖRSÖKA PRESSA. VAD TROR NI OM DET?
KAN JU ALLTID SÄTTA DET I SPÄNN OCH RITA ETT REFERENSMÄRKE. SEN ÄR DET BARA ATT VÄNTA.
FICK Å ANDRA SIDAN SNABBT PACKA IHOP PGA DET MÖRKA FRÅN SÖDER...
20180830_143356.jpg
TROR NI DET HJÄLPER ATT PRATA ALLVAR MED DEN SISTA?
20180830_140923.jpg