Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av rvl »

Varierande och inte full gas låter också bekant för min del, men det finns tydligen undantag. Har mekat med en motor där fullt gaspådrag var fysiskt förhindrat med typ nån tillfällig sprint i förgasaren.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Jan Almqvist »

xxargs skrev: Fast det är detta man borde göra efter att man varmkört motorn, hård gas - lite lättare kort stund så att det får spola bort det som ev skavts av - hård gas igen och allt detta över stort varvtalsområde - kort sagt väldigt aggressiv körning i typ 500 mil - annars får man VAG-sjukan med hög oljeförbrukning resten av bilens tid och mycket sot och bränt även nedanför kolvringarna och vidare sludge-problem i vevhusventilation pga. mycket (halvvägs förbrända) bränngaser tar sig ned och med det mycket fukt i sig och gör oljan till majonäs på sina håll i nordisk klimat och är det mycket kallstarter med kortkörningar så har man receptet på igensatt vevhusventilation på ganska kort tid...

Och överdrivet läckande kolvringar ger lägre kompression och också lägre verkningsgrad i motorn då det är energimässigt dyrt att tappa gas med läckor under kompression och arbetscykeln.

Efter typ 500 mil så har det hela polerat upp så mycket i cylindervägg och kolvringar inte slipas av längre och har man inte fått full passning mellan kolvring och cylinder innan dess för att man 'kört försiktigt' så får man dras med det resten av motorlivet i fordonet eller till motorrenovering med ny honing av cylinder och nya kolvar/kolvringar - men den typen av renovering är rätt sällsynta idag på bruksbilar
Detta kanske behövdes på 50-tals konstruktioner jag tror inte att det ska göras på en modern bilmotor.

Vår nuvarande bil, en Citroen C3 1.4 liter turbodiesel, har körts väldigt försiktigt från att den var helt ny. Nu har den gått 17.000 mil. Den servas ungefär när den gått 1500 - 2000 mil sedan förra gången. Jag har aldrig sett att nivån sjunkit på oljestickan trots upp till 250 timmars körning mellan service ibland.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Sverige »

Sett i instruktionsböcker förr att det stod en max hastighet för varje växel under inkörning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Nu är det nog utrett om inkörningar.

Idag blev det i alla fall en shoppingrunda.
65L hydraulolja, 20L motorolja, 10L ATF, momentnyckel och litermått.

Om bara regnet stannar kvar i molnen så kanske jag kan dra topp och vevstakar imorgon så tråget kan gå upp. Håller tummarna.
20190706_000834.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av xxargs »

mrfrenzy skrev:Dom flesta biltillverkare förbjuder användning av fullgas och rekommenderar varierande körning men en bra bit under maxvarvtal för inkörningsperioden. Det är bara att läsa instruktionsboken från valfri nybil.
fullgas betyder inte att man kör på rödstoppet i varvtal - avser att man kör med hög/full moment för att få så hög cylindertryck som möjligt och därmed pressa kolvringarna hårdare mot cylinderväggen för att slipas in bättre - i korta perioder till en början och varierande varvtal också.

visst en del av inkörningen görs på fabrik men de kan inte spendera hur mycket tid som helst på det - sedan är frågan om det görs med förbränningsgasers tryck eller om det bara är en elmotor som vevar runt utan speciellt hög tryck i cylindern??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av mrfrenzy »

Nu hade TS bett om avslut på inkörningen så detta blir mitt sista inlägg i det ämnet om ingen startar en ny tråd. Läs bruksanvisningen på en ny Toyota tex så står det "do not use full throttle". Det kan bara tolkas på ett sätt.

Starta gärna en ny tråd om det önskas diskuteras mera.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:FORTSATTE MED LÄGGA SPRIDARNA PÅ PLATS.
Ok, då har du ingen chans att köra motorn på självstarten kompressionslös längre?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Det var bara för att få motorn tillfälligt tät.

Planen är plocka upp spridarna igen när det är dags. Hänga påsar på rören till spridarna och torrköra kompressionslöst en hel del så jag flushar ur bränslesystemet en del först.
Hade varit jättetråkigt och trycka i massa skit i dom nya spridarna.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Ska kika på det här senare men klurar lite på med vilket moment jag ska dra vevstakarna.
Kan den där möjligtvis vara kadmium-pläterad?
Kanske drar med 102 Nm för att vara på den säkra sidan...
20190706_155647.jpg
20190706_155615.jpg
20190706_155726.jpg
20190706_155135.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av E Kafeman »

Ser ut som vanlig fosfaterad härdad stålbult då den ser mycket grå-matt ut i glansen.
Oavsett vilket, slipa eller fila aldrig på dessa bultar eller muttrar.

Kadmium-damm, även i extrema mikro-mängder, i lungorna, anses numera ytterst cancerogent.
Det är däremot mindre farligt att äta, kan eventuellt slå ut njurar och lite sådär... Det är en tungmetall som anrikas i njure och lever hos däggdjur så vi kan få i oss en del den vägen. https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... eSupport=1

Lite jämförelser och läs sista raden: http://429mustangcougarinfo.50megs.com/new_page_26.htm
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Nästan varenda bult jag har att göra med på jobbet är kadmiumpläterad så riskerna med det är i alla fall jag medveten om.

Hmm ok, så du tror inte att det är gammal och sliten plätering, utan fosfaterad och då det högre momentet?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av E Kafeman »

Jo den kan vara gammal och med lite avkorroderad plätering men ytan ser inte sträv ut på det sätt som kadmium eller zink-rester brukar kunna se ut och kännas. Tror faktiskt inte att den är nämnvärt korroderad.
Se denna okorroderade: https://nwclips.com/products/b9249-gm-u ... body-bolts
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Håller nog med dig här E Kafeman.

Letade fram lite (vad jag tror) är kadmiumpläterade fästelement. Man borde nog rimligtvis sett något bevis på plätering, även om muttrarna är gamla.
20190707_081233.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Kolvar och topp på plats

Inlägg av Magnus_K »

Sista momentet att klura ut är för vipparmsaxeln.
Det är olika moment om det är aluminium eller gjutjärn.
Då den inte är det minsta magnetisk så kör vi på aluminium.
Modern motor :tumupp: :wink:
20190707_102126.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Mitt liv med Victoria - Momentdragning

Inlägg av Magnus_K »

Hann inte med så mycket jag önskat idag pga barnkalas och annat, men nu är det mesta momentdraget i alla fall.
Inte speciellt spännande inlägg men lägger upp det ändå om någon vill slö-läsa lite :)

DET VAR OLIKA MOMENT BEROENDE PÅ DIAMETER PÅ PINNBULTARNA TILL TOPPEN SÅ DESSA FICK MÄTAS. KLART OCH TYDLIGT 1/2".
20190707_135747.jpg

KOLLADE ÖVER KALIBRERINGSCERTIFIKATET PÅ DEN NYINKÖPTA MOMENTNYCKEL. LITE KONSTIGT ATT DOM INTE ANGER TEMP MEN DET KANSKE ÄR REN LYX.
INTE FÖR ATT DET ÄR SÅ SMÅ MARGINALER MEN BARA NÅGOT SOM SLOG MIG.
20190707_134816.jpg

MIN TIDIGARE NYCKEL HAR JAG KALIBRERAT PÅ JOBBET OCH GJORT EN KURVA FÖR. DOCK BEHÖVER DENNA SPÄNNAS EN DEL MEN DET HADE JAG INTE TID FÖR NU.
20190707_142734.jpg

PREPPADE MED ÅTDRAGNINGSMOMENT OCH SEKVENSKARTA LITE LÄTTILLGÄNGLIGT.
20190707_134826.jpg

SEN VAR DET BARA ATT BÖRJA DRA. FÖRST VEVSTAKARNA OCH SEDAN TOPPEN. TOPPEN SKULLE DRAS FÖRST MED HALVA MOMENTET FÖR ATT AVSLUTAS MED
EN SEKVENS MED DET FULLA. DENNA SKA ÄVEN EFTERDRAS NÄR MOTORN HOPPAT IGÅNG.
20190707_135237.jpg
20190707_140837.jpg
20190707_140105.jpg

NÄST UT VAR VIPPARMSAXELN. VIKTIGT ATT KOMMA IHÅG DEN LILLA PACKNINGEN SOM SKA SITTA PÅ OLJERÖRET.
20190707_141833.jpg
20190707_141947.jpg

DET SYNS INTE PÅ BILDEN MEN NÅGOT BLEV FEL HÄR. UPPTÄCKTE EFTER DRAGNINGEN ATT PACKNINGEN HADE VANDRAT UPP OCH SPRUCKIGT.
OSÄKER PÅ OM JAG TAGIT FEL PACKNING ELLER MONTERAT DEN FEL. FÅR BLIR LITE GROTTANDE I MANUALER MEN DET FÅR DUGA FÖRA EN FÖRSTA
START DÅ DEN ÄNDÅ SEN SKA PLOCKAS AV IGEN FÖR ATT NÅ TOPPLOCKSMUTTRARNA IGEN.
20190707_143034.jpg

TÄNKTE ÄVEN TILLFÄLLIGT LÄGGA PÅ VENTILKÅPAN FÖR TIDEN BLEV KNAPP, MEN DEN SÅG FÖR JÄKLIG UT. UPPTÄCKTE OCKSÅ ATT AV ALLA 200 PACKNINGAR JAG FÅTT MED
SÅ FANNS INTE VENTILKÅPSPACKNINGEN MED I SASTERNA. GANSKA DÅLIGT TYCKER JAG!
20190707_143415.jpg
20190707_143155.jpg

OAVSETT SÅ BLEV DET BUSVISSLING OCH TVÄTT-ARSENALEN, BESTÅENDE AV EN HÖG-ILSK LILL-FJÅNK, KOM TILL UNDSÄTTNING. DET BLEV BÅDE VENTILKÅPSTVÄTT OCH MATERIALVÅRD.
20190707_144116.jpg
20190707_144404.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar