Renovering av PDP-11/45 dator.

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

Maskinen hade stått ganska torrt. Då klara sig elektroniken fint. Jag har tidigare fått saker som stått i ett fuktigt garage eller en container i Norrköpings hamn. Där var det många chip som pajat.

Det där med sladden som blev skadad känns ju lite klantigt. Borde ha tänkt på det.

Remsstansen var ganska mycket obehandlat stål så det är inte så konstigt att den rostat när fett och olja dunstat bort efter en tid.

Har lite problem med remsläsaren fortfarande. Den fungerar fint att läsa i full fart, men när man läser start-stop så blir det bitfel ibland. Kan vara intrimmningsfråga eller att det var kallt när vi körde den senast.

Ska bli intressant att sätta tänderna i RK05 drivarna. Där är det mycket mekanik att kolla igenom och smörja upp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32546
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av säter »

MattisLind skrev:Pappersremsstansen vill inte fungera helt. Två närliggande bitar påverkade varandra.
Du lyckas få tag på svarta remsor fortfarande?
Jag vill minnas att de börjar bli hårdvaluta.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

Jag har ett litet lager av veckad pappersremsa. Kanske en 15 förpackningar. Det räcker för mig. har dessutom en hel del rullar med pappersremsa. Tror att pappersremsa på rulle är något lättare att få tag i än veckad.

Vet inte hur det är med Mylar-remsor och annat till CNC industrin. Kan tänka mig att det kan finnas någon i USA som sitter på lager av sådant. Om man inte ersatt läsaren med en Raspberry Pi eller PC eller något.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av anders_bzn »

MattisLind skrev:Maskinen hade stått ganska torrt. Då klara sig elektroniken fint. Jag har tidigare fått saker som stått i ett fuktigt garage eller en container i Norrköpings hamn. Där var det många chip som pajat.

Det där med sladden som blev skadad känns ju lite klantigt. Borde ha tänkt på det.

Remsstansen var ganska mycket obehandlat stål så det är inte så konstigt att den rostat när fett och olja dunstat bort efter en tid.

Har lite problem med remsläsaren fortfarande. Den fungerar fint att läsa i full fart, men när man läser start-stop så blir det bitfel ibland. Kan vara intrimmningsfråga eller att det var kallt när vi körde den senast.

Ska bli intressant att sätta tänderna i RK05 drivarna. Där är det mycket mekanik att kolla igenom och smörja upp.
Kul att maskinen verkar vara i så bra skick! Jag ska också snart ge mig på min RK05:a. Angående fukt så tror jag att det är det värsta gammal elektronik kan råka ut för. Saker som sått i normalt inomhusklimat är ofta lättare att få igång. Ikväll ska jag testa min gamla 486:a som stått på en kallvind i snart 10 år...
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MiaM »

Kul!

Vad använder du för olja och fett? Jag frågar för ifall man ställer samma fråga till folk som repararerar vintage-hifi så får man aldrig några svar - antingen så vill de inte avslöja sina knep eller så vet de innerst inne inte riktigt vad de gör.

Kan det rent av vara så att DEC specat olika smörjmedel beroende på klimat o.s.v., så att om maskinen skulle ha skeppats från typ Medelhavsområdet och hit så kanske man egentligen ska tvätta bort allt smörjmedel och ersätta? Eller så är maskinerna specade att stå i klimatkontrollerade hallar? Fast det känns mer IBM än DEC att vara specat att stå i datorhall.

Den fukt som verkligen torde vara farlig är den som ger kondens, misstänker jag. Fukt som inte ger kondens kan nog vara dåligt för t.ex. böcker, trämaterial, disketter och liknande pga mögelrisk och liknande men jag är tveksam till om den verkligen är farlig för kretskort, metalldelar och liknande.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av jpalsson »

Påminner om en amerikansk IT-platsannons jag läste en gång.
Utbildningskrav motsvarande civiling., hyfsat betalt (ca. 15k USD/mån) men
med det märkliga kravet att man måste kunna lyfta 35Kg ovanför huvudet..
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering av PDP-11/45 dator.

Inlägg av MattisLind »

MiaM skrev:Vad använder du för olja och fett?
Stansen fick vanligt kullagerfett och lite symaskinsolja. Vet inte om det är bättre eller sämre än något annat. Det såg ut att vara ungefär samma typ av fett som det gamla som var torrt nu.
Skriv svar