Rörförstärkare T5WAMP

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Hej ziw, kul att du följer tråden.
Sorry för att jag döper om komponenterna men jag har velat lite fram och tillbaka men nu bestämt ett mer beständigt sätt att numrera komponenterna.
R232 och R231 sitter i "nätdelen" (lådan bredvid). Från den kommer kablage. Det kommer ett inte obetydligt 100Hz ripple genom kablaget så jag tänkte tvinna kablaget och de båda motstånden är tänkta ge samma spänningsfall som då balanserar ut sig. Det verkar funka ganska bra i prototypen. Att jag sedan snor lite ström till LEDarna inför en obalans som jag kanske får kompensera för :)

Det finns risk för magnetisk koppling men i min prototyp sitter nättrafon ganska nära riaa steget för att se om det gav problem men jag har ingen magnetisk koppling i den.
Risken med magnetisk koppling till utgångstrafarna som skulle kunna orsaka självsvängning får jag prova när jag får hem mönsterkorten.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Bygget fortsätter, nu på nytillverkade mönsterkort
Har fått hem mönsterkort till förstärkaren. Så då är det bara att löda :)

Bild

Monterar komponenter på båda sidorna. Motstånden som utvecklar värme monteras på "uppsidan" av kortet

Bild

Glödmatningen görs via kablar för att slippa dra runt brummande ledare i mönstret

Bild

Provkör kortet med hjälp av nätdelen på prototypchassit. Allt verkar fungera ok.

Bild

Nu har även kortet till nätdelen kommit hem och fått komponenter på sig.

Bild

Testar nu köra nätdel och förstärkarkort som det är tänkt att sitta i den planerade tvådelade lådan

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Zåååå znüggt!! :tumupp:

Trafarna har säker diskuterats förut men de ser ut som de enkla och billiga man kan handla från AliX.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Stämmer. Trafarna är dessa
Output -> https://www.aliexpress.com/store/produc ... 06872.html
Power -> https://www.aliexpress.com/store/produc ... 59855.html
men med den avvikelsen att den trafo jag fick levererad hade en 230V-0-230V sekundär istället för 0-230V

Edit: Råkade visst swappa URLerna, nu är det fixat
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Verifierande mätningar
Det är alltid lite "spänning" när man kopplar in matningarna till en ny konstruktion så att inte den magiska röken slipper ut.
Det gjorde den inte. På schemat nedan syns i den små pilarna vad som uppmättes vid varje testpunkt.

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Nu har det blivit en förstärkare
Efter en hel del slit med mekanisk tillverkning, tillverkning av en massa kablage och lödande så har det nu blivit en förstärkare.

Bild

Uppbyggnad
Det krävs en del DFA (Design for assembly) för att man ska kunna skruva ihop den här. Och ordningen är inte självklar. Jag ska villigt erkänna jag hade inte tänkt ut allt i detalj innan jag började montera så en del klurande blev det.
Det grundläggande konceptet för förstärkardelens uppbyggnad visade jag tidigare och den visade sig hålla med endast några mindre justeringar.

Bild

Ett moment är att få till förstärkarens kort och kontroller. Volym och Balans-pottarna sitter på var sin Alu-vinkel och kan monteras fast på förstärkarkortet redan från början. Dom ansluts mot kortet med Molex KK kontakter

Bild

Ingångomkopplaren monteras också på en vinkel men skruvas fast på förstärkardelens bottenplatta. Bottenplattan består av en Alu-plåt 1,5mm + två 3mm Alu-plattjärn. Plattjärnens funktion var tänkt för att skapa distans för skruvskallar. Det visade sig senare att det kanske inte hade behövts men istället nyttjade jag möjligheten att gänga hål som sedan skruvas underifrån i lådans fötter så där blev inga onödiga hål undertill.

Till ingångsomkopplaren kommer det kablage från bakstyckets RCA-linjeingångar. Jag skippade 3,5mm Phono-kontakten och ersatte med en RCA istället. Tanken var att ha denna 3,5mm ingång i fronten för enkel anslutning till besökande enheter men det blev för trassligt på flera sätt.

RCA ingångarna för Phonoingången sitter lite vid sidan av. De rymdes inte tillsammans med de andra kontakterna. Där kommer nämligen första högspänningselektrolyten att hamna när man monterar på förstärkarkortet.

På bottenplåten monteras också transformatorerna som får sina kontaktdon att ansluta mot förstärkarkortet.

Bild

Därefter kan man montera på förstärkarkortet.

Bild

De båda chassilådorna skruvas samman. Nätdelskort och transformator monteras på sin monteringsplåt. Frontpanelen på nätdelen får en liten ljusledare som leder ut ljuset från LEDarna.

Bild

Mellan enheterna går ett kablage med matningsspänningarna. Jag hittade ett bra genomföringsskydd som iallafall förr fanns till lampsocklar för att skydda 230-kablage genom gängade monteringsrör. Detta genomföringsskydd passade perfekt för detta ändamål.

Bild

Då är det dags att montera förstärkeriet i lådan.

Bild

och sätta dit frontpanelen och rattar. Blev ju ganska bra :)

Bild

Provkörning
Provkör försiktigt... Funkar ju inte alls... :( Jo rören glöder, förstärkeren dra ström som tänkt. Ingen ljud i vänster kanal och höger kanal brummar lite vid val av RIAA ingången.

Bild

Hmmm... Nu ser jag ett fel. Kablaget från omkopplaren är felkopplat och där återfinns även ett andra fel att en av det krympta kabelskorna i Molexkontakten är felkrimpt.

:D Nu spelar det :D

:( Men va nu då.... det blir självsvängning när man drar på lite högre volym, i ena kanalen. :(
Det visar sig att RCA-kontakten till RIAAingången kommer väldigt nära slutpentodens lödningar/kopplingar när man stänger lådan för med lådan öppen så självsjänger det inte. Går tydligt att repetera. Så jag isolerar RIAA ingångarna med krympslang och lindar runt lite koppartejp som jordas.

Bild

:D Nu är självsvängningen borta :D - Tompa är glad igen -

Bild

Bild


Schemat ser ut så här

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skitsnyggt ju! (Även om det ser lite märkligt ut med lådan för nätaggregatet). Men hur som helst - himla läckert: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av tecno »

Schema.... R421 resp R321 ska det inte vara skärmat till båda??
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Hej tecno. Att det är en skärm inritad på schemat bara på ena kanalen beror på att det är bara där det finns en skärmkabel. se bilden
Skärmkabel tyckte jag var bättre än att dra runt en känslig ledare i mönstret på kortet.

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av tecno »

Bra förklarat, tack :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av Electricguy »

Jäklar vad snyggt det blev! :P Imponerande att du lyckades knöla in allt i den lådan. Du har säkert skrivit det någonstans, men jag frågar ändå.. Vart kommer lådorna ifrån? Dom verkar trevliga att använda till lite diverse projekt.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av opampen »

Jätte snyggt! Ja, fina lådor också!
Användarvisningsbild
SM6XUN
Inlägg: 646
Blev medlem: 20 mars 2016, 22:12:05

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av SM6XUN »

Hemskt snyggt bygge! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Hej alla, kul att ni gillar mitt bygge :)
Electricguy skrev:...Imponerande att du lyckades knöla in allt i den lådan....
Ja det tog faktiskt lite tid att rita och planera hur det skulle packas i lådan så att man skulle kunna sätta samman allt och få plats med kablaget.
Electricguy skrev:... Du har säkert skrivit det någonstans, men jag frågar ändå.. Vart kommer lådorna ifrån? Dom verkar trevliga att använda till lite diverse projekt.
Lådorna är från AliX. Köpte dom redan för ett år sedan. En verkar slutsåld hos den jag handlade hos men verkar finnas hos en annan handlare.
https://www.aliexpress.com/item/GD-PART ... 68048.html
https://www.aliexpress.com/item/Pure-al ... 07649.html
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Rörförstärkare T5WAMP

Inlägg av ELTompa »

Har haft förstärkaren nu ett tag som mediaenhet i vardagsrummet. Funkar fiint. Mysigt med glöd i höstmörkret.

Bild
Skriv svar