Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

För mig känns det faktiskt lite konstigt att inte röra om i färgen (jag och farfar gjorde alltid det).

Trevligt att slippa men konstigt.

Ett tag hade jag två Alcro träpinnar, nu har jag bara en.

Knepigt om affären har fel, killen jag pratade med var säkert 40 och verkade ha koll.

MVH/Roger
PS
Undrar om min affär är så kompetent egentligen, omrörning av färg är väl egentligen så basic det kan bli?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du verkar vara en märklig människa ibland :wink: . Här får du ett dåligt råd som talar mot all din erfarenhet och din magkänsla, och du lyssnar på ch följer rådet. :roll:
Om resultatet, när du följer "goda råd" blir dåligt, är kanske de råd du fått dåliga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köpte grundfärg/primer till lådorna och en burk lackfärg (sprej) till guran och passade på att fråga om omrörning och fick svaret att OM färgen stått ett tag skiktar sig pigment och lösningsmedel (vatten) och då ska man givetvis röra om.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant för då har dom inte helt fel för färgen har ju bara stått några dar.

Fast jag tror lite på det där med att pigmenten kan sjunka ner mot botten speciellt hos starka kulörer men förmodligen även hos "vanliga" fast vad som borde ske är att vatten lägger sig högst upp och över pigmenten och det är inte fallet hos mig.

Därför kan rådet att inte röra om vara okej och det kan tom vara så att jag har för bråttom med att få grundfärgen att inte synas, kanske krävs 4-5 lager?

I vilket fall skall jag lägga på ett halvt varv med det fjärde lagret idag, jag målar naturligtvis klart hela varvet men om detta inte blir bra så kommer jag köra P120 försiktigt på topp och kanter av lådan sen skaffar jag sprejfärg istället.

På bussen idag blev jag att tänka att hela konceptet är så misslyckat att jag funderar på att skyla mina tre lådprojekt med svart lackfärg som primer plus plastfolie modell marmor som "färg".

Jag känner att jag lite måste "grundmåla" med svart för marmor-folien är svart men täcker inte alla kanter i mina något speciella lådprojekt (för skjutbar 2mm AL-panel) där de nu är grundade med vitt.

Jag kan liksom inte få plasten att täcka allting och då gapar det vitt här och där.

Vilken typ av svart "grundfärg" jag använder vet jag inte riktigt för lackfärg kan funka i det här läget men jag har ju redan dåliga erfarenheter så kanske jag skulle våga mig på svart sprejfärg som "primer" (utanpå den riktiga primern spm är vit)?

Fast då är frågan hur och var jag skall sprejmåla?

Det blir ju inte inomhus i alla fall och på balkongen vill jag nog inte heller göra det, i "trädgårn" kan jag i princip göra det men då ska grejerna lyftas in varje gång där jag iofs tänker "tablett" (sån som man äter på) som kan få vara under tidningen varvid man enkelt och utan sidopåverkan av lackningen kan lyfta in det lackade objektet igen.

Ett annat problem med sprejmålning är att tidningen kan fastna i lacken, måste nog ha nån slags distans där (eventuellt fyra tillfälliga apparatfötter :) ).

Det ser faktiskt ut som jag kan sprejmåla och jag kommer köra svart.

Eventuellt blir det här så bra att jag inte stryker på nån marmor-folie :D

Kan du rekommendera nåt bra sprejfärg-märke?

MVH/Roger
PS
Det finns bara ett skäl till att jag inte rör om färgen idag och det stavas bekvämlighet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köper "vad-som-helst". Netto hade extrapris på någon sort. Den jag använt till min gitarr heter Dupli-Color.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänkte väl att det inte spelar nån roll.

Kul att Netto har, måste kolla upp det.

MVH/Roger
PS
Spelar du i nåt band också? :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Caveman & the Fire Vents, vårt fiktiva band på jobbet. Mest covers av dåliga popschlagerlåter vi hör på radion och den eviga refrängen "in the ghetto ..."

Nej fasen. Jag ska snickra ihop guran och sedan försöka lära mig spela. Förhoppningsvis får jag ihop en besynnerlig ekoenhet och tids nog en rörhäck (någon föreslog en Fender Princeton - enkel som 17 och med lagom effekt från 6V6-PP).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu är fjärde varvet och lagret målat.

FORTFARANDE lyser grundfärgen igenom.

Dessutom mängder med penselränder.

Det här är ett totalt FIASKO om man har för avsikt att sälja saker.

Lite tur ändå att jag testade på ett chassi modell "slevlåda" för där spelar föga roll.

Så min ytbehandling av en låda duger bara som slevlåda, jag tänker fanimej inte montera dyra rör-prylar på ett dylikt chassi!

Jag måste tänka om.

Nu står det mellan marmor-plast och koppar fast eventuellt kan det bli mässings-plast för det verkar som om Panduro Hobby har en plastfolie där äkta mässingsfolie är inbyggd, denna kan man alltså applicera mha strykjärn, tror jag och om mässingen är riktig mässing så går folien att använda som jordplan!

Det blir mao inte bara snyggt, det blir elektriskt bra också!

Jag planerar att köpa en rulle av varje nästa vecka (blir nog om två veckor förresten för nästa vecka skall jag till ABI Trä och köpa listverk).

Mina lådprojekt kommer dock nog sprejmålas svarta (hittade well-papp som passar i slitsarna), efter det är planen nu svart marmor-folie.

MVH/Roger
PS
Sugigt att jag lagt ner över 300 spänn på denna lackfärgsmålning som blev sugigt dålig. Min plan nu är att ta med lådan till Caparol och fråga dom om det är rimligt att grundfärgen syns igenom efter 4 lager (färgen täcker alltså inte). Hade jag kvittot kvar skulle be att få pengarna tillbaka, så missnöjd är jag!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du menar sådan där folieplast man klistrar på?! Seriously????? :roll:
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

Det andas ju verkligen kvalitet och omsorg, det här bygget :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Du menar sådan där folieplast man klistrar på?! Seriously????? :roll:
Jag tycker inte det är så fult.

/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 15 juli 2018, 22:27:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

Electricguy skrev:Det andas ju verkligen kvalitet och omsorg, det här bygget :D
Har du skapat nåt vettigt själv det senaste eller gillar du bara att trycka ner folk?

/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jo det är fult, eller åtminstone ser det billigt ut. Som en "äkta" mahognybänk i pentryt i en gammal sommarstuga ...

Ärligt, har du gjort rätt med målningen? Slipat plyfan, lagt på grundfärg, slipat igen, applicerat täckfärg efter alla konstens regler (du hade inte rört om i färgen - your bad) ...??

Jag har redan nämnt det men ska hu lata dig använder du bets. Du penslar på betsen, putsar försiktigt när den torkat och lackar, vaxar eller oljar. Om du använder vax eller olja blaskar du på med pensel, låter det torka in ett tag och polerar med en gammal tygtrasa - FÄRDIGT!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jo det är fult, eller åtminstone ser det billigt ut. Som en "äkta" mahognybänk i pentryt i en gammal sommarstuga ...

Ärligt, har du gjort rätt med målningen? Slipat plyfan, lagt på grundfärg, slipat igen, applicerat täckfärg efter alla konstens regler (du hade inte rört om i färgen - your bad) ...??

Jag har redan nämnt det men ska hu lata dig använder du bets. Du penslar på betsen, putsar försiktigt när den torkat och lackar, vaxar eller oljar. Om du använder vax eller olja blaskar du på med pensel, låter det torka in ett tag och polerar med en gammal tygtrasa - FÄRDIGT!
Jag ångrar att jag inte betsade dom men nu är det för sent för mina lådprojekt är grundmålade vita, trodde liksom på det här och ville mest avvakta fintrimning av kulören (Caparol kan både addera och "ta bort" pigment ur färgen).

Jag tror faktiskt jag gjort det mesta rätt när det gäller målningen för jag har:
1) Grovslipat (P40)
2) Finslipat (P120)
3) Grundmålat (vit)
4) Finslipat (P120)
5) Målat första lagret lackfärg
6) Målat andra lagret lackfärg
7) Målat tredje lagret lackfärg
8. Målat fjärde lagret lackfärg

Hur jag gjort rent den för just detta projektet inköpta penseln har jag tidigare beskrivit.

Och ja, på tips från Caparol så har jag aldrig rört om färgen, faktiskt rimligt om färgen ser "solid" ut.

Återstår penselföringen...

Och penselkvaliteten (tappade säkert fem strån innan jag fick lite flyt).

Nej, jag tror inte jag kan göra så mycket mer åt detta, varje lager gör det naturligtvis lite bättre men jag tippar att jag behöver hela tre lager till innan grundfärgen är täckt, sen ska vi bara inte prata om ytfinishen med alla penselränder...

Så man tycks alltså behöva lacka hela sju lager för att överhuvudtaget få tingesten ordentligt röd, sen står man ändå där med penselränder :rofl

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Stereo Willimason rörslutsteg med 807:or

Inlägg av Electricguy »

rogerk8 skrev: Har du skapat nåt vettigt själv det senaste eller gillar du bara att trycka ner folk?

/Roger
Jodå, det har jag.. Men känner inte behov av att lägga upp allt jag bygger och fixar här. Mest för att området i sig är lite skevt för detta forum och ingen skulle tycka att det direkt var nåt vidare intressant.

"Hellre bra än fort" som en bekant till mig brukar säga. Även om det lockar att ta en massa genvägar överallt så är det rätt trevligt när slutresultatet blir riktigt bra när man lägger ner lite energi på det.
Skriv svar