ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Berätta om dina pågående projekt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Nu är det testat på traktorn, förutom att jag missade att dubbla/halvera några parameter så fick jag till det mesta på första försöket... Jag märker ingen skillnad på gången men jag hoppas den blir bättre på högvarv sen när jag fått till en balansering av svänghjulet och sen ställer upp maxvarvtalet till rätt tilltänkt maxvarv (4200 rpm)
Nu är det väl dags att programmera om motorsimulatorn till att lämna ut 60-2 pulser istället...
Å så lite stresskörning med för att se när ECU:n kroknar...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Tack vare interrupt så blev det "sketenkelt" att programmera om för det nya tandhjulet, 60-2 och om cylinderantalet skulle skilja sig så är det inte heller några större problem att få till... Däremot så märker jag ingen som helst skillnad i motorgång mellan interuptprogrammet och det "gamla vanliga" jag har ju en knapp så jag kan skifta program i farten, behöver inte stänga av eller nåt sånt, bara att skifta mellan A och B. Det enda negativa för interruptprogrammet är att det är nåt vid starten som inte är perfekt, förmodligen har jag missat/felberäknat nåt viktigt värde?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag tog mig tid att programmera om min av en från början annan forumsmedlems motorsimulator. Jag vill ju att den skall bli lite mer "multi" Så nu har jag programmerat om den så den kan ge två olika vevaxelpulser 30-2+30-2 och 60-2. Även kamaxelpulserna har fått två lägen för en med en puls per 720 grader och en med 7 pulser per 720 grader. Vidare har jag gjort fyra olika varvtalsområden till poten, start/lågvarv, normalt varvtalsområde, normalt arbetsvarvsområde och stressvarvtalsområde för att se när ECU:n kroknar... Nu gäller det bara att bygga in detta i en för mig lämplig låda, inte det lättaste att hitta.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag fick till en låda till sist, jag är väl egentligen inte speciellt nöjd men det är bättre än inget och jag har fått till allt som behövs, tror jag?
20190526_074539.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Bosen »

Snyggt! :tumupp:
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag beställde hem en ny Arduinokompatibel modul och till det ett måsteinterface. https://eu.banggood.com/Wholesale-Wareh ... ds=myorder och https://eu.banggood.com/Wholesale-Wareh ... ds=myorder Jag fick hem korten idag och gjorde ett programmeringsförsök Jag konfigurerade en port och la in ett litet blinkprogram som faktiskt fungerade direkt. Glad i hågen så gjorde jag om alla I/O på ECU-programmet så dom skulle passa det nya STM-kortet. Att kompilera går bra fast det tar mellan 2 till 5 minuter, (jag hinner bre mig en macka under tiden). Sen har jag inte lyckats programmera in nåt nytt, den klagar på: Kan inte hitta DFU delen, fast på engelska. Så nu kan jag inte programmera in nåt mera... Jag flyttar en bygel, trycker på reset, jag kan se att den går ur blinkprogrammet och ställer sig förmodligen i programmeringsmode? Men sen skiter det sig. Efteråt så ligger blinkprogrammet kvar.
Vad göra? (Jag har en STM-modul och interfacemodul om det är någon som vill testa)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag hittade felet, jag skulle valt seriellt men hade valt nåt annat... Nu funkar programmeringen och t.o.m. alstret fungerar som jag tänkt. Jag går i valet och kvalet om jag skulle hoppa på ett nytt IDE, typ Atollic eller så och byta till STM32? Jag vet inget om detta så jag kanske är ute och seglar? Jag har fått en hint om att skaffa en Nucleo av något slag och jag har siktat in på STM32F103RBT6 då den liknar mest min "Blue pill"? Så, är det dags att lämna Arduinos IDE?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

St10f var ju väldigt populärt när din motor byggdes bland OEM.
Numera är det bara 32-bit som gäller typ TC1797, MPC5556 och framåt.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja, det har i alla fall blivit STM32CubeMX som programmeringsmiljö och två st Nucleo är beställda. Jag är tveksam till att jag fixar detta...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mrfrenzy »

Du kommer säkert lösa det galant. Grunderna och logiken i programmeringen har du ju uppenbart behärskat. Det är bara frågan om att läsa datablad för stm32 och lära sig ett nytt IDE.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av mankan »

Det finns ju Arduino till STM32 också, http://www.stm32duino.com/.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Oj, ett helt forum om bara STM32...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Jag har nu skaffat en VW CR-diesel. Det blir nog en del bita i, den har förutom fyra spridare att styra så även styrning och mätning av railtrycket, och en bränslebegränsningsventil skall styras också förutom turbotrycksventilen, så totalt 7 utgångar varav 3 med PWM. Ev så kan man även lägga till en reglering av insugningsspjäll som bestämmer om den skall suga in luft via en eller två insugningsventiler (den har fyrventilsteknik), man kan nog lämna detta spjäll vidöppet? Railtrycket skall vara mellan 230-1800 Bar beroende på varvtalet och mängdregleringsventilen skall justeras så att pumpen bara pumpar lite mer än vad som behövs. Jag har väl en liten idé om hur det skall göras...
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av adent »

Du får masa dig på tisdagsträff på Makers Jönköping nån gång! Vi är ett gäng som kan STM32. En styrelsemedlem jobbar på Atollic (numera uppköpt av ST).

Vi har kört en STM32-kurs för inte så länge sen, inte omöjlígt att det kommer i repris!

Kul projekt!

MVH: Mikael
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: ECU- styrning till en VW pumpdysediesel.

Inlägg av Janson1 »

Ja det låter ju ganska bra, lite långt bort bara. Men som en engångsgrej kan jag ju komma upp. Egentligen vill jag behålla min Arduinomiljö och bara få till interruptdelen att fungera med Arduino-STM32 modulen. Jag fick hem två Nucleo-moduler i veckan, en STM32F103 och en STM32F404? (blev det rätt där?) Dom kräver helt ny miljö (IDE) men där har jag bestämt mig för att det får bli till hösten när tid och inspiration för innesittande finns, nu är jag alldeles för splittrad för att kunna tänka en tanke hela vägen. (Jag servar och lagar folks privat och klubbflygplan sommartid). Men till hösten mattas flygsverige av och då finns tid igen. Men nåt som jag verkligen skulle vilja få till i sommar är just interrupfunktionen i Arduinomiljö och STM32 modulen, den fungerar riktigt med mitt ECU-program utan Interrupt men vägrar kompilera med, inga specifika varningar, bara tvärstopp, vad göra?
Skriv svar